Priatelia archívneho filmu,
chceme vám na tomto mieste v prvom rade popriať šťastný nový rok 2018, zaželať vám veľa zdravia a úspechov a čo najviac cinefilských zážitkov, z ktorých vám, pevne dúfame, aspoň časť sprostredkujeme.
Do nového roka vstupujeme vo FILMOTÉKE pripomenutím 25. výročia vzniku Slovenskej republiky (1. január 1993). Ako vyzeral distribučný rok 1993 z pohľadu slovenskej kinematografie? Na túto otázku kladie odpoveď cyklus Kino 1993. Zaradili sme doň tri slovenské filmy, ktoré boli do kín pôvodne uvedené v priebehu roka 1993 (v poradí podľa dátumu pôvodnej distribučnej premiéry). Uvidíte Pozemský nepokoj Eduarda Grečnera, Všetko čo mám rád Martina Šulíka a Fontánu pre Zuzanu 2 Dušana Rapoša. Nechceme vzbudzovať lacné nostalgické city za uplynulými časmi, skôr chceme pripomenúť to, čo sa premietalo na plátnach našich kín v čase zásadných politicko-historických udalostí. Za poskytnutie a overenie informácií nápomocných pri zostavovaní tohto cyklu ďakujeme Mirovi Ulmanovi z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu.
V januári si pripomenieme 100. výročie narodenia a 50. výročie úmrtia slovenského dramatika, scenáristu a režiséra Leopolda Laholu (30. 1. 1918 – 12. 1. 1968) projekciami dvoch filmov, na ktorých sa podieľal. Uvedieme Sladký čas Kalimagdory (počas dokončovacích prác na filme Lahola umrel), adaptáciu románu Jana Weissa Spáč ve zvěrokruhu a tiež film Vlčie diery Paľa Bielika, na ktorého scenári Lahola spolupracoval. Pásmom dokumentárnych, reportážnych a experimentálne ladených filmov Výročia: Ivan Húšťava si pripomenieme aj 80. narodeniny režiséra Ivana Húšťavu (11. 1. 1938). Pri príležitosti 120. výročia narodenia jedného z najvýznamnejších predstaviteľov tzv. ruskej montážnej školy Sergeja Michajloviča Ejzenštejna (23. 1. 1898) sme do programu zaradili podvratný a provokatívny film Petera Greenawaya Ejzenštejn v Guanajuate, ktorý Ejzenštejna vykresľuje ako značne výstredného, no mimoriadne talentovaného umelca – génia. Greenaway sleduje Ejzenštejna v roku 1931 v Mexiku, počas jeho snáh nakrútiť film Nech žije Mexiko!
Cyklus Kraťasy z archívu bude v priebehu celého roka 2018 sledovať životný cyklus spoločnosti pred rokom 1990, konkrétne od 40. do konca 80. rokov. Počas roka vás čaká desať blokov krátkometrážnych dokumentárnych a spravodajských filmov pod hlavičkou Kino Čas (pôvodné kino ČAS sídlilo v „Palacke“ na Poštovej ulici a celý deň premietalo krátkometrážne spravodajské, populárno-vedecké a dokumentárne filmy a grotesky). Celoročný cyklus Kraťasy z archívu: Kino Čas zostavila a jednotlivé projekcie bude lektorsky uvádzať filmová historička Eva Filová.
20. októbra minulého roku sme si pripomenuli 100. výročie narodenia významného francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Melvilla. Pri tejto príležitosti sme do programu zaradili výberovú retrospektívu Pocta: Jean-Pierre Melville. V rámci nej uvedieme jeho šesť dlhometrážnych filmov a jeden krátkometrážny film. Retrospektívu by sme mohli pomyselne rozdeliť na dve hlavné časti: v jednej figuruje trojica filmov, v ktorých Melville narába s tematickými, štylistickými a predovšetkým atmosférotvornými motívmi filmu noir (Bob hazardér, Udavač, Osudový kruh), v druhej nájdete filmy, ktorých dej sa odohráva počas nemeckej okupácie Francúzska za druhej svetovej vojny (Mlčanie mora, Kňaz Léon Morin, Armáda tieňov). Retrospektívu pri príležitosti Melvillovej storočnice uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom v Paríži.
