Filmotéka - Január 2018

Priatelia archívneho filmu,

chceme vám na tomto mieste v prvom rade popriať šťastný nový rok 2018, zaželať vám veľa zdravia a úspechov a čo najviac cinefilských zážitkov, z ktorých vám, pevne dúfame, aspoň časť sprostredkujeme.

Do nového roka vstupujeme vo FILMOTÉKE pripomenutím 25. výročia vzniku Slovenskej republiky (1. január 1993). Ako vyzeral distribučný rok 1993 z pohľadu slovenskej kinematografie? Na túto otázku kladie odpoveď cyklus Kino 1993. Zaradili sme doň tri slovenské filmy, ktoré boli do kín pôvodne uvedené v priebehu roka 1993 (v poradí podľa dátumu pôvodnej distribučnej premiéry). Uvidíte Pozemský nepokoj Eduarda Grečnera,  Všetko čo mám rád Martina Šulíka a Fontánu pre Zuzanu 2 Dušana Rapoša. Nechceme vzbudzovať lacné nostalgické city za uplynulými časmi, skôr chceme pripomenúť to, čo sa premietalo na plátnach našich kín v čase zásadných politicko-historických udalostí. Za poskytnutie a overenie informácií nápomocných pri zostavovaní tohto cyklu ďakujeme Mirovi Ulmanovi z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu.

V januári si pripomenieme 100. výročie narodenia a 50. výročie úmrtia slovenského dramatika, scenáristu a režiséra Leopolda Laholu (30. 1. 1918 – 12. 1. 1968) projekciami dvoch filmov, na ktorých sa podieľal. Uvedieme Sladký čas Kalimagdory (počas dokončovacích prác na filme Lahola umrel), adaptáciu románu Jana Weissa Spáč ve zvěrokruhu a tiež film Vlčie diery Paľa Bielika, na ktorého scenári Lahola spolupracoval. Pásmom dokumentárnych, reportážnych a experimentálne ladených filmov Výročia: Ivan Húšťava si pripomenieme aj 80. narodeniny režiséra Ivana Húšťavu (11. 1. 1938). Pri príležitosti 120. výročia narodenia jedného z najvýznamnejších predstaviteľov tzv. ruskej montážnej školy Sergeja Michajloviča Ejzenštejna (23. 1. 1898) sme do programu zaradili podvratný a provokatívny film Petera Greenawaya Ejzenštejn v Guanajuate, ktorý Ejzenštejna vykresľuje ako značne výstredného, no mimoriadne talentovaného umelca – génia. Greenaway sleduje Ejzenštejna v roku 1931 v Mexiku, počas jeho snáh nakrútiť film Nech žije Mexiko!

Cyklus Kraťasy z archívu bude v priebehu celého roka 2018 sledovať životný cyklus spoločnosti pred rokom 1990, konkrétne od 40. do konca 80. rokov. Počas roka vás čaká desať blokov krátkometrážnych dokumentárnych a spravodajských filmov pod hlavičkou Kino Čas (pôvodné kino ČAS sídlilo v „Palacke“ na Poštovej ulici a celý deň premietalo krátkometrážne spravodajské, populárno-vedecké a dokumentárne filmy a grotesky). Celoročný cyklus Kraťasy z archívu: Kino Čas zostavila a jednotlivé projekcie bude lektorsky uvádzať filmová historička Eva Filová. 

20. októbra minulého roku sme si pripomenuli 100. výročie narodenia významného francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Melvilla. Pri tejto príležitosti sme do programu zaradili výberovú retrospektívu Pocta: Jean-Pierre Melville. V rámci nej uvedieme jeho šesť dlhometrážnych filmov a jeden krátkometrážny film. Retrospektívu by sme mohli pomyselne rozdeliť na dve hlavné časti: v jednej figuruje trojica filmov, v ktorých Melville narába s tematickými, štylistickými a predovšetkým atmosférotvornými motívmi filmu noir (Bob hazardér, Udavač, Osudový kruh), v druhej nájdete filmy, ktorých dej sa odohráva počas nemeckej okupácie Francúzska za druhej svetovej vojny (Mlčanie mora, Kňaz Léon Morin, Armáda tieňov). Retrospektívu pri príležitosti Melvillovej storočnice uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom v Paríži.

