Priatelia archívneho filmu,
v apríli sa dožívajú 80 rokov dvaja významní slovenskí režiséri: Dušan Hanák (*30. 4. 1938) a Juraj Jakubisko (*27. 4. 1938). Obaja študovali na pražskej FAMU a v dlhometrážnom hranom filme debutovali v druhej polovici, respektíve koncom 60. rokov 20. storočia. Hanák nakrútil svoj prvý dlhometrážny film 322 (1969) voľne podľa poviedky Jána Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora. Ide o psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti. V roku 1972 dokončil dlhometrážny dokument Obrazy starého sveta, ktorý si získal – po 17 rokoch v trezore – svetové renomé. Nasledovali Ružové sny (1976) o láske dedinského poštára Jakuba (Juraj Nvota) a cigánky Jolany (Iva Bittová). Film Ja milujem, ty miluješ (1980) bol tiež zakázaný, no na 39. medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne v roku 1989 získal Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu. Doposiaľ posledným dokončeným Hanákovým dlhometrážnym filmom je dokument Papierové hlavy (1995) o vzťahu občana a moci. Z Jakubiskovej tvorby uvedieme jeho dlhometrážny debut Kristove roky (1967), Zbehov a pútnikov z roku 1968 a prvý diel jeho „trilógie osudu a šťastia“ (ako ju sám nazval) – Vtáčkov, siroty a bláznov (1969). Hoci ešte v roku 1970 nakrúcal Jakubisko film Dovidenia v pekle, priatelia, ten dokončil až po Nežnej revolúcii, v roku 1990. V 70. rokoch mohol nakrúcať len krátkometrážne dokumentárne filmy, k réžii dlhometrážneho hraného filmu sa dostal opäť až v roku 1979 filmom Postav dom, zasaď strom. Pred každým z uvádzaných dlhometrážnych filmov Dušana Hanáka a Juraja Jakubiska premietneme v apríli krátkometrážny film z ich portfólií. Za pomoc pri zostavení blokov venovaných výročiam Dušana Hanáka a Juraja Jakubiska ďakujeme Martinovi Kaňuchovi a Petrovi Michalovičovi.
10. apríla sa dožíva 80 rokov aj teoretik výtvarného umenia a filmu, architekt a scénograf Juraj Mojžiš. Pán Mojžiš vybral svojich „päť srdcoviek“ do cyklu Carte Blanche: Juraj Mojžiš. Zaradil doň dlhometrážny debut enfant terrible francúzskej novej vlny Jeana-Luca Godarda Na konci s dychom,ako aj obraz swingujúceho Londýna vykreslený na pozadí pátrania po záhade jednej fotografie v Zväčšenine Michelangela Antonioniho. Ďalej zvolil film Ela Havettu Slávnosť v botanickej záhrade, ktorý podľa slov autora výberu „je a zostane krásnym príkladom autorského filmu, svedectvom úsilia o čo najuvoľnenejšiu kompozíciu narácie“, a tiež Nebo nad Berlínom Wima Wendersa. Cyklus uzatvára československo-francúzska koprodukcia z dielne Alaina Robbe-Grilleta Muž, ktorý luže. Ako hovorí pán Mojžiš, tento film „nám ponúkne zároveň s provokatívnym pohľadom na identitu (anti)hrdinu ako hýbateľa príbehu aj príležitosť uvažovať o estetike nového románu, zrejme posledného dôsledného avantgardného gesta moderného umenia“. Juraj Mojžiš osobne uvedie projekciu posledného menovaného filmu. Aj touto cestou chceme pánovi Mojžišovi popriať všetko najlepšie k jeho jubileu a poďakovať mu za zostavenie cyklu.
V apríli sa dožíva 85 rokov režisér a kameraman Rudolf Ferko (*17. 4. 1933). Filmová historička Eva Filová pri tejto príležitosti zostavila pásmo krátkometrážnych dokumentárnych a spravodajských filmov Výročia: Rudolf Ferko. Pásmom krátkometrážnych animovaných filmov Výročia: Helena Slavíková-Rabarová si pripomenieme aj 75. narodeniny dramaturgičky, scenáristky a režisérky Heleny Slavíkovej-Rabarovej (*3. 3. 1943). Obaja jubilanti sa zúčastnia na projekciách svojich výročných pásiem. Pri príležitosti 60. narodenín producenta Rudolfa Biermana (*20. 4. 1958) uvedieme dva filmy Martina Šulíka, ktoré Bierman produkoval: Všetko čo mám rád a Záhradu.