V rámci cyklu Filmová hudba sa muzikológ Jozef Červenka zameral tentoraz na tvorbu Jana Klusáka. Červenka vybral do programu omnibusový novovlnový projekt Perličky na dně, ktorý spojil do jednej kolekcie krátke filmy Jiřího Menzela, Jana Němca, Evalda Schorma, Věry Chytilovej a Jaromila Jireša a dva filmy Evalda Schorma – Farářův konec a Psi a lidé. Okrem toho, že Klusák komponoval filmovú hudbu, v druhej polovici 60. a začiatkom 70. rokov sa predstavil aj ako herec vo viacerých filmoch režisérov novej vlny. Jedným z nich je aj film Jaromila Jireša Valerie a týden divů, adaptácia rovnomenného „čierneho románu“ českého básnika Vítězslava Nezvala, svojho času vedúcej osobnosti českého surrealizmu. Klusák stvárnil vo filme postavu misionára Graciána, ktorého úmysly, ako sa dozvedáme, nie sú práve z radu tých najpočestnejších... Jirešovu adaptáciu Valerie uvádzame tento mesiac v rámci cyklu Double Bill spolu s francúzskym, stále pomerne „čerstvým“ filmom Raw debutujúcej režisérky Julie Ducournauovej. Oba tieto filmy rozprávajú o dospievaní dievčat, o období, keď sa z dievčaťa stáva žena. Oba sa pritom opierajú o aspekty sexuality, živočíšnosti, pudovosti, a hoci sú ich deje zasadené do celkom iných kontextov a sú, pochopiteľne, odlišné aj žánrovo a štylisticky, spája ich práve motív „prebúdzania“ ženskosti (v rôznych podobách a polohách).
V januári vo FILMOTÉKE začíname s niekoľkomesačným cyklom Otec a syn, ktorý bude reflektovať tento – často komplikovaný – vzťah prostredníctvom pozoruhodných filmov. Cyklus odštartujeme projekciou talianskej neorealistickej klasiky Vittoria De Sicu Zlodeji bicyklov. Uvedieme aj dva filmy s Jamesom Deanom – Na východ od raja Eliu Kazana a Rebel bez príčiny Nicholasa Raya a tiež film Malé životné etudy Boba Rafelsona s Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe.
Aj v novom roku pokračujú pravidelné cykly. Výťah na popravisko, dlhometrážny debut Louisa Malla s Jeanne Moreauovou a soundtrackom od Milesa Davisa, je ďalším majstrovským dielom francúzskej kinematografie v našom programe (uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku). Profesor Rudolf Urc sa v rámci cyklu Očami filmových spravodajcov venuje roku 1968, no nie augustovým udalostiam, ale priebehu tzv. pražskej jari (a zmyslu idey „socializmu s ľudskou tvárou“) a poaugustovému životu spoločnosti. Rok 1968 sa tak zo zvolenej perspektívy ukazuje ako rok nádejí a ilúzií.
Priatelia, dúfame, že si z nášho januárového programu vyberiete. Dovidenia v prítmí kinosály!