V rámci cyklu Filmová hudba sa muzikológ Jozef Červenka zameral tentoraz na tvorbu Jana Klusáka. Červenka vybral do programu omnibusový novovlnový projekt Perličky na dně, ktorý spojil do jednej kolekcie krátke filmy Jiřího Menzela, Jana Němca, Evalda Schorma, Věry Chytilovej a Jaromila Jireša a dva filmy Evalda Schorma – Farářův konec Psi a lidé. Okrem toho, že Klusák komponoval filmovú hudbu, v druhej polovici 60. a začiatkom 70. rokov sa predstavil aj ako herec vo viacerých filmoch režisérov novej vlny. Jedným z nich je aj film Jaromila Jireša Valerie a týden divů, adaptácia rovnomenného „čierneho románu“ českého básnika Vítězslava Nezvala, svojho času vedúcej osobnosti českého surrealizmu. Klusák stvárnil vo filme postavu misionára Graciána, ktorého úmysly, ako sa dozvedáme, nie sú práve z radu tých najpočestnejších... Jirešovu adaptáciu Valerie uvádzame tento mesiac v rámci cyklu Double Bill spolu s francúzskym, stále pomerne „čerstvým“ filmom Raw debutujúcej režisérky Julie Ducournauovej. Oba tieto filmy rozprávajú o dospievaní dievčat, o období, keď sa z dievčaťa stáva žena. Oba sa pritom opierajú o aspekty sexuality, živočíšnosti, pudovosti, a hoci sú ich deje zasadené do celkom iných kontextov a sú, pochopiteľne, odlišné aj žánrovo a štylisticky, spája ich práve motív „prebúdzania“ ženskosti (v rôznych podobách a polohách).

V januári vo FILMOTÉKE začíname s niekoľkomesačným cyklom Otec a syn, ktorý bude reflektovať tento – často komplikovaný – vzťah prostredníctvom pozoruhodných filmov. Cyklus odštartujeme projekciou talianskej neorealistickej klasiky Vittoria De Sicu Zlodeji bicyklov. Uvedieme aj dva filmy s Jamesom Deanom – Na východ od raja Eliu Kazana a Rebel bez príčiny Nicholasa Raya a tiež film Malé životné etudy Boba Rafelsona s Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe.

Aj v novom roku pokračujú pravidelné cykly. Výťah na popravisko, dlhometrážny debut Louisa Malla s Jeanne Moreauovou a soundtrackom od Milesa Davisa, je ďalším majstrovským dielom francúzskej kinematografie v našom programe (uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku). Profesor Rudolf Urc sa v rámci cyklu Očami filmových spravodajcov venuje roku 1968, no nie augustovým udalostiam, ale priebehu tzv. pražskej jari (a zmyslu idey „socializmu s ľudskou tvárou“) a poaugustovému životu spoločnosti. Rok 1968 sa tak zo zvolenej perspektívy ukazuje ako rok nádejí a ilúzií.

Priatelia, dúfame, že si z nášho januárového programu vyberiete. Dovidenia v prítmí kinosály! 

Viac info

Pozemský nepokoj

Pozemský nepokoj; Eduard Grečner, 1993, verzie: OR : slk

Klasik anglickej literatúry David Herbert Lawrence sa preslávil svojimi provokačnými dielami, ktoré odkrývali tie najintímnejšie stránky ľudského života, citov a vášní. Pozemský nepokoj – film scenáristu a režiséra Eduarda Grečnera, vznikol na motívy poviedky D. H. Lawrencea Lišiak Film zachytáva vnútorný svet troch postáv, dvoch žien, žijúcich kdesi uprostred vyľudnenej samoty a muža, ktorý náhodne vtrhne do ich súkromia. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Všetko čo mám rád | filmotéka

Všetko čo mám rád; Martin Šulík, 1992, verzie: OR

Komorný poetický príbeh muža v strednom veku, ktorý sa pokúša o zásadnú zmenu vo svojom nerozhodnom a letargickom živote. Tomáš sa ocitá v mŕtvom bode. Nemá prácu, s bývalou manželkou sa iba háda, musí riešiť problémy so svojim dospievajúcim synom a pomoc od neho čakajú aj jeho starnúci rodičia. Ponuka mladej Angličanky, aby s ňou odišiel do Anglicka sa zdá byť poslednou šancou ako uniknúť zo začarovaného kruhu. Lektorský úvod: Eva Petrželová Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Fontána pre Zuzanu 2

Fontána pre Zuzanu 2; Dušan Rapoš, 1993, OV (sk) | filmotéka; Dušan Rapoš, 1993, verzie: OR

