Zlodeji bicyklov

2DORČTAT7
Réžia:Vittorio De Sica
Dĺžka:93 minút
Žáner:Dráma

Zlodeji bicyklov

Ladri di biciclette; Vittorio De Sica, 1948, verzie: OR,ČT,AT, jazyky: ita

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Réžia: Vittorio De Sica • Scenár: Cesare Zavattini, Vittorio De Sica, Suso Cecchi D’Amico, Oreste Biancoli, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri • Kameraman: Carlo Montuori • Hrajú: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda

Jednoduchá zápletka – ukradnutie bicykla, ktorý slúži ako pracovný nástroj – synekdochicky otvára sériu sociálnych problémov v pofašistickom Taliansku. Aj napriek využitiu mnohých hollywoodskych postupov filmového rozprávania sa pred našimi očami odvíja obraz všedného života. Etický a spoločenský problém zachovania ľudskej dôstojnosti na pokraji udržania holej existencie je len predĺžením smeru nastoleného režisérom Vittoriom De Sicom a umelecko teoretickým otcom neorealistického hnutia, scenáristom Cesarem Zavattinim, ktorý ukotvoval neorealizmus na humanistických základoch.

+ prednáška: Archivácia reality

Štyridsiate roky so sebou prinášajú nielen veľký technologický pokrok, ale predstavujú aj veľkú zmenu vo svetovom poriadku. Talianska kinematografia reaguje na tieto zmeny snahou naplniť filmy čo najväčším objemom autentickej, žitej skutočnosti. Neorealizmus sa konceptuálne snaží zbaviť akejkoľvek estetiky, ktorá by mohla prezentovanú skutočnosť prikrášliť. Snaha o to, čo J. M. Lotman nazýva estetikou zbavenosti, je natoľko silná, že neorealizmus sa tvorivo vyčerpáva, ale zároveň ešte dlho inšpiruje teoretikov.

Dĺžka: 93 min

Rok výroby: 1948

Krajina pôvodu:

  • Taliansko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (taliančina)
ČT - České titulky
AT - Anglické titulky
2DOR

29. 4. utorok

7,00 18:00

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Réžia: Vittorio De Sica • Scenár: Cesare Zavattini, Vittorio De Sica, Suso Cecchi D’Amico, Oreste Biancoli, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri • Kameraman: Carlo Montuori • Hrajú: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda

Jednoduchá zápletka – ukradnutie bicykla, ktorý slúži ako pracovný nástroj – synekdochicky otvára sériu sociálnych problémov v pofašistickom Taliansku. Aj napriek využitiu mnohých hollywoodskych postupov filmového rozprávania sa pred našimi očami odvíja obraz všedného života. Etický a spoločenský problém zachovania ľudskej dôstojnosti na pokraji udržania holej existencie je len predĺžením smeru nastoleného režisérom Vittoriom De Sicom a umelecko teoretickým otcom neorealistického hnutia, scenáristom Cesarem Zavattinim, ktorý ukotvoval neorealizmus na humanistických základoch.

+ prednáška: Archivácia reality

Štyridsiate roky so sebou prinášajú nielen veľký technologický pokrok, ale predstavujú aj veľkú zmenu vo svetovom poriadku. Talianska kinematografia reaguje na tieto zmeny snahou naplniť filmy čo najväčším objemom autentickej, žitej skutočnosti. Neorealizmus sa konceptuálne snaží zbaviť akejkoľvek estetiky, ktorá by mohla prezentovanú skutočnosť prikrášliť. Snaha o to, čo J. M. Lotman nazýva estetikou zbavenosti, je natoľko silná, že neorealizmus sa tvorivo vyčerpáva, ale zároveň ešte dlho inšpiruje teoretikov.

Rok výroby: 1948

Krajina pôvodu:

  • Taliansko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (taliančina)
ČT - České titulky
AT - Anglické titulky


Program

2DOR

29. 4. utorok

K2
7,00 18:00