Klasik anglickej literatúry David Herbert Lawrence sa preslávil svojimi provokačnými dielami, ktoré odkrývali tie najintímnejšie stránky ľudského života, citov a vášní. Pozemský nepokoj – film scenáristu a režiséra Eduarda Grečnera, vznikol na motívy poviedky D. H. Lawrencea Lišiak Film zachytáva vnútorný svet troch postáv, dvoch žien, žijúcich kdesi uprostred vyľudnenej samoty a muža, ktorý náhodne vtrhne do ich súkromia. Zobraziť viac
Komorný poetický príbeh muža v strednom veku, ktorý sa pokúša o zásadnú zmenu vo svojom nerozhodnom a letargickom živote. Tomáš sa ocitá v mŕtvom bode. Nemá prácu, s bývalou manželkou sa iba háda, musí riešiť problémy so svojim dospievajúcim synom a pomoc od neho čakajú aj jeho starnúci rodičia. Ponuka mladej Angličanky, aby s ňou odišiel do Anglicka sa zdá byť poslednou šancou ako uniknúť zo začarovaného kruhu. Lektorský úvod: Eva Petrželová Zobraziť viac
Hudobný film z prostredia kamionistov a hudobného showbiznisu. Po odpykaní časti nespravodlivého trestu sa Zuzana vracia domov. Okrem Ronyho, ktorý ju kedysi dostal na šikmú plochu, ju však nikto nečaká. Stretnutie s Jurajom, šoférom kamiónu a talentovaným spevákom, jej však ponúka začiatok nového života. Film Fontána pre Zuzanu 2 mal premiéru v kinách dňa 18. 6. 1993. Zobraziť viac
Film rozpráva o Grahamovi, ktorý trpí sexuálnou dysfunkciou. Tá mu zabraňuje viesť normálny sexuálny život. Graham si na video nahráva výpovede žien o ich živote a sexualite. Ako sa ukáže, táto Grahamova aktivita poriadne zamáva vzťahmi medzi Ann, jej manželom Johnom a sestrou Ann, Cynthiou... Dlhometrážny debut Stevena Soderbergha získal v roku 1989 Zlatú palmu na festivale v Cannes a dodnes je považovaný za jeden zo zásadných príspevkov amerického nezávislého filmu. Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu poľského spisovateľa Stanisława Lema, ktorý už v roku 1972 adaptoval Andrej Tarkovskij. Film rozpráva príbeh psychológa dr. Kelvina, ktorému umrela manželka. Jeho priateľ Gibarian mu pošle znepokojivý odkaz z planéty Solaris. Kelvin sa tam vydáva a zisťuje, že Gibarian je mŕtvy a jeho kolegovia sú vyčerpaní a trpia paranoiou. Kelvin je vystavený veľkému tlaku, keď sa mu začne zjavovať jeho manželka... Zobraziť viac
József Pelikán je strážca hrádze na Dunaji. Žena od neho odišla, zanechajúc s Józsefom osem detí. Na hrádzu prichádza rybárčiť Zoltán Daniel, v súčasnosti minister, ktorému József počas vojny zachránil život. József aj teraz zachráni ministra Zoltána, keď ho vyloví z rieky. Zoltán nechá (po zápletke s na čierno zaobstaraným mäsom) zatknúť Józsefa, „keďže zákon platí pre každého a pre komunistu desaťnásobne, stonásobne“. Aj keď Józsefa prepustia na slobodu, nebolo to poslednýkrát, čo sa dostal do väzenia, práve naopak... Zobraziť viac