Významný britský režisér, jeden z popredných predstaviteľov tzv. free cinema Lindsay Anderson sa narodil 17. apríla 1923. Pri príležitosti jeho nedožitých 95. narodenín uvedieme filmy Ten športový život a Keby... – na druhom menovanom spolupracoval s českým kameramanom Miroslavom Ondříčkom. 29. apríla sa dožíva 80 rokov aj český režisér a scenárista Hynek Bočan. Vo FILMOTÉKE uvedieme jeho film Pasťák, ktorý nakrúcal už v roku 1968, no nemohol ho dokončiť. Definitívna verzia vznikla až v roku 1989 a do kín bola uvedená o rok neskôr.
Profesor Rudolf Urc pripravil v rámci cyklu Očami filmových spravodajcov pásmo Ulice, mesto, hrad, ktoré je venované obrazom Bratislavy v spravodajskom týždenníku Týždeň vo filme. Eva Filová pokračuje v uvádzaní cyklu Kraťasy z archívu: Kino Čas a v bloku nazvanom Ako sme oddychovali sa zamerala na závodné rekreácie, vzácne dovolenky v zahraničí a domácke či komunitné koníčky vrátane obľúbeného chatárčenia. V cykle Double Bill uvedieme filmy Spalovač mrtvol Juraja Herza a Mefisto Istvána Szabóa o dvoch mužoch, ktorí sa usilujú realizovať svoje sny v temných časoch nastupujúceho nacizmu. V cykle Otec a syn uvedieme mimoriadne rôznorodé filmy: Chlapec na bicykli belgického režisérskeho súrodeneckého tandemu Jeana-Pierra a Luca Dardennovcov, Revenant: Zmŕtvychvstanie, ktorý nakrútilmexický režisér Alejandro González Iñárritu, a napokon oscarového Saulovho syna Lászlóa Némesa. Aprílovým majstrovským dielom francúzskej kinematografie je film Clauda Sauteta César a Rosalie s Yvesom Montandom a Romy Schneiderovou v hlavných úlohách. V cykle Filmová hudba uvedieme film Vtedy na západe, ku ktorému skomponoval hudbu taliansky skladateľ Ennio Morricone.
Dúfame, že si z nášho aprílového programu vyberiete.
Dovidenia v prítmí kinosály!
„Nakrútiť takýto debut je jednoducho drzosť. Jean-Luc Godard nadviazal na film noir a zároveň ho inovoval spôsobom, ktorý vyráža dych. Na jednej strane tvorca rešpektuje pravidlá žánru, na druhej ich aj výrazne porušuje a inovuje. Film ukazuje príbeh Michela Poiccarda, ktorý zavraždí policajta a je na úteku. Ako muž mimo zákona nachádza na krátky čas azyl u mladučkej Patricii, kolportérky novín na Champs-Élysées. Ich neuveriteľne dlhý dialóg v jej byte je niečo, čo divák tak často vo filme nevidí, pričom tento dialóg jasne odkrýva nezáväznosť ich vzťahu. Napriek tomu vzťah nadobúda dramatické rozmery a speje k tragickému koncu Michela."
Peter Michalovič
Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021).