Hudobný film z prostredia kamionistov a hudobného showbiznisu. Po odpykaní časti nespravodlivého trestu sa Zuzana vracia domov. Okrem Ronyho, ktorý ju kedysi dostal na šikmú plochu, ju však nikto nečaká. Stretnutie s Jurajom, šoférom kamiónu a talentovaným spevákom, jej však ponúka začiatok nového života. Film Fontána pre Zuzanu 2 mal premiéru v kinách dňa 18. 6. 1993. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Sex, lži a video

Sex, Lies, and Videotape; Steven Soderbergh, 1989, verzie: ČT

Film rozpráva o Grahamovi, ktorý trpí sexuálnou dysfunkciou. Tá mu zabraňuje viesť normálny sexuálny život. Graham si na video nahráva výpovede žien o ich živote a sexualite. Ako sa ukáže, táto Grahamova aktivita poriadne zamáva vzťahmi medzi Ann, jej manželom Johnom a sestrou Ann, Cynthiou... Dlhometrážny debut Stevena Soderbergha získal v roku 1989 Zlatú palmu na festivale v Cannes a dodnes je považovaný za jeden zo zásadných príspevkov amerického nezávislého filmu. Zobraziť viac

2D ČT 15
Viac info

Solaris (2002)

Solaris; Steven Soderbergh, 2002, OV (ang.) + ST (cz) | filmotéka; Steven Soderbergh, 2002, verzie: OR

Adaptácia rovnomenného románu poľského spisovateľa Stanisława Lema, ktorý už v roku 1972 adaptoval Andrej Tarkovskij. Film rozpráva príbeh psychológa dr. Kelvina, ktorému umrela manželka. Jeho priateľ Gibarian mu pošle znepokojivý odkaz z planéty Solaris. Kelvin sa tam vydáva a zisťuje, že Gibarian je mŕtvy a jeho kolegovia sú vyčerpaní a trpia paranoiou. Kelvin je vystavený veľkému tlaku, keď sa mu začne zjavovať jeho manželka... Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Svedok

A Tanú; Péter Bacsó, 1969, OV (maď.) + ST (sk) | filmotéka; Péter Bacsó, 1969, verzie: OR

József Pelikán je strážca hrádze na Dunaji. Žena od neho odišla, zanechajúc s Józsefom osem detí. Na hrádzu prichádza rybárčiť Zoltán Daniel, v súčasnosti minister, ktorému József počas vojny zachránil život. József aj teraz zachráni ministra Zoltána, keď ho vyloví z rieky. Zoltán nechá (po zápletke s na čierno zaobstaraným mäsom) zatknúť Józsefa, „keďže zákon platí pre každého a pre komunistu desaťnásobne, stonásobne“. Aj keď Józsefa prepustia na slobodu, nebolo to poslednýkrát, čo sa dostal do väzenia, práve naopak... Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

1968: rok nádejí a ilúzií | Očami filmových spravodajcov

1968: rok nádejí a ilúzií; 1968, OV (sk); 1968, verzie: OR

Rok 1968 sa zvyčajne asociuje najmä s augustovým okupačným nájazdom piatich „bratských krajín“. Avšak pomerne málo sa vie o samotnom priebehu tzv. pražskej jari a o zmysle vtedajšej idey „socializmu s ľudskou tvárou“. Mnoho nám o tom napovie dobové filmové spravodajstvo najmä cez stretnutie s vysokoškolákmi a predstaviteľmi inteligencie, zrušenie ostatných drôtov na hraniciach či súdne rehabilitácie, ako aj návrat k významným a dovtedy zaznávaným osobnostiam našich dejín. Samotná téma augustových udalostí už bola spracovaná spravodajcami v obsiahlom dvojtýždenníku Čierne dni, preto sa k nej nebudeme vracať. O to zaujímavejšie budú obrazy poaugustového života spoločnosti, ktoré málokto pozná. A určite zaujme aj bilančné posledné vydanie týždenníka z roku 1968. Uvedené budú vydania Týždňa vo filme z roku 1968: č.14, 18, 20, 30, 40, 52. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Perličky na dně

Perličky na dně; rôzni, 1965, OV (cz, róm., ang.); Réžia: rôzni, 1965, verzie: OR

Poviedkový film v duchu hrabalovskej poetiky o nevšednostiach obyčajného života. Jednotlivé poviedky s názvami Smrt pana Baltazara, Podvodníci, Dům radosti, Automat Svět a Romance nakrútili tvorcovia v počiatkoch ich bohatej filmovej kariéry. Film, ktorý zobrazuje rôzne prístupy tvorcov k médiu filmu, možno považovať za manifest českej novej vlny. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Farářův konec

Farářův konec; Evald Schorm, 1968, OV (cz) | filmotéka; Evald Schorm, 1968, verzie: OR