Rok 1968 sa zvyčajne asociuje najmä s augustovým okupačným nájazdom piatich „bratských krajín“. Avšak pomerne málo sa vie o samotnom priebehu tzv. pražskej jari a o zmysle vtedajšej idey „socializmu s ľudskou tvárou“. Mnoho nám o tom napovie dobové filmové spravodajstvo najmä cez stretnutie s vysokoškolákmi a predstaviteľmi inteligencie, zrušenie ostatných drôtov na hraniciach či súdne rehabilitácie, ako aj návrat k významným a dovtedy zaznávaným osobnostiam našich dejín. Samotná téma augustových udalostí už bola spracovaná spravodajcami v obsiahlom dvojtýždenníku Čierne dni, preto sa k nej nebudeme vracať. O to zaujímavejšie budú obrazy poaugustového života spoločnosti, ktoré málokto pozná. A určite zaujme aj bilančné posledné vydanie týždenníka z roku 1968. Uvedené budú vydania Týždňa vo filme z roku 1968: č.14, 18, 20, 30, 40, 52. Zobraziť viac
Poviedkový film v duchu hrabalovskej poetiky o nevšednostiach obyčajného života. Jednotlivé poviedky s názvami Smrt pana Baltazara, Podvodníci, Dům radosti, Automat Svět a Romance nakrútili tvorcovia v počiatkoch ich bohatej filmovej kariéry. Film, ktorý zobrazuje rôzne prístupy tvorcov k médiu filmu, možno považovať za manifest českej novej vlny. Zobraziť viac
Pôvabný príbeh kostolníka, ktorému sa zhodou okolností naskytne príležitosť vydávať sa v zapadnutej horskej dedinke za farára a ktorý so zaujatím a vzácnym pochopením pre ľudské slabosti prijatú úlohu plní k všeobecnej spokojnosti obce, dychtiacej po duchovnej úteche. Nepravý kňaz vdychuje akoby nový život farbistým figúrkam dedinčanov, rozžiaruje groteskný obrázok dedinskej idyly, prenikavý v charakterizácii a typizácii aktérov. Režisér búra mýty českého vidieka – nikoho neodsudzuje, no zdôrazňuje karikatúrne rysy. Zobraziť viac
Film sa skladá z poviedok Nahý v trní (o mužovi, ktorému pes zobral oblečenie, keď sa kúpal v rieke), Hry lásky (profesor na penzii maľuje obraz s biblickým výjavom a ako modely mu stoja miestny obyvatelia), Věrnost (o psovi, ktorý zahynie pri obrane svojho pána). Evald Schorm prevzal réžiu tohto filmu po tom čo emigroval režisér Vojtěch Jasný, ktorý poviedky pripravoval. Zobraziť viac
Valerie, dievča na prahu dospievania, sa ocitá vo fantastickom svete. Na rozdiel od Krajiny zázrakov, kam sa dostáva Alica, je tento svet omnoho nebezpečnejší. Je nasiaknutý sexuálnymi túžbami dospelých. Valerie nosí náušnice, ktoré majú čarovnú moc. Jej jediný žijúci príbuzný, prísna babička, ju chce obetovať, aby získala večnú mladosť. Babičke na pomoc prichádza „tchorí upír“... Surreálna fantázia na motívy rovnomenného „čierneho románu“ Vítězslava Nezvala. Zobraziť viac
Vegetariánka Justine odchádza v šestnástich rokoch na veterinárnu školu, na ktorej študuje aj jej staršia sestra. Pri jednej z epizód šikany ju donútia zjesť mäso – po prvýkrát v živote, a navyše surové. Táto skúsenosť ju od základov zmení a prebudí v krehkom dievčati spiace monštrum. Julia Ducournau svojim šťavnatou iniciačnou drámou sexuálneho prebudenia suverénne kráča v šľapajách majstra body hororov Davida Cronenberga. Jej celovečerný debut zdvihol zo sedadiel kritikov, divákov i festivalové poroty. Zobraziť viac
Lyrický a pitoreskný príbeh človeka, ktorý nežije podľa času, ale podľa ročného kolobehu prírody. Na jar je skoro dieťaťom, v lete dospieva v muža, s jeseňou prichádza pozvoľná strata jeho vnútornej energie a zimu prespáva v zapadnutom salaši. Filmová adaptácia románu Jan Weissa Spáč ve zvěrokruhu. Kvôli povahe jeho životného rytmu nedokáže Jonáš Rebenda nadviazať úspešný partnerský (a vlastne ani žiadny iný vzťah), čo ho často dostáva do konfliktu s ľuďmi okolo neho... Zobraziť viac
