Už štvrtý ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu sa uskutoční od 9. do 15. apríla 2018 v Kine Lumière v Bratislave, po prvýkrát filmy z jeho programu budú môcť v rovnakom termíne vidieť aj diváci v ďalších deviatich slovenských mestách. Podujatie zamerané na prezentáciu a podporu slovenského filmu nadväzuje na mimoriadne úspešný rok slovenskej kinematografie. Pripravený je aj pútavý sprievodný program.
Minulý rok sa do dejín slovenskej kinematografie zapíše ako mimoriadne úspešný. Do slovenských kín prišlo na slovenské filmy takmer 1,5 milióna divákov a štyri filmy – Všetko alebo nič Marty Ferencovej, Čiara Petra Bebjaka, Únos Mariany Čengel Solčanskej a Cuky Luky film Karla Janáka, prepisovali historický rebríček návštevnosti domácich filmov v ére samostatnosti. V uplynulom roku dokonca na dvoch prvých priečkach TOP 10 návštevnosti všetkých filmov v distribúcii figurovali slovenské filmy Všetko alebo nič a Čiara.
Prehliadka Týždeň slovenského filmu uvedie celkovo až 38 slovenských filmov, ktoré mali v minulom roku premiéru. Premietne sa 30 dlhometrážnych, 2 stredometrážne a 6 krátkych filmov. Podľa Mira Ulmana, programového dramaturga Týždňa slovenského filmu „ponúka jedinečnú šancu dopozerať v kine to, čo diváci vlani nestihli. V programe sú snímky, ktoré sa v minulom roku dostali do kín, alebo mali premiéru a producenti ich prihlásili na národnú filmovú cenu Slnko v sieti. A hoci sa v kategórii krátky hraný film Slnko v sieti neudeľuje, rozhodli sme sa do programu zaradiť i študentské filmy Magic Moments a Atlantída, 2003, ktoré mali výbornú odozvu v zahraničí.
O úspešnosti slovenskej kinematografie hovorí aj fakt, že „s výnimkou Benátok sa slovenské filmy vlani zúčastnili takmer na všetkých prestížnych medzinárodných filmových festivaloch,“ upresňuje Ulman. „Od Rotterdamu, cez Berlín, odkiaľ si Piata loď priniesla Krištáľového medveďa a koprodukčná snímka Cez kosti mŕtvych Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera, ďalej Cannes, kde bol v sekcii Un certain regard uvedený Out až po Karlove Vary, kde získala Čiara Krištáľový glóbus za najlepšiu réžiu a minoritná slovenská koprodukcia Křižáček Krištáľový glóbus za najlepší film. Vo Varšave zasa udelili novinári Cenu FIPRESCI rodinnej dráme Nina, cenu za scenár na festivale Tribeca získala koprodukčná slovenská snímka Baba z ľadu a slovenské filmy sa dostali aj do Locarna či Toronta.“ Program Týždňa slovenského filmu tak predstaví nielen filmy, ktoré bodovali v rebríčkoch návštevnosti, ale aj tie, ktoré majú za sebou úspešnú festivalovú púť. Zároveň umožní divákom urobiť si komplexný obraz o slovenskej filmovej tvorbe minulého roka.
Počas Týždňa slovenského filmu sú okrem filmového programu pripravené tiež panely s hodnotením minuloročných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, ktoré doplní panel o filmovej vede a kritike. Uskutoční sa aj seminár o významnom slovenskom filmovom publicistovi Pavlovi Brankovi, na ktorom budú o jeho profesionálnych aktivitách i živote hovoriť jeho priatelia, spolupracovníci a filmoví teoretici. Pre súťaže chtivých záujemcov je pripravený vedomostný kvíz o slovenskom filme Múdry pondelok, ktorého výhercovia získajú lákavé ceny. Masterclass bude viesť oceňovaný kameraman Martin Žiaran, ktorý stál za kamerou filmov Čiara, Učiteľka, Čistič či krátkometrážneho českého filmu režisérky Marie Dvořákovej Kdo je kdo v mykologii, vlani oceneného študentským Oscarom v kategórii hraných filmov, ktorý sa premietne počas Žiaranovho masterclassu na Vysokej škole múzických umení.