Zobraziť viac
Po „tetralógii citov“ sa Antonioni vydal do sveta a nakrútil anglofónnu trilógiu, na ktorej počiatku stojí Zväčšenina. Módny fotograf Thomas sa domnieva, že pri fotografovaní v parku zachytil náhodou na film vraždu. Je to však naozaj tak? Thomas síce v parku nájde mŕtvolu, no tá však rýchlo zmizne, rovnako ako negatívy z jeho ateliéru. Film otvára otázku (ne)možnosti spoznať skutočnosť (pravdu) prostredníctvom média filmu. Antonionimu sa, takpovediac mimochodom, darí načrtnúť aj obraz Londýna vo „swingujúcich“ šesťdesiatych rokoch. Film uvádzame pri príležitosti 80. narodenín herečky Sarah Milesovej a 80. výročia narodenia herca Davida Hemmingsa. Zobraziť viac
Farebná féeria o potrebe zázraku v ľudskom živote, impresívne očarenie prírodou a radosťou zo života a pohybu. Mozaikovité rozprávanie o krčmárke Márii, večnej neveste, vytrvalo a márne vodiacej k oltáru otca svojich ôsmych dcér Pištu a o Pierrovi, ktorý svojim príchodom naruší pokoj vinárskej dediny Bábindolu a naučí jej obyvateľov vychutnávať život. Uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia scenáristu, dramaturga a vedúceho tvorivej skupiny Alberta Marenčina (26. 7. 1922 – 9. 3. 2019). Zobraziť viac
Metafyzická úvaha o tom, čo to znamená byť človekom, o láske, detstve, ale aj o pamäti mesta a o rozdelenom Berlíne v období tesne pred pádom Berlínskeho múru. Dvaja anjeli pozorujú z výšky obyvateľov veľkomesta a načúvajú ich trápeniam ale aj radostiam. Ale čo keď jeden z nich zatúži po tom, vnímať svet ako človek? Wenders venoval svoj film o padlých anjeloch trom veličinám svetovej kinematografie (padlým anjelom, ako sú označení vo filme) – Jasudžirovi Ozuovi, Françoisovi Truffautovi a Andrejovi Tarkovskému. Zobraziť viac
Nový film bratov Dardennovcov (Mlčanie Lorny, Dieťa, Syn,atď.) rozpráva príbeh dvanásťročného Cyrila, ktorého dá otec do detského domova. Chlapec neprestáva veriť, že sa k otcovi vráti, ale ten už žije nový život. Nezrelý Guy nemá dosť odvahy na to, aby raz a navždy synovi povedal „nechcem ťa, nestačím na teba“. Keď sa Cyril pri jednom z útekov zoznámi s kaderníčkou Samanthou, ktorá sa rozhodne, že sa o neho bude starať, otvorí sa pred ním nová šanca na život mimo brány detského domova. Sympatická Samantha si ho začne brávať na víkendy a začína sa séria skúšok krehkej dôvery, z ktorej sa možno vytvorí skutočné puto. Chlapec na bicykli je realisticky nakrútený film, v ktorom stojí ľahostajnosť s vypočítavosťou proti ľudskej vzájomnosti a láske. Zobraziť viac
Rozprávanie plné pravdy a klamu, skutočnosti a predstierania. Hrdinom je akýsi novodobý barón Prášil, ktorý svojimi historkami o hrdinovi miestneho odboja mystifikuje obyvateľov malého slovenského mesta a získava si priazeň a lásku žien. Boris Varissa sa údajne zapojil do odboja po boku Jána Robina. Ján však zmizol a Boris prichádza zaujať jeho miesto na zámku, kde žijú tri ženy – Jánova sestra, manželka a slúžka. Podarí sa Borisovi získať priazeň troch mladých žien? A je Boris skutočne hrdinom, za akého sa vydáva, alebo skôr zradcom? A vôbec, záleží na tom vlastne...? Film uvedie filmový vedec Michal Michalovič. Zobraziť viac
Americký západ, Južná Dakota, 1823. Miesto a čas s pomerne relatívnou hodnotou ľudského života. Skúsený lovec a trapper Hugh Glass je so svojím synom na výprave s lovcami kožušín. Uprostred hlbokých lesov vzdorujú nečakaným útokom Indiánov a na svojej púti musia prekonávať nemilosrdnú, nezmapovanú krajinu plnú nástrah. Zobraziť viac