Dramatický príbeh z obdobia Slovenského národného povstania odohrávajúci sa v malej slovenskej dedine, zachytáva tragický osud vdovy Svrčinovej a jej štyroch synov bojujúcich na strane partizánov proti nemeckým okupantom. Zobraziť viac
Pásmo krátkych dokumentárnych, reportážnych a experimentálne ladených filmov pri príležitosti 80. narodenín režiséra Ivana Húšťavu (*11. 1. 1938). Premietnuté budú filmy: Majstri tipujú majstrov, Ivan Húšťava 1961 (12´) Športová reportáž z majstrovstiev ČSSR v plávaní v Bratislave v roku 1961. Posledný, Ivan Húšťava 1963 (11´) Filmové rozprávanie o poslednej generácii drotárov. Štúdia v čierno bielom, Ivan Húšťava 1964 (11´) Krátky hraný film o lekárskej pohotovostnej službe v Bratislave. Pochod, Ivan Húšťava 1966 (11´) Hraný film, balet v prírode, o stretnutí Človeka s Mechanizmom. Človek s fotoaparátom, Ivan Húšťava 1968 (13´) Portrét fotografa Martina Martinčeka. Maliar, Ivan Húšťava 1970 (11´) Dokumentárny medailón o slovenskom výtvarníkovi Milanovi Laluhovi, rodákovi z Mičinej. Dedo Siváň, Ivan Húšťava 1971 (9´) Dokumentárny filmový portrét 65-ročného ľudového rezbára z Babína na Orave. Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu Jeana Brullera z roku 1942 (román vyšiel pod autorovým pseudonymom Vercors počas nemeckej okupácie Francúzska). Film rozpráva o vzťahu muža a jeho netere (Francúzov) a nemeckého poručíka, ktorý býva v ich dome. Ako autor predlohy tak aj režisér sa zapojili počas druhej svetovej vojny do odboja. Melville film nakrútil údajne ešte predtým, než získal Vercorsov súhlas s poskytnutím práv na filmovú adaptáciu. Nakrúcanie trvalo 27 dní počas jedného roka (1947), nakrúcalo sa bez povolení na lokáciách. Film mal premiéru 22. apríla 1949. predfilm: 24 HODÍN ZO ŽIVOTA KLAUNA 24 heures de la vie d’un clown * r. Jean-Pierre Melville * Francúzsko * 1946 * 18‘ * OV (franc.) + AT Jeden deň v živote dvoch klaunov, ktorí chodia po uliciach a hľadajú inšpiráciu pre svoje gagy, ktoré ešte ten večer predstavia v manéži. Vysvetlivky: OV - originálna verzia AT - anglické titulky Zobraziť viac
Prierez zvykmi, hudbou, spevom a tancami slovenského ľudu v priebehu štyroch ročných období. Kaleidoskop slovenského folklóru o tom, ako sa na Slovensku ľudia zabávali, smútili, ako oslavovali či pochovávali svoje nádeje. Uvádzame spolu s Týždeň vo filme 20/1968 * r. Štefan Ondrkal * 1968 * 12‘ * OV (sk) Zobraziť viac
Bob je legendou Montmartru, hoci už nie je práve najmladší. Poneviera sa po tamojších kaviarňach a nočných kluboch, nemá ďaleko k hazardným hrám. Jeho chránencom je Paulo. Raz prehrá všetko v kasíne v Deauville. Od priateľa Rogera sa dozvie o ohromnom balíku peňazí, ktorý sa má nachádzať v sejfe. Bob a Roger naplánujú lúpež. Má to byť posledný džob pred Bobovým odchodom „do dôchodku“… Bob hazardér je spolu s Bitkou medzi mužmi Julesa Dassina a Nesiahajte na prachy Jacquesa Beckera jedným z najdôležitejších francúzskych filmov noir polovice 50. rokov 20. storočia. Okrem iného sa v týchto filmoch prejavila ambícia tvorcov nakrúcať aj mimo štúdií, na reálnych lokáciách, na čo neskôr nadviazali režiséri z obdobia francúzskej novej vlny. Zobraziť viac