Po vlaňajšom záujme o diskusie sa organizátori prehliadky tento rok rozhodli za účasti hostí pre štyri témy s celospoločenským presahom. Po filme Špina Terezy Nvotovej sa uskutoční diskusia na tému Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním, po filmoch Mečiar Terezy Nvotovej a Únos bude diskusia pod názvom 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť, po filme Pavla Barabáša Vábenie výšok sa bude hovoriť na tému Vzostupy a pády slovenských výprav do najvyšších hôr sveta a na otázku Čo robí divácky film diváckym sa pokúsi zodpovedať diskusia po filmoch Všetko alebo nič a Čiara.
Okrem Bratislavy sa Týždeň slovenského filmu tento rok premiérovo v rovnakom termíne uskutoční aj v ďalších deviatich slovenských mestách, a to Banská Bystrica (Filmový klub v Múzeu SNP), Kežmarok (Kino Iskra), Košice (Kino Úsmev), Martin (Kino Strojár), Nitra (Kinoklub Tatra), Spišská Nová Ves (Kino Mier), Trenčín (ArtKino Metro), Trnava (Kultúrne centrum Malý Berlín) a Žilina (Stanica Žilina-Záriečie).
Týždeň slovenského filmu bude nasledovať po odovzdávaní národných filmových cien Slnko v sieti, ktorého slávnostný ceremoniál sa uskutoční v piatok 6. apríla 2018. Do 31. marca 2018 sa do hlasovania o najlepší film za minulý rok môžu ešte stále zapojiť aj diváci, ktorí zo všetkých prihlásených hraných, dokumentárnych aj animovaných snímok na Slnko v sieti môžu o svojom favoritovi rozhodnúť na internetovej stránke Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA): https://slnkovsieti.sk/divackacena. Divácka cena bude vyhlásená na slávnostnom ceremoniáli. Traja vyžrebovaní získajú zaujímavé ceny, zúčastnia sa slávnostného ceremoniálu a jeden z nich získa aj 2 cinepassy a ubytovanie pre 2 osoby na Art Film Feste Košice na 2 noci podľa vlastného výberu v termíne od 15. do 23. júna 2018.
Týždeň slovenského filmu organizuje Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA), spoluorganizátormi prehliadky sú Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) a Slovenský filmový ústav (SFÚ). Podujatie sa koná pod záštitou ministra kultúry Slovenskej republiky Mareka Maďariča a finančne ho podporili Audiovizuálny fond, autorská spoločnosť LITA a Slovenská pošta, myšlienku projektu podporila Nadácia Tatra banky.
PROGRAM:
nedeľa 8.4.2018
16:30 Pocta: Roman Rjachovský - Smrť pána Golužu; Živko Nikolić, 1982, 96′
18:30 Pocta: Viliam Gruska - Chodník cez Dunaj; Miloslav Luther, 1989, (fran. titulky), 87′
pondelok 9.4.2018
10.00 Seminár o Pavlovi Brankovi
14.00 Panel o slovenskej filmovej vede 2017
16.15 Pocta: Pavol Branko - Hrdina našich čias + GEN: Pavel Branko
19:30 Dubček; Laco Halama, 2018, 90′
utorok 10.4.2018
16:45 Svet podľa Daliborka; Vít Klusák, 2017, AT, 105′
17:00 Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii; Róbert Fiľo, 2017, angl. so slov. tit.,109′
19:00 Špina; Tereza Nvotová, 2017, AT, 87′
19:15 Varga; Soňa Maletzová, 2017, 52′