Osvienčim, 1944. Maďarský žid Saul Ausländer je členom Sonderkommanda, ktoré je v mašinérii vyhladzovacieho tábora pridelené k práci pri plynových komorách a hromadách, na ktorých sa pália ľudské ostatky. Keď apatický Saul uprostred kopy mŕtvol objaví telo svojho syna, prebudí sa v ňom naliehavá potreba obstarať mu riadny židovský pohreb. Bez ohľadu na nebezpečenstvo, všeobecné utrpenie a plánovanú vzburu sa Saul vydáva na delirickú cestu koncentračným táborom s jediným cieľom – nájsť rabína. Zobraziť viac
Dejiny českej a slovenskej kinematografii neevidujú veľa hororov, no napriek tomu evidujú jeden výnimočný horor, Spalovača mrtvol režiséra Juraja Herza. Ide o filmovú adaptáciu rovnomenného románu Ladislava Fuksa. Herzov horor ukazuje príbeh psychopatického maniaka, udavača a vraha Karla Kopfrkingla. Tento meštiak do morku kostí sa postupne mení z nenápadného zamestnanca krematória a vzorného otca rodiny na šialené monštrum, ktoré sa neštíti zabiť manželku, dcéru a syna. Veľkú rolu na jeho morbídnej premene má zvrátená nacistická ideológia, ktorá v mene vyšších ideálov legitimizuje masové zabíjanie. Nacizmom ovplyvnený Kopfrkingl sníva o tom, že raz bude viesť obrovské krematórium... Zobraziť viac
Príbeh talentovaného herca Hendrika Hofgena, podliehajúceho bezbrehej ctižiadosti, ktorej obetuje svoje morálne zásady, politické presvedčenie, umelecké ambície i osobný život. Na vrchole spoločenského vzostupu je Hofgen osamoteným a vnútorne rozdvojeným mužom, vydaným na milosť a nemilosť nacistickej moci, ktorej slúžil. V hlavnej úlohe podáva vynikajúci výkon viedenský herec Klaus Maria Brandauer. Film získal Cenu FIPRESCI a Cenu za najlepší scenár na 34. MFF v Cannes 1981. Zobraziť viac
Komorný poetický príbeh muža v strednom veku, ktorý sa pokúša o zásadnú zmenu vo svojom nerozhodnom a letargickom živote. Tomáš sa ocitá v mŕtvom bode. Nemá prácu, s bývalou manželkou sa iba háda, musí riešiť problémy so svojim dospievajúcim synom a pomoc od neho čakajú aj jeho starnúci rodičia. Ponuka mladej Angličanky, aby s ňou odišiel do Anglicka sa zdá byť poslednou šancou ako uniknúť zo začarovaného kruhu. Lektorský úvod: Eva Petrželová Zobraziť viac
Heslo sa venuje imaginácii a obrazom raja, krajiny ako rajskej záhrady, útočiska pred svetom a života v mieri a hojnosti, v slovenskej kinematografii od roku 1948. Emblematika raja sa postupne spája s ideálom mladých ľudí a detí, nezaťažených minulosťou, spája sa s jarou, s nekompromisnou družnosťou a spoločnou prácou ale i s úsmevom šťastných ľudí. Prehliadku najrôznejších filmových predstáv raja uzatvára ponovembrová Záhrada Martina Šulíka. Modalita rajskej záhrady i postava panny zázračnice tu totiž rozkrývajú kontinuitu tradície zobrazovania záhrad od antiky a zároveň aj jej kontinuitu v domácej literárnej i filmovej kultúre.
Záhrada
Tridsiatnik Jakub, nespokojný so svojim doterajším učiteľským životom, uteká z mesta do schátraného domu svojho deda. Dom obklopený veľkou záhradou si ho postupne podmaňuje svojim magickým, silne personifikovaným čarom a Jakub si dokáže postupne vyriešiť konfliktné vzťahy k blízkym a nájsť svoje miesto v živote. Film uvádzame pri príležitosti nedožitých 75. narodenín herca Mariána Labudu (28. 10. 1944 – 5. 1. 2018), ktorý vo filme stvárnil postavu Jakubovho otca.