Malé bezmenné mesto. Jednoducho Mestečko. Každý o každom vie, nič sa tu neskryje. Treba si zachovávať tvár. Mladý žalobca by mal mať tvár prísnu. Jeho vášňou je trúbka a twist, čo sa nezhoduje s tvárou, ktorú by mal človek v jeho postavení mať. Kedysi prestížny obhajca, dnes dôchodca nie je ochotný sa vzdať svojej „reakcionárskej“ tváre ani keď ide o život. Tvár nevhodnú na dobu, v ktorej žije, si zachováva napriek nevôli rodiny a okolia. Sudca tesne pred dôchodkom žije navonok usporiadaný manželský život. Pod tvárou príkladného harmonického spolunažívania je už iba zhorenisko. Iné Mestečko. Pokojne by mohlo byť aj to isté. Traja kamaráti, kedysi spolužiaci na vysokej škole, dnes žalobca, obhajca a sudkyňa. Na kraji Mestečka došlo k znásilneniu a vražde mladého dievčaťa. Každý z priateľov sa snaží napraviť si svoju tvár pokrivenú nedávnym obdobím vykonštruovaných politických procesov. Tu už nejde iba o tváre jednotlivcov v súkolí právnej mašinérie, ale najmä o tvár súdnictva ako takého. Každý o každom vie, nič sa už neoplatí skrývať. Prípad pre obhajcu je psychologickou drámou z prostredia súdnictva. Obhajca Kolár rieši prípad znásilnenia a vraždy štrnásťročného dievčaťa a snaží sa na základe nezrovnalostí v súdnom spise dostať z podozrenia a nasledovného odsúdenia pätnásťročného chlapca. Film uvádzame v rámci cyklu Double Bill v jeden večer spolu s filmom Petra Solana, Tvár v okne. Zobraziť viac
Florence Carala je manželkou majetného podnikateľa Simona Caralu. Julien je milenec Florence a zároveň Simonov podriadený. Milenci spoločne naplánujú Simonovu vraždu, ktorej vykonávateľom má byť sám Julien. Všetko prebieha podľa plánu až do chvíle, keď sa im postaví do cesty osud. Julien, v snahe odstrániť zabudnutý usvedčujúci dôkaz z miesta činu, ostane uväznený v kabínke výťahu… Dlhometrážny debut Louisa Malla stavia na pôsobivej atmosfére utváranej krásnymi obrazmi Paríža, hereckými výkonmi (v úlohe Florence žiari Jeanne Moreau) a v neposlednom rade vynikajúcim hudobným sprievodom Milesa Davisa. Zobraziť viac
Psychologický príbeh o vernom priateľstve dvoch dvanásťročných bratislavských chlapcov vyrastajúcich v odlišných sociálnych podmienkach. Poukazuje na dôsledky pracovnej zaneprázdnenosti rodičov, ktorí sa nemôžu naplno venovať výchove svojich detí. Lektorský úvod: Michael Papcun Zobraziť viac
V pásme dokumentárnych a spravodajských filmov si pripomenieme niekoľko prelomových výročí: revolučný rok 1848 v analógii k tzv. Víťaznému februáru, založenie Matice slovenskej, novú ústavu ČSSR, prijatie zákona o federalizácii Československa a tiež kľúčové osobnosti prvej republiky. Premietnuté budú filmy: Za práva ľudu, Ivan Július Kovačevič 1948 (12´) Filmová spomienka na revolučný rok 1848 na Slovensku. Sto rokov Matice slovenskej, Pavel Čalovka 1962 (14´) Dokumentárny film o histórii a o súčasnosti Matice slovenskej, založenej 6. júna 1861. Hľadanie budúcnosti, Jozef Zachar 1960 (11´) Dokumentárny film o novej ústave Československej socialistickej republiky. Týždeň vo filme. 