20:30 diskusia Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním
20:30 Záhradníctvo: Rodinný priateľ; Jan Hřebejk, 2017, AT, 130′
streda 11.4.2018
13.00 Panel o slovenskom hranom filme 2017
16:30 Po strništi bos; Jan Svěrák, 2017, AT, 110′
16:30 Boli pri tom; Tomáš Hučko, 2017, 89′
18:15 Záhradníctvo: Dezertér; Jan Hřebejk, 2017, AT, 115′
18:45 Vábenie výšok; Pavol Barabáš, 2017, AT, 100′
20:30 diskusia Vzostupy a pády slovenských výprav do najvyšších hôr sveta
20:30 DOGG; Slavomír Zrebný, Vilo Csino, Enrik Bistika, Jonáš Karásek, 2017, AT, 85′
štvrtok 12.4.2018
13.00 Panel o slovenskom animovanom filme 2017
16:15 Všetko alebo nič; Marta Ferencová, 2017, 113′
17:00 Hotel úsvit; Mária Rumanová, 2016, AT, 52′ + Atlantída, 2003; Michal Blaško, 2017, AT, 30′
18:30 Čiara; Peter Bebjak, 2017, AT, 113′
19:00 Vlk z Královských Vinohrad; Jan Němec, 2016, AT, 68′
20:30 diskusia Čo robí divácky film diváckym
20:30 Záhradníctvo: Nápadník; Jan Hřebejk, 2017, AT, 113′
piatok 13.4.2018
13.00 Panel o slovenskom dokumentárnom filme 2017
16:30 Mečiar; Tereza Nvotová, 2017, AT, 89′
16:45 Desať rokov lásky; Adam Hanuljak, 2017, AT, 96′
18:40 Únos; Mariana Čengel Solčanská, 2017, AT, 102′
18:45 Sprisahanie šedej rasy; Maroš Berák, 2017, 78′
20:30 diskusia 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť
20:30 Cuky Luky film; Karel Janák, 2017, 90′
sobota 14.4.2018
10:00 Spievankovo a kráľovná Harmónia; Diana Novotná, 2017, 77′
14:30 Lichožrúti; Galina Miklínová, 2017, AT, 83′
16:00 Bars dobrý film; Ján Stračina, 2017, 93′
16:30 Pásmo krátkych filmov
18:00 Baba z ľadu; Bohdan Sláma, 2017, AT, 107′
18:00 Křižáček; Václav Kadrnka, 2017, AT, 90′
20:00 Červená; Olga Sommerová, 2017, AT, 83′
20:15 Piata loď; Iveta Grófová, 2017, AT, 85′
nedeľa 15.4.2018
16:00 Tri želania; Vít Karas, 2017, 105′
16:30 Nina; Juraj Lehotský, 2017, AT, 82′
18:15 Diera v hlave; Robert Kirchhoff, 2017, AT, 90′
18:15 Ťažká duša; Marek Šulík, 2017, AT, 71′
20:00 Cez kosti mŕtvych; Agnieszka Holland, Kasia Adamik, 2017, AT, 128′
20:15 Out; György Kristóf, 2017, AT, 88′
Filmová adaptácia rovnomennej novely Branimira Šćepanovića je tragikomickým príbehom malého belehradského úradníka, ktorý sa koncom roku 1939 rozhodol stráviť po prvýkrát dovolenku pri mori. Špecifická atmosféra doby - nástup fašizmu - sa odrazí v mentalite obyvateľov malého mestečka, ktorí doženú nešťastného Golužu k samovražde. Zobraziť viac
Tragický príbeh o osudoch mladých priateľov, Slováka a Čecha, po vzniku vojnovej Slovenskej republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Po obvinení gestapom zo sabotáže ich spoločné ohrozenie donúti k úteku cez hranice. Počas svojej cesty sa stretávajú s ľuďmi rôznych charakterov, od ktorých závisí ich ďalší život. Uvádzame ako pripomienku tvorby nedávno zosnulého scenáristu a dramaturga Mariana Puobiša (29. 7. 1947 – 8. 8. 2019). Zobraziť viac
O aktivitách a živote Pavla Branka hovoria jeho priatelia, spolupracovníci a filmoví teoretici.