+ predfilmy: Jablko poznania, V krajine divov Zobraziť viac
Film 322, dlhometrážny debut režiséra Dušana Hanáka je jedným z najvýznamnejších diel československej novej vlny, víťaz ankety Film.sk – slovenský film storočia. Film inšpirovaný poviedkou Jána Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora je prenikavou analýzou strachu, samoty, hľadania zmyslu života i neslobody totalitnej spoločnosti. Prostredníctvom príbehu muža, ktorý čelí vážnej diagnóze a zároveň morálnej kríze, ponúka komplexný pohľad na dobu plnú spoločenských a individuálnych konfliktov. "Literárna postava kuchára Lauka nemala žiadne politické pozadie. Prišiel som s motívom viny hlavného hrdinu, ktorý sa kedysi angažoval v čistkách a v akcii združstevňovania a zaujal ma rozpor, že táto postava by mohla byť dobrým človekom... Pomáhal mi pri tom aj môj silný osobný pocit relativity hodnôt. Navyše, v tom období sa akosi nehodilo, aby vo filme mladého režiséra bol ústrednou postavou komunista. Moji kolegovia z "novej vlny" mali rovnako ako ja iné kritérium hodnôt - boli sme zameraní na život autentických ľudí z ulice a stranícki funkcionári k nim nepatrili," spomína na film Dušan Hanák. (zdroj: sk cinema) Film uvedieme v reštaurovanej digitálnej podobe s anglickými titulkami. (Zita Hosszúová) Zobraziť viac
„Tak ma dajte do kina, aby to bolo smiešno. Keď je to smiešno, to zaujíma človeka”, vysvetľuje Adam Kura, jedna z desiatich postáv dokumentárneho filmu Dušana Hanáka. Ďalšie štyri z celkovo desiatich portrétov starých ľudí z Liptova a Oravy, sú objavom fotografa Martina Martinčeka. Adama objavili Martinček a Hanák spolu, päť ďalších protagonistov našiel režisér sám, sprevádzaný fotografom Vladimírom Vavrekom, ktorého fotografie hrajú vo filme rovnakú úlohu ako tie Martinčekove. Film kombinuje fotografie rovnocenne s kameramanskými zábermi, podobne ako sa postupy dokumentárneho záznamu striedajú s prvkami inscenovaného filmu. "Toto sú príbehy ľudí, ktorí ostali sami sebou. Zabudnutí a prostí, vrastení do zeme, z ktorej vyšli. Nemožno ich presadiť, pretože by zahynuli." osvetľuje už úvodný titulok trezorovaného filmu, ktorý patrí medzi to najlepšie zo slovenskej kinematografie. Film Obrazy starého sveta sa bude premietať spolu s krátkometrážnym filmom Dušana Hanáka – Omša(r. Dušan Hanák · OV (sk) · 1967 · 11' ). Filmový záznam adventnej omše v Spišskej Sobote s autentickými liturgickými textami a spevmi. Obidva filmy sú zdigitalizované a budú sa premietať v rámci Dňa audiovizuálneho dedičstva. Zobraziť viac
Film o dospievaní, snívaní a prvej veľkej, ale zakázanej láske. V poetickom príbehu o vzťahu medzi dobrosrdečným, trochu naivným poštárom Jakubom a krásnou Cigánkou Jolankou na seba naráža nespútaný svet hravej fantázie a triezvy pragmatizmus každodenného života, ktorému musí ružové snívanie oboch hlavných hrdinov napokon predsa len ustúpiť.
Lektorský úvod: Tatiana Rusnáková
Predfilm: Alcron
r. Dušan Hanák * 1963 * 9‘ * OV (cz) Zobraziť viac
Tragikomický film o ľuďoch z periférie, ktorých zobrazuje bez prikrášlenia, ale s o to väčším porozumením. Aj preto – podobne ako Hanákove predchádzajúce diela 322 a Obrazy starého sveta – skončil v trezore, odkiaľ sa dostal až v roku 1988. Film Dušana Hanáka a Dušana Dušeka s presvedčivými hereckými výkonmi českej herečky Ivi Janžurovej, Poliaka Romana Klosowskeho a Srba Milana Jelića získal na MFF v Berlíne v roku 1989 prestížne ocenenie – Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu.