Pôvabný príbeh kostolníka, ktorému sa zhodou okolností naskytne príležitosť vydávať sa v zapadnutej horskej dedinke za farára a ktorý so zaujatím a vzácnym pochopením pre ľudské slabosti prijatú úlohu plní k všeobecnej spokojnosti obce, dychtiacej po duchovnej úteche. Nepravý kňaz vdychuje akoby nový život farbistým figúrkam dedinčanov, rozžiaruje groteskný obrázok dedinskej idyly, prenikavý v charakterizácii a typizácii aktérov. Režisér búra mýty českého vidieka – nikoho neodsudzuje, no zdôrazňuje karikatúrne rysy. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Psi a lidé

Psi a lidé; Evald Schorm, 1971, OV (cz) | filmotéka; Evald Schorm, 1971, verzie: OR

Film sa skladá z poviedok Nahý v trní (o mužovi, ktorému pes zobral oblečenie, keď sa kúpal v rieke), Hry lásky (profesor na penzii maľuje obraz s biblickým výjavom a ako modely mu stoja miestny obyvatelia), Věrnost (o psovi, ktorý zahynie pri obrane svojho pána). Evald Schorm prevzal réžiu tohto filmu po tom čo emigroval režisér Vojtěch Jasný, ktorý poviedky pripravoval. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Valerie a týden divů

Valerie a týden divů; Jaromil Jireš, 1970, OV (cz) + AT | filmotéka; Jaromil Jireš, 1970, verzie: OR

Valerie, dievča na prahu dospievania, sa ocitá vo fantastickom svete. Na rozdiel od Krajiny zázrakov, kam sa dostáva Alica, je tento svet omnoho nebezpečnejší. Je nasiaknutý sexuálnymi túžbami dospelých. Valerie nosí náušnice, ktoré majú čarovnú moc. Jej jediný žijúci príbuzný, prísna babička, ju chce obetovať, aby získala večnú mladosť. Babičke na pomoc prichádza „tchorí upír“... Surreálna fantázia na motívy rovnomenného „čierneho románu“ Vítězslava Nezvala. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Raw

Grave; Julia Ducournau, 2016, OV (fran.) + ST (cz) | filmotéka; Julia Ducournau, 2016, verzie: OR

Vegetariánka Justine odchádza v šestnástich rokoch na veterinárnu školu, na ktorej študuje aj jej staršia sestra. Pri jednej z epizód šikany ju donútia zjesť mäso – po prvýkrát v živote, a navyše surové. Táto skúsenosť ju od základov zmení a prebudí v krehkom dievčati spiace monštrum. Julia Ducournau svojim šťavnatou iniciačnou drámou sexuálneho prebudenia suverénne kráča v šľapajách majstra body hororov Davida Cronenberga. Jej celovečerný debut zdvihol zo sedadiel kritikov, divákov i festivalové poroty. Be2Can Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Sladký čas Kalimagdory

Sladký čas Kalimagdory; Leopold Lahola, 1968, verzie: OR : slk

Lyrický a pitoreskný príbeh človeka, ktorý nežije podľa času, ale podľa ročného kolobehu prírody. Na jar je skoro dieťaťom, v lete dospieva v muža, s jeseňou prichádza pozvoľná strata jeho vnútornej energie a zimu prespáva v zapadnutom salaši. Filmová adaptácia románu Jan Weissa Spáč ve zvěrokruhu. Kvôli povahe jeho životného rytmu nedokáže Jonáš Rebenda nadviazať úspešný partnerský (a vlastne ani žiadny iný vzťah), čo ho často dostáva do konfliktu s ľuďmi okolo neho... Zobraziť viac

2D OR 18
Viac info

Vlčie diery

Vlčie diery; Paľo Bielik, 1948, verzie: OR : ces, deu, fra, rus, slk

Dramatický príbeh z obdobia Slovenského národného povstania odohrávajúci sa v malej slovenskej dedine, zachytáva tragický osud vdovy Svrčinovej a jej štyroch synov bojujúcich na strane partizánov proti nemeckým okupantom. Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Výročia: Ivan Húšťava

Výročia: Ivan Húšťava; 1961 – 1971, OV (sk) | filmotéka; Ivan Húšťava, verzie: OR