Autori príspevkov:
spisovateľ, dramaturg a scenárista Boris Filan,
spisovateľka a jazykovedkyňa Inge Hrubaničová,
filmový teoretik a šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch,
novinárka a spisovateľka Iris Kopcsayová,
filmový historik Václav Macek,
filmová historička Jelena Paštéková,
režisérka Zuzana Piussi,
doktorand na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Michal Tallo,
publicista a prekladateľ Ladislav Volko
Moderátorka: Katarína Mišíková Zobraziť viac
Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Martin Ciel, Katarína Mišíková
Martin Ciel – filmový teoretik a kritik. Pôsobil v Kabinete teórie divadla a filmu Umenovedného ústavu SAV a v oddelení výskumu SFÚ. V súčasnosti pedagóg na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU. Zaoberá sa semiotikou filmu a súčasnými filmovými teóriami aplikovateľnými na analýzu filmového diela. Teoretické štúdie publikoval v rôznych slovenských aj zahraničných odborných časopisoch a zborníkoch. Knižne publikoval Film. Ilúzia a akcia (1992), Odborná reflexia filmu na Slovensku (1997), Pohyblivé obrázky (2007), Metódy a možnosti analýzy filmového obrazu (2011), Film a politika. Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 – 1989 (2017). Prednáškové kurzy viedol v New Yorku, Minsku, Tel Avive, Brne a Prahe.
Katarína Mišíková – filmová teoretička. Prednáša na FTF VŠMU o dejinách filmu, kognitívnej a naratívnej teórii a analýze filmu. Je autorkou monografie Mysl a příběh ve filmové fikci (2009), desiatok článkov a štúdií v domácich i zahraničných časopisoch a zborníkoch. Je spoluautorkou elektronických skrípt Kapitoly z dejín svetového filmu (2015) a spoluautorkou a (ko)editorkou kolektívnych monografií Metamorfózy študentskej tvorby (2011), Nový slovenský film (2015), Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media (2016) a (ko)editorkou zborníka Slovenský film v roku 2016 (2017). V súčasnosti sa venuje výskumu rozprávania v slovenskom filme po roku 1989. Medzi jej aktivity patrí aj popularizácia filmu a myslenia o filme. Je spoluautorkou rozhlasového seriálu Kino-Ucho a edukatívnych projektov Filmový kabinet deťom, Filmová výchova pre pedagógov a študentov stredných škôl a Obrazy (proti) extrémizmu.
Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac
Profil nestora slovenskej filmovej kritiky a publicistiky Pavla Branka. uvádzame spolu s: Koliba * r. Zuzana Piussi * Slovensko * 2009 * 44‘ * OV (sk) Zobraziť viac
Svet podľa Daliborka je filmový portrét autentického českého muža z Prostějova, ktorého štáb Víta Klusáka sledoval počas dvoch rokov (2015-2016). Dalibor K. (37) pracuje ako maliar, natáča amatérske horory, skladá nahnevané piesne, maľuje a je neonacista. Blíži sa k štyridsiatke, žije so svojou mamou Vierou (63), nenávidí svoju prácu, rómov, Židov, utečencov, homosexuálov, Merkelovú, pavúky a zubára. Ešte pred aktuálnou vlnou YouTuberov sa jeho domáce video s vystreľovacím obuškom stalo hitom českého internetu. Natáčanie dokumentárneho filmu o živote obyčajného neonacistu s umeleckými ambíciami sa začalo práve vtedy, keď Daliborkova matka sa prostredníctvom Facebooku zoznámila so Slovákom, Vladimírom (47), ktorý s obľubou hovorí, že „z cigánov by najradšej urobil asfalt". Vladimír po čase začal s rodinou bývať a matkin nový vzťah rozpútal u Daliborka odhodlanie nájsť si tiež vážnu známosť. Film o osamelom mužovi, ktorý zasvätil svoj život nenávisti, klamstvám, Playstationu a Facebooku, tým dostal skutočnú dynamiku. Svet podľa Daliborka je pohľadom do sveta "obyčajných slušných Čechov", ktorým chýba Adolf Hitler. "Veď on je dobrý, len má hlúpe názory," hovorí v jednom momente o Daliborovi jeho matka. Dalibor však zastáva názory, ktoré dnes počujeme čím ďalej, tým častejšie. "Bohužiaľ, toto nie je portrét jedného "blázna", film ukazuje, že s nenávistnými postojmi súhlasia jeho kolegovia, spolužiaci, kamaráti i najbližší. Našou