45/1968, Milan Černák 1968 (11´) Monotematický žurnál k prijatiu zákona o federalizácii Československa k 50. výročiu republiky. Sonda. 4/1990. Stratené dejiny?, Rudolf Ferko 1990 (17´) Film o skresľovaní našich novodobých dejín do roku 1989 pri príležitosti tlače nových učebníc dejepisu. Anketa medzi žiakmi odhaľuje deravé znalosti o prvej republike... Kinožurnál. 20/1990, Znovuzrodenie M. R. Štefánika, Vladimír Mináč 1990 (15´) Monotematické číslo filmového žurnálu k 71. výročiu úmrtia M. R. Štefánika. Zobraziť viac
Sovietský režisér Sergej Ejzenštejn cestuje v roku 1931, na vrchole svojich tvorivých síl, do Mexika, kde sa chystá nakrútiť snímku Nech žije Mexiko! Prichádza do mesta Guanajuato, kde sa ho ujme miestny sprievodca Palomino Cañedo. Tu Ejzenštejn na vlastnej koži zažíva úzke prepojenie medzi láskou a smrťou – pudy eros a thanatos. Film Petera Greenawaya ponúka možnosť nahliadnuť do desiatich dní, ktoré otriasli Ejzenštejnom; do dní, ktoré ho natrvalo ovplyvnili a formovali. Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu Béatrix Beckovej oceneného prestížnou literárnou cenou Prix Goncourt z roku 1952. Dej filmu je situovaný do dedinky vo francúzskych Alpách počas nemeckej okupácie Francúzska. Mladá vdova po židovskom komunistovi prichádza jedného dňa na spoveď. Snaží sa vyprovokovať kňaza kritikou katolicizmu, ten s ňou však zapradie intelektuálnu konverzáciu o náboženstve. Začnú sa spolu pravidelne stretávať mimo rámca spovede a rozvíja sa medzi nimi zvláštny vzťah... Zobraziť viac
Jednoduchá zápletka – ukradnutie bicykla, ktorý slúži ako pracovný nástroj – synekdochicky otvára sociálne problémy v postfašistickom Taliansku. Aj napriek využitiu mnohých hollywoodskych postupov filmového rozprávania sa pred očami diváka odvíja obraz všedného života. Etický problém zachovania ľudskej dôstojnosti na pokraji udržania holej existencie v spoločnosti je len predĺžením smeru nastoleného režisérom Vittoriom De Sicom a umelecko-teoretickým otcom neorealistického hnutia, scenáristom Ceserem Zavattinim, ktorý ukotvoval neorealizmus na humanistických základoch.
+ Prednáška: Taliansky neorealizmus
14. februára 2022
Orson Welles inšpiroval svojím prístupom k filmu aj európsku kinematografiu a z jeho techniky vyrastá v Taliansku hnutie neorealizmu, ktoré hlása estetiku odriekania. Ide o snahu pozbaviť film krásy, epiky, dokonca aj zrozumiteľnosti s jediným cieľom – ukázať surovú neprikrášlenú skutočnosť s čo možno najmenším zásahom autora. Francúzsky filozof Jean-François Lyotard prehlasuje neorealizmus za jediný smer, v ktorom sa film oslobodzuje spod každej autority a stáva sa slobodným. Zobraziť viac
Maurice Faugel si po prepustení z väzenia vyrovnáva účty a zároveň plánuje ďalšiu lúpež so svojím priateľom Silienom. Ten je však v prostredí, v ktorom sa pohybuje, považovaný za udavača... V tomto filme Melville adaptoval rovnomenný román Pierra Lesoua vydaný v edícii Série Noire. Film videlo vo Francúzsku v dobe pôvodného uvedenia takmer 1,5 milióna divákov, v tej dobe išlo o druhý najúspešnejší Melvillov film (hneď po filme Kňaz Léon Morin). Americký režisér Quentin Tarantino sa na margo scenára tohto filmu (v čase nakrúcania svojho filmu Gauneri) vyjadril, že to je jeho najobľúbenejší scenár vôbec a prirovnal svoj vlastný film k Melvillovým filmom Bob hazardér a Udavač. Zobraziť viac