Pásmo krátkych dokumentárnych, reportážnych a experimentálne ladených filmov pri príležitosti 80. narodenín režiséra Ivana Húšťavu (*11. 1. 1938). Premietnuté budú filmy: Majstri tipujú majstrov, Ivan Húšťava 1961 (12´) Športová reportáž z majstrovstiev ČSSR v plávaní v Bratislave v roku 1961. Posledný, Ivan Húšťava 1963 (11´) Filmové rozprávanie o poslednej generácii drotárov. Štúdia v čierno bielom, Ivan Húšťava 1964 (11´) Krátky hraný film o lekárskej pohotovostnej službe v Bratislave. Pochod, Ivan Húšťava 1966 (11´) Hraný film, balet v prírode, o stretnutí Človeka s Mechanizmom. Človek s fotoaparátom, Ivan Húšťava 1968 (13´) Portrét fotografa Martina Martinčeka. Maliar, Ivan Húšťava 1970 (11´) Dokumentárny medailón o slovenskom výtvarníkovi Milanovi Laluhovi, rodákovi z Mičinej. Dedo Siváň, Ivan Húšťava 1971 (9´) Dokumentárny filmový portrét 65-ročného ľudového rezbára z Babína na Orave. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Mlčanie mora + predfilm: 24 hodín zo života klauna | Pocta: Jean-Pierre Melville

Le Silence de la mer; Jean-Pierre Melville, 1949, OV (franc.) + AT | Pocta: Jean-Pierre Melville ; Jean-Pierre Melville, 1949, verzie: OR

Adaptácia rovnomenného románu Jeana Brullera z roku 1942 (román vyšiel pod autorovým pseudonymom Vercors počas nemeckej okupácie Francúzska). Film rozpráva o vzťahu muža a jeho netere (Francúzov) a nemeckého poručíka, ktorý býva v ich dome. Ako autor predlohy tak aj režisér sa zapojili počas druhej svetovej vojny do odboja. Melville film nakrútil údajne ešte predtým, než získal Vercorsov súhlas s poskytnutím práv na filmovú adaptáciu. Nakrúcanie trvalo 27 dní počas jedného roka (1947), nakrúcalo sa bez povolení na lokáciách. Film mal premiéru 22. apríla 1949. predfilm: 24 HODÍN ZO ŽIVOTA KLAUNA 24 heures de la vie d’un clown * r. Jean-Pierre Melville * Francúzsko * 1946 * 18‘ * OV (franc.) + AT Jeden deň v živote dvoch klaunov, ktorí chodia po uliciach a hľadajú inšpiráciu pre svoje gagy, ktoré ešte ten večer predstavia v manéži. Vysvetlivky: OV - originálna verzia AT - anglické titulky Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Rok na dedine

Rok na dedine; Martin Ťapák, Karol L. Zachar, 1967, OV (sk) | filmotéka; Martin Ťapák, Karol L. Zachar, 1967, verzie: OR

Prierez zvykmi, hudbou, spevom a tancami slovenského ľudu v priebehu štyroch ročných období. Kaleidoskop slovenského folklóru o tom, ako sa na Slovensku ľudia zabávali, smútili, ako oslavovali či pochovávali svoje nádeje. Uvádzame spolu s Týždeň vo filme 20/1968 * r. Štefan Ondrkal * 1968 * 12‘ * OV (sk) Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Bob hazardér | Pocta: Jean-Pierre Melville

Bob le flambeur; Jean-Pierre Melville, 1956, OV (franc.) + AT | Pocta: Jean-Pierre Melville ; Jean-Pierre Melville, 1956, verzie: OR

Bob je legendou Montmartru, hoci už nie je práve najmladší. Poneviera sa po tamojších kaviarňach a nočných kluboch, nemá ďaleko k hazardným hrám. Jeho chránencom je Paulo. Raz prehrá všetko v kasíne v Deauville. Od priateľa Rogera sa dozvie o ohromnom balíku peňazí, ktorý sa má nachádzať v sejfe. Bob a Roger naplánujú lúpež. Má to byť posledný džob pred Bobovým odchodom „do dôchodku“… Bob hazardér je spolu s Bitkou medzi mužmi Julesa Dassina a Nesiahajte na prachy Jacquesa Beckera jedným z najdôležitejších francúzskych filmov noir polovice 50. rokov 20. storočia. Okrem iného sa v týchto filmoch prejavila ambícia tvorcov nakrúcať aj mimo štúdií, na reálnych lokáciách, na čo neskôr nadviazali režiséri z obdobia francúzskej novej vlny. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Prípad pre obhajcu