Viac o filme na
Zobraziť viacPríbeh ľúbostného trojuholníka a rodiaceho sa priateľstva. César je riaditeľom železiarskej spoločnosti a žije s Rosalie. Je tu však ešte umelec David, bývalý milenec Rosalie. Z dvoch mužov sa stávajú priatelia... Zobraziť viac
Emotívna filmová freska o vzťahu jednotlivca a moci v období vlády totalitného politického režimu. V mozaike autentických archívnych materiálov, výpovedí svedkov a štylizovaných hraných sekvencií je film svedectvom o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu, ale najmä výnimočnou reflexiou o slobode a neslobode ľudských bytosti. Uvádzame pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie (16. november – 29. december 1989), ktorá znamenala odstránenie komunistického režimu v Československu. Ďakujeme spoločnosti ALEF FILM & MEDIA, s.r.o. za poskytnutie práv na uvedenie filmu Papierové hlavy. Zobraziť viac
Pásmo krátkych animovaných filmov pri príležitosti 75. narodenín dramaturgičky, scenáristky a režisérky Heleny Slavíkovej-Rabarovej (3. 3. 1943). Premietnuté budú filmy:
Krídla, 1986 (8´)
Bájka o osude jedného karieristu.
Slncová panna, 1976 (8´)
Rozprávka o priateľstve, vernosti a láske.
Lomnický štít, 1997 (9´)
Baladicky ladený príbeh o poľskom mníchovi, ktorý stráži vchod do tatranskej klenotnice, nachádzajúcej sa vo vnútri Lomnického štítu.
Maľovanky – spievanky: Jeseň, 1989 (11´)
Z kalendárneho cyklu detských folklórnych hier, pesničiek a veršovaniek.
Prívet ponad tisícročie, 1997 (20´)
Animovaný film inšpirovaný slávnou básňou svätého Cyrila „Proglas“.
Drotárska púť, 1992 (17´)
Podobenstvo o životnej púti majstra drotára stvárnené cez pôvodné drotárske umelecké predmety oživené animáciou. Zobraziť viac
Film Juraja Jakubiska Kristove roky má v dejinách slovenskej kinematografie významné postavenie, ktoré je okrem iného dané aj tým, že ho možno považovať nielen za Jakubiskov dlhometrážny hraný debut, ale aj za začiatok tvorby nastupujúcej generácie režisérov, ktorá študovala na FAMU. Kristove roky sú teda generačným filmom, čo okrem iného potvrdzujú aj príbeh mladého umelca hľadajúceho svoju identitu, narácia príbehu využívajúce netradičné filmové obrazy a výber hercov, a aj preto možno tento film bez pochybností považovať za cenný a dôležitý príspevok k rozvíjaniu estetiky a poetiky československej novej vlny. Film uvádzame pri príležitosti 80. výročia narodenia slovenského kameramana Igora Luthera. Zobraziť viac
Príbeh mlčanlivého muža zvaného Harmonika, ktorý prichádza do malého mestečka Flagstone na Juhozápade USA a hľadá muža menom Frank. Prečo, to nevieme. Jeho trpezlivá cesta za pomstou sa začne preplietať s príbehom mladej ženy, Jill, ktorá sa vymanila zo života v neworleanskom bordeli, vydala sa za farmára Bretta McBaina a prichádza za ním na farmu Sweetwater. Po slede drsných udalostí sa stáva majiteľkou pôdy, ktorá je zdanlivo bezcenná. Len na prvý pohľad. Je to jediné miesto so zdrojom vody v kraji, o ktorú má záujem aj blížiaca sa stavba železnice. Zobraziť viac
Príbeh mlčanlivého muža zvaného Harmonika, ktorý prichádza do malého mestečka Flagstone na Juhozápade USA a hľadá muža menom Frank. Prečo, to nevieme. Jeho trpezlivá cesta za pomstou sa začne preplietať s príbehom mladej ženy, Jill, ktorá sa vymanila zo života v neworleanskom bordeli, vydala sa za farmára Bretta McBaina a prichádza za ním na farmu Sweetwater. Po slede drsných udalostí sa stáva majiteľkou pôdy, ktorá je zdanlivo bezcenná. Len na prvý pohľad. Je to jediné miesto so zdrojom vody v kraji, o ktorú má záujem aj blížiaca sa stavba železnice. Zobraziť viac