Filmová adaptácia rovnomenného románu Johna Steinbecka. Rok 1917, Monterey, Kalifornia. Caleb Trask je mladý muž, ktorý zúfalo potrebuje rodičovskú lásku. Žije s otcom Adamom, zosobnením ľudského dobra, a straším bratom Aronom. Matka od nich kedysi odišla. Otec ich od detstva presviedčal o tom, že je mŕtva. Caleb ju však jedného dňa nájde, no vôbec nevie čo by k nej mal cítiť. Hnaný vnútorným nepokojom bojuje nielen sám so sebou, ale aj so svojim jediným bratom... Zobraziť viac
Jim Stark, mladý muž zo stredostavovskej rodiny sa spolu s rodinou prisťahuje do nového mesta, aby tak ušiel pred vlastnou pohnutou minulosťou. Každé z ich nespočetných sťahovaní je len ďalším z mnohých nových začiatkov. Jim by tak veľmi chcel mať vo svojom otcovi oporu. Vidieť v ňom chlapskú autoritu. Jeho otec je však zbabelec. Preto sa nepokojný a nepochopený Jim búri voči všetkému, čo predstavuje generáciu jeho rodičov. Nikdy sa nesmie stať takým, akým je jeho otec. Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu Josepha Kessela z roku 1943. Inžiniera Philippa Gerbiera – vodcu skupiny odboja (Ventura) zatknú v roku 1942 a uväznia v tábore. Tu plánuje útek, no pošlú ho do Paríža, kde ho vypočúva Gestapo. Podarí sa mu utiecť a vedie skupinu odboja v Marseille... Melville do filmu dodal aj niekoľko vlastných skúseností z odboja. Film bol spočiatku negatívne prijímaný v kontexte udalostí po máji 1968 vo Francúzsku, prezident De Gaulle bol značne nepopulárny (v apríli roku 1969 odstúpil z postu prezidenta, film mal premiéru v septembri toho roku – dôvodom boli teda politické súvislosti a postoje napríklad časopisu Cahiers du cinéma). Po roku 2006, keď bola Armáda tieňov uvedená napríklad v USA, sa mu dočkalo oneskoreného uznania. Zdroj fotografie: © Studio Canal Zobraziť viac
Majstrovské dielo Boba Rafelsona o kríze identity. Robert Eroica Dupea pochádza z klasickej hudobnej rodiny. Zahodil však sľubnú kariéru koncertného klaviristu a pracuje ako pomocný robotník na ropných vrtoch v Kalifornii. Bez hlbšieho zmyslu žije zo dňa na deň. Keď sa dozvie, že jeho otec je ťažko chorý, vydá sa na cestu domov, kde je opäť konfrontovaný s bohatstvom a kultúrnym životom svojej rodiny, ktorú kedysi zavrhol. Film uvádzame ako pripomienku tvorby nedávno zosnulého režiséra, scenáristu a producenta Boba Rafelsona (21. 2. 1933 – 23. 7. 2022). Zobraziť viac
Troch mužov vedie osudový kruh priamo do náruče smrti. Corey sa po prepustení z väzenia vracia za svojím dievčaťom, ktoré ale medzitým dalo prednosť jeho parťákovi. Náhoda ho zvedie dohromady so zločincom na úteku, Vogelom, a bývalým policajtom Jansenom. Spoločne vylúpia klenotníctvo. Jednoduchý úspech ich povzbudí, a preto začnú hľadať ďalší objekt… Ide o jeden z trojice filmov, na ktorých Mellville spolupracoval s Alainom Delonom (prvým bol Samuraj z roku 1967 a po Osudovom kruhu nasledoval ešte vôbec posledný Melvillov film Policajt z roku 1972). Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.