Prípad pre obhajcu; Martin Hollý, 1964, verzie: OR : slk

Malé bezmenné mesto. Jednoducho Mestečko. Každý o každom vie, nič sa tu neskryje. Treba si zachovávať tvár. Mladý žalobca by mal mať tvár prísnu. Jeho vášňou je trúbka a twist, čo sa nezhoduje s tvárou, ktorú by mal človek v jeho postavení mať. Kedysi prestížny obhajca, dnes dôchodca nie je ochotný sa vzdať svojej „reakcionárskej“ tváre ani keď ide o život. Tvár nevhodnú na dobu, v ktorej žije, si zachováva napriek nevôli rodiny a okolia. Sudca tesne pred dôchodkom žije navonok usporiadaný manželský život. Pod tvárou príkladného harmonického spolunažívania je už iba zhorenisko. Iné Mestečko. Pokojne by mohlo byť aj to isté. Traja kamaráti, kedysi spolužiaci na vysokej škole, dnes žalobca, obhajca a sudkyňa. Na kraji Mestečka došlo k znásilneniu a vražde mladého dievčaťa. Každý z priateľov sa snaží napraviť si svoju tvár pokrivenú nedávnym obdobím vykonštruovaných politických procesov. Tu už nejde iba o tváre jednotlivcov v súkolí právnej mašinérie, ale najmä o tvár súdnictva ako takého. Každý o každom vie, nič sa už neoplatí skrývať. Prípad pre obhajcu je psychologickou drámou z prostredia súdnictva. Obhajca Kolár rieši prípad znásilnenia a vraždy štrnásťročného dievčaťa a snaží sa na základe nezrovnalostí v súdnom spise dostať z podozrenia a nasledovného odsúdenia pätnásťročného chlapca. Film uvádzame v rámci cyklu Double Bill v jeden večer spolu s filmom Petra Solana, Tvár v okne. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Výťah na popravisko

Ascenseur pour l’échafaud; Louis Malle, 1957, OV (franc.) + AT | filmotéka; Louis Malle, 1957, verzie: OR

Florence Carala je manželkou majetného podnikateľa Simona Caralu. Julien je milenec Florence a zároveň Simonov podriadený. Milenci spoločne naplánujú Simonovu vraždu, ktorej vykonávateľom má byť sám Julien. Všetko prebieha podľa plánu až do chvíle, keď sa im postaví do cesty osud. Julien, v snahe odstrániť zabudnutý usvedčujúci dôkaz z miesta činu, ostane uväznený v kabínke výťahu… Dlhometrážny debut Louisa Malla stavia na pôsobivej atmosfére utváranej krásnymi obrazmi Paríža, hereckými výkonmi (v úlohe Florence žiari Jeanne Moreau) a v neposlednom rade vynikajúcim hudobným sprievodom Milesa Davisa. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Srdce na lane

Srdce na lane; Otakar Krivánek, 1973, OV (sk) | filmotéka; Otakar Krivánek, 1973, verzie: OR

Psychologický príbeh o vernom priateľstve dvoch dvanásťročných bratislavských chlapcov vyrastajúcich v odlišných sociálnych podmienkach. Poukazuje na dôsledky pracovnej zaneprázdnenosti rodičov, ktorí sa nemôžu naplno venovať výchove svojich detí. Lektorský úvod: Michael Papcun Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Kino Čas I: Ako sme sa konštituovali

Kino Čas I: Ako sme sa konštituovali; rôzni, 1948 – 1990, OV (sk) | filmotéka; Réžia: rôzni, verzie: OR

V pásme dokumentárnych a spravodajských filmov si pripomenieme niekoľko prelomových výročí: revolučný rok 1848 v analógii k tzv. Víťaznému februáru, založenie Matice slovenskej, novú ústavu ČSSR, prijatie zákona o federalizácii Československa a tiež kľúčové osobnosti prvej republiky. Premietnuté budú filmy: Za práva ľudu, Ivan Július Kovačevič 1948 (12´) Filmová spomienka na revolučný rok 1848 na Slovensku. Sto rokov Matice slovenskej, Pavel Čalovka 1962 (14´) Dokumentárny film o histórii a o súčasnosti Matice slovenskej, založenej 6. júna 1861. Hľadanie budúcnosti, Jozef Zachar 1960 (11´) Dokumentárny film o novej ústave Československej socialistickej republiky. Týždeň vo filme. 45/1968, Milan Černák 1968 (11´) Monotematický žurnál k prijatiu zákona o federalizácii Československa k 50. výročiu republiky. Sonda. 4/1990. Stratené dejiny?, Rudolf Ferko 1990 (17´) Film o skresľovaní našich novodobých dejín do roku 1989 pri príležitosti tlače nových učebníc dejepisu. Anketa medzi žiakmi odhaľuje deravé znalosti o prvej republike... Kinožurnál. 20/1990, Znovuzrodenie M. R. Štefánika, Vladimír Mináč 1990 (15´) Monotematické číslo filmového žurnálu k 71. výročiu úmrtia M. R. Štefánika. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Ejzenštejn v Guanajuate