Poviedkový film, ktorý podáva apokalyptický obraz troch vojen v troch príbehoch. V Zbehoch, príbehu z I. svetovej vojny, sa cigánsky zbeh, zhnusený ukrutnosťou vojny, vracia do dediny v túžbe po pokoji. Nájde tu však spoločnosť asociálnych živlov, vojenských mrzákov, vzbúrencov a šialených žien, ktorí zvyknutí na násilie vojny zimprovizujú anarchistickú vzburu, aby napokon všetci zahynuli. Poviedka Dominika, ktorej dej je zasadený do obdobia 2. svetovej vojny, rozpráva o miestnych partizánoch, ktorí pod vedením sovietskeho veliteľa ničia nepriateľské vojská a spôsobujú škody ustupujúcim fašistickým vojakom. Vo všeobecnom zmätku padajú ako obete obyčajní ľudia, ktorí sa previnili iba tým, že sa v kritickej chvíli náhodou ocitnú na nevhodnom mieste. Príbeh poviedky Pútnici sa odohráva deň po výbuchu atómovej vojny. Ľudia, ktorí katastrofu prežijú v podzemnom bunkri, sa navzájom povraždia. Zostane iba Smrť, žiada od Boha prímerie, návrat človeka na opustenú zem, ale márne. Napokon i Smrť zomiera. Film začleňuje udalosti spojené s národným povstaním do širšieho kontextu historickej a psychedelickej meditácie o vojne a povahe človeka uprostred nej. Viac informácií o Ladislavovi Ťažkom nájdete tu
Zobraziť viacMozaikovité, hravé podobenstvo odohrávajúce sa v presne neurčenom časopriestore, v bláznivom svete bez ideálov, vo svete násilia, cynizmu a beznádeje. Jeho hlavní predstavitelia, traja opustení blázni v šialenom a škaredom svete prežívajú len vďaka svojmu bláznovstvu, vďaka princípu hry a filozofie radosti. Spoločne žijú, hrajú sa, milujú i nenávidia. Uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia scenáristu, dramaturga a vedúceho tvorivej skupiny Alberta Marenčina (26. 7. 1922 – 9. 3. 2019). Zobraziť viac
Tragický príbeh mladého muža, ktorý na ceste za svojim životným snom o vlastnom domove a šťastnej rodine využíva nedostatky a nešváry ľudskej morálky daného spoločenského systému.
Lektorský úvod: Matej Sotník
Predfilm: Bubeník Červeného kríža
r. Juraj Jakubisko * 1977 * 13‘ * OV (sk)
Štylizovaný, silne emotívne a výstražne ladený dokument, je hlbokou sondou do sociálneho problému rodičmi opustených detí. Zobraziť viac
Bizarný príbeh odohrávajúci sa na dedinskom sídle, kde sa skupina čudáckych ľudí oddáva neobvyklým radovánkam. Ich príbeh sa prelína s úvahami o smrti, surrealistickými motívmi a narážkami na národnú tému. Všetko sa odvíja v retrospektíve, pretože svet je nenávratne postihnutý katastrofou. Zobraziť viac
Závodné rekreácie, vzácne dovolenky v zahraničí, domácke či komunitné koníčky vrátane obľúbeného chatárčenia. Aj takú podobu mal zaslúžený oddych pracujúcich. Premietnuté budú filmy:
Rekreácia v Tatrách, Richard Raiman 1954 (15´)
Agitačná reportáž o rekreácii pracujúcich vo Vysokých Tatrách.
Dovolenka, Jaroslav Pogran 1961 (3´)
Propagačný film o krásach a o turistických možnostiach v hornom Ponitrí.
Čas pre seba, Jozef Zachar 1964 (25´)
Dokumentárny film o využívaní voľného času mládeže od 18 do 25 rokov.
Burza, Peter Solan 1968 (11´)
Dokumentárny film o filatelistickej vášni.
Sonda 6/1982. Rúči chlapi v chalupe, Milan Černák 1982 (11´)
Filmová sonda do problematiky ľudovej architektúry. O pamiatkach, z ktorých mnohé už dožívajú a volajú po záchrane.
Sonda 10/1987. Chaty robia človeka, Miroslav Cimerman 1987 (17´)
Film sa zapodieva problémami chatárstva a „chatománie“. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.