neskromnou ambíciou je prostredníctvom Daliborka nahliadnuť do hláv a sŕdc tisícom ľudí, ktorí svoj svetonázor podriadili nenávistnému strachu z inakosti," hovorí Vít Klusák o svojom filme. „Dalibora som objavil na YouTube: Holohlavý muž sa vo videu oháňal vystreľovacím obuškom, pôsobil nepokojne, dojemne i komicky. Chvíľu som bol presvedčený, že je to herec, ale ukázalo sa, že nie je,“ hovorí Klusák o úplnom začiatku a nápade na film. Neonacista Dalibor i ostatné postavy filmu sú úplne autentické. Nachádzajú sa vo svojom prirodzenom prostredí, jednajú a hovoria výhradne za seba. V tomto zmysle sa jedná o dokumentárny film. Snímanie a réžia tak vychádzajú z postupu hraného filmu. „Po ročnom naliehaní Dalibor odsúhlasil, že o jeho situácii vznikne autorský dokumentárny film natočený štýlom, ktorý sa približuje hraným filmom.“ dodáva Klusák. Zobraziť viac
Príbeh o Simone, ktorá na základe svojich skúseností opatrne zhodnocuje na akých základoch nadviaže vzťah k svetu okolo. Na svojej ceste stretáva Victora a s jeho pomocou sa rozhodne urovnať svoj vzťah s bývalým priateľom. Film je malou sondou do života jednotlivca v súčasnej spoločnosti kontrolovanej štátnymi inštitúciami a špecifickým spôsobom upriamuje pozornosť na možnosti jeho rozhodovania. Zobraziť viac
Sedemnásťročná Lena vzdoruje rodičom, prežíva prvé zamilovanie, tajné nočné dobrodružstvá s kamarátmi či magické rána pri Dunaji. Jej svet plný snov a túžob však radikálne poznačí znásilnenie. Zobraziť viac
Predstavenie 13. 9. je realizované v rámci podujatia KONVERGENCIE. Filmový portrét legendy slovenskej hudobnej scény sleduje Mariána Vargu na sklonku života. Veľkého introverta a náruživého fajčiara točila režisérka Soňa Maletz počas jeho posledných koncertov, na ktorých pomaly začal strácať dych. Trailer Zobraziť viac
Téma znásilnenia je na Slovensku ešte stále tabu, opradená mýtmi o krátkych sukniach a temných uličkách. V skutočnosti sa však väčšina znásilnení deje za dverami našich vlastných domovov. Odhaduje sa, že na Slovensku dôjde každý rok k tisícom znásilnení, obete sa však na políciu odhodlajú nahlásiť iba desiatky prípadov. Je to tak, pretože naša spoločnosť má tendencie ich buď odsúdiť alebo im neveriť. Špina je intímnym príbehom mladého dievčaťa a zároveň poukazuje na takmer nefunkčný systém ochrany a práv obetí. Hostia: Barbora Námerová (scenáristka filmu), Ľubomíra Izáková (psychiatrička, prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti SLS), Slávka Karkošková (docentka v odbore sociálna práca, výskumne, lektorsky a publikačne sa zameriava na problematiku sexuálneho zneužívania detí). Moderátorka: Zuzana Golianová Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac
Prvý diel trilógie Záhradníctvo je melodráma odohrávajúca sa v 40. rokoch počas nemeckej okupácie. Tri mladé ženy a ich dve deti čakajú na návrat svojich väznených mužov a otcov. Vojnou vynútenému rodinnému spoločenstvu zatiaľ obetavo pomáha rodinný priateľ – lekár Jiří. Rodinný priateľ je príbehom lásky, ktorá nesmela byť naplnená, rozpráva o vernosti, túžbe, vine a láske, o odchodoch a návratoch, o rodine, rodičoch a deťoch. Zobraziť viac
Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Radovan Holub, Zuzana Mojžišová
Radovan Holub – filmový publicista. Vyštudoval anglistiku, češtinu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe, ďalej sa venoval filmu. Od roku 1995 je audiovizuálnym expertom pre program Creative Europe MEDIA a pre Audiovizuálny fond Bratislava. Dramaturgicky spolupracoval s niekoľkými filmovými festivalmi a organizáciami (MFF Bratislava, European Film Promotion, MFF Karlovy Vary, Febiofest), spolupracuje so SAPA, Art Film Festom Košice a niektorými zahraničnými festivalmi (All Lights India International Film Festival, Mittel Punkt Europa Filmfest v Mníchove). O dôležitých filmových festivaloch (Berlinale, MFF v Cannes a ďalších) píše pre slovenské a české médiá.