Eisenstein in Guanajuato; Peter Greenaway, 2015, verzie: OR , ČT : eng, spa

Sovietský režisér Sergej Ejzenštejn cestuje v roku 1931, na vrchole svojich tvorivých síl, do Mexika, kde sa chystá nakrútiť snímku Nech žije Mexiko! Prichádza do mesta Guanajuato, kde sa ho ujme miestny sprievodca Palomino Cañedo. Tu Ejzenštejn na vlastnej koži zažíva úzke prepojenie medzi láskou a smrťou – pudy eros a thanatos. Film Petera Greenawaya ponúka možnosť nahliadnuť do desiatich dní, ktoré otriasli Ejzenštejnom; do dní, ktoré ho natrvalo ovplyvnili a formovali. Zobraziť viac

2D OR ČT 18
Viac info

Kňaz Léon Morin | Pocta: Jean-Pierre Melville

Léon Morin, prêtre; Jean-Pierre Melville, 1961, OV (franc.) + AT; Jean-Pierre Melville, 1961, verzie: OR

Adaptácia rovnomenného románu Béatrix Beckovej oceneného prestížnou literárnou cenou Prix Goncourt z roku 1952. Dej filmu je situovaný do dedinky vo francúzskych Alpách počas nemeckej okupácie Francúzska. Mladá vdova po židovskom komunistovi prichádza jedného dňa na spoveď. Snaží sa vyprovokovať kňaza kritikou katolicizmu, ten s ňou však zapradie intelektuálnu konverzáciu o náboženstve. Začnú sa spolu pravidelne stretávať mimo rámca spovede a rozvíja sa medzi nimi zvláštny vzťah... Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Zlodeji bicyklov

Ladri di biciclette; Vittorio De Sica, 1948, verzie: OR , ČT : ita

Jednoduchá zápletka – ukradnutie bicykla, ktorý slúži ako pracovný nástroj – synekdochicky otvára sociálne problémy v postfašistickom Taliansku. Aj napriek využitiu mnohých hollywoodskych postupov filmového rozprávania sa pred očami diváka odvíja obraz všedného života. Etický problém zachovania ľudskej dôstojnosti na pokraji udržania holej existencie v spoločnosti je len predĺžením smeru nastoleného režisérom Vittoriom De Sicom a umelecko-teoretickým otcom neorealistického hnutia, scenáristom Ceserem Zavattinim, ktorý ukotvoval neorealizmus na humanistických základoch. + Prednáška: Taliansky neorealizmus
14. februára 2022 Orson Welles inšpiroval svojím prístupom k filmu aj európsku kinematografiu a z jeho techniky vyrastá v Taliansku hnutie neorealizmu, ktoré hlása estetiku odriekania. Ide o snahu pozbaviť film krásy, epiky, dokonca aj zrozumiteľnosti s jediným cieľom – ukázať surovú neprikrášlenú skutočnosť s čo možno najmenším zásahom autora. Francúzsky filozof Jean-François Lyotard prehlasuje neorealizmus za jediný smer, v ktorom sa film oslobodzuje spod každej autority a stáva sa slobodným. Zobraziť viac

2D OR ČT 12
Viac info

Udavač | Pocta: Jean-Pierre Melville

Le Doulos; Jean-Pierre Melville, 1962, OV (franc.) + AT; Jean-Pierre Melville, 1962, verzie: OR

Maurice Faugel si po prepustení z väzenia vyrovnáva účty a zároveň plánuje ďalšiu lúpež so svojím priateľom Silienom. Ten je však v prostredí, v ktorom sa pohybuje, považovaný za udavača... V tomto filme Melville adaptoval rovnomenný román Pierra Lesoua vydaný v edícii Série Noire. Film videlo vo Francúzsku v dobe pôvodného uvedenia takmer 1,5 milióna divákov, v tej dobe išlo o druhý najúspešnejší Melvillov film (hneď po filme Kňaz Léon Morin). Americký režisér Quentin Tarantino sa na margo scenára tohto filmu (v čase nakrúcania svojho filmu Gauneri) vyjadril, že to je jeho najobľúbenejší scenár vôbec a prirovnal svoj vlastný film k Melvillovým filmom Bob hazardér a Udavač. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Na východ od raja

East of Eden; Elia Kazan, 1955, OV (ang.) + ST (sk) | filmotéka; Elia Kazan, 1955, verzie: OR

Filmová adaptácia rovnomenného románu Johna Steinbecka. Rok 1917, Monterey, Kalifornia. Caleb Trask je mladý muž, ktorý zúfalo potrebuje rodičovskú lásku. Žije s otcom Adamom, zosobnením ľudského dobra, a straším bratom Aronom. Matka od nich kedysi odišla. Otec ich od detstva presviedčal o tom, že je mŕtva. Caleb ju však jedného dňa nájde, no vôbec nevie čo by k nej mal cítiť. Hnaný vnútorným nepokojom bojuje nielen sám so sebou, ale aj so svojim jediným bratom... Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Rebel bez príčiny

Rebel without a Cause; Nicholas Ray, 1955, OV (ang.) + ST (cz); Nicholas Ray, 1955, verzie: OR

Jim Stark, mladý muž zo stredostavovskej rodiny sa spolu s rodinou prisťahuje do nového mesta, aby tak ušiel pred vlastnou pohnutou minulosťou. Každé z ich nespočetných sťahovaní je len ďalším z mnohých nových začiatkov. Jim by tak veľmi chcel mať vo svojom otcovi oporu. Vidieť v ňom chlapskú autoritu. Jeho otec je však zbabelec. Preto sa nepokojný a nepochopený Jim búri voči všetkému, čo predstavuje generáciu jeho rodičov. Nikdy sa nesmie stať takým, akým je jeho otec. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Armáda tieňov | Pocta: Jean-Pierre Melville

L’Armée des ombres; Jean-Pierre Melville, 1969, verzie: OR , AT : fra

Adaptácia rovnomenného románu Josepha Kessela z roku 1943. Inžiniera Philippa Gerbiera – vodcu skupiny odboja (Ventura) zatknú v roku 1942 a uväznia v tábore. Tu plánuje útek, no pošlú ho do Paríža, kde ho vypočúva Gestapo. Podarí sa mu utiecť a vedie skupinu odboja v Marseille... Melville do filmu dodal aj niekoľko vlastných skúseností z odboja. Film bol spočiatku negatívne prijímaný v kontexte udalostí po máji 1968 vo Francúzsku, prezident De Gaulle bol značne nepopulárny (v apríli roku 1969 odstúpil z postu prezidenta, film mal premiéru v septembri toho roku – dôvodom boli teda politické súvislosti a postoje napríklad časopisu Cahiers du cinéma). Po roku 2006, keď bola Armáda tieňov uvedená napríklad v USA, sa mu dočkalo oneskoreného uznania. Zdroj fotografie: © Studio Canal Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Malé životné etudy

Five Easy Pieces; Bob Rafelson, 1970, verzie: OR , ST : eng

Majstrovské dielo Boba Rafelsona o kríze identity. Robert Eroica Dupea pochádza z klasickej hudobnej rodiny. Zahodil však sľubnú kariéru koncertného klaviristu a pracuje ako pomocný robotník na ropných vrtoch v Kalifornii. Bez hlbšieho zmyslu žije zo dňa na deň. Keď sa dozvie, že jeho otec je ťažko chorý, vydá sa na cestu domov, kde je opäť konfrontovaný s bohatstvom a kultúrnym životom svojej rodiny, ktorú kedysi zavrhol. Film uvádzame ako pripomienku tvorby nedávno zosnulého režiséra, scenáristu a producenta Boba Rafelsona (21. 2. 1933 – 23. 7. 2022). Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Osudový kruh | Pocta: Jean-Pierre Melville

Le Cerle rouge; Jean-Pierre Melville, 1970, OV (franc.) + AT; Jean-Pierre Melville, 1970, verzie: OR

Troch mužov vedie osudový kruh priamo do náruče smrti. Corey sa po prepustení z väzenia vracia za svojím dievčaťom, ktoré ale medzitým dalo prednosť jeho parťákovi. Náhoda ho zvedie dohromady so zločincom na úteku, Vogelom, a bývalým policajtom Jansenom. Spoločne vylúpia klenotníctvo. Jednoduchý úspech ich povzbudí, a preto začnú hľadať ďalší objekt… Ide o jeden z trojice filmov, na ktorých Mellville spolupracoval s Alainom Delonom (prvým bol Samuraj z roku 1967 a po Osudovom kruhu nasledoval ešte vôbec posledný Melvillov film Policajt z roku 1972). Zobraziť viac

2D OR 15