Zuzana Mojžišová – filmová recenzentka a spisovateľka. Pôsobí ako šéfredaktorka študentského filmového časopisu Frame a učí na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU (kultúra písaného slova, oral history, filmová prax, obrazy inakosti vo filme). Okrem časopisecky a zborníkovo publikovaných článkov a štúdií vydala Premýšľanie o filmových Rómoch (2014), O ľuďoch a snoch (2016), Za rómskym ľudom (2017), spolu s Janou Belišovou je autorkou kníh Phurikane giľa (2002) a O Del dživel (2014). Napísala zbierku poviedok Afrodithé (1997), novely Bon Voyage (2010) a Genius loci (2013) či Rozprávky na sedem dní (2012).
Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac
Dokumentárny film o trinástich bývalých riaditeľoch Slovenskej televízie, ktorí stáli v jej čele od roku 1989 až do roku 2017. Od Romana Kaliského po Václava Miku. Film o tom ako sa vyvíjala politika, doba ale aj my samotní. TRAILERY Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér Tomáš Hučko. Zobraziť viac
Osemročný Eda je vytúžené dieťa, ktoré rodičia strážia viac, ako je zdravé. Edu Součka a jeho mamičku a otecka už diváci poznajú z filmu Obecná škola. Vo filme Po strništi bos sa príbeh vracia na samotný začiatok, do Edovho raného detstva. Do času, kedy jeho otecko odmietne príslušnosť k okupantom Protektorátu Čechy a Morava, a celá rodina sa musí z Prahy odsťahovať k príbuzným na vidiek. Film uzatvára tetralógiu Jana a Zdeňka Svěrákovcov. Zobraziť viac
Druhý diel trilógie Záhradníctvo sa odohráva na pozadí udalostí v rokoch 1947-1953. Hlavnými postavami sú majiteľ noblesného kaderníckeho salónu v centre Prahy Otto Bock a jeho rodina, ktorú v ňom zamestnáva. Firma je pre neho zmyslom života a po vojnovom utrpení sa do nej vracia aj so svojou manželkou a jej sestrami. Všetci pracujú na realizácii svojho sna, no po februárovom komunistickom puči prichádza zlom. Zobraziť viac
Slovenské himalájske horolezectvo zaznamenalo ku koncu minulého storočia svetové výkony, ale i pády. Pozrite sa na jeho vývoj vo filme Vábenie výšok cez pohľad jednej horolezeckej generácie, ktorá nás prevedie od začiatkov horskej služby v Tatrách, cez prvé expedície až po odvážne myšlienky smerujúce na najvyššiu horu sveta. Na ich pozadí stál jeden nenápadný človek. Pozývame vás na diskusiu, ktorej sa zúčastni i režisér filmu Pavol Barabáš. Zobraziť viac
Radikálne autorské poviedkové filmy, ktoré sa vám dostanú pod kožu. Štyria mladí režiséri vytvorili ojedinelý filmový koncept postavený na poviedkových filmoch s osobitým rukopisom - DOGG (Duet, Opus Dei, Grassvater a Game).
Poviedka DUET nás konfrontuje s aktuálnou hrozbou narastajúceho terorizmu. Violončelistka Elena (Monika Hilmerová) sa po traumatickom zážitku vracia domov, tu sa však vytúženého pokoja nedočká. Režisér Slavomír Zrebný pristúpil k filmu estetikou minimalizmu. Dáva priestor náročnej téme sťahovania národov pomocou tichej introvertnej hry, v ktorej sa hudba stáva elementom, schopným preklenúť ľudské predsudky. DUET je nenátlakový, snaží sa o humanistický postoj, je zhovievavý, zbavený pátosu.
Dom starého otca je ideálnym miestom pre splodenie potomka. Hlavná hrdinka (Judit Bárdos) poviedky OPUS DEI oznamuje mužovi (Peter Oszlík) skvelú správu o prichádzajúcom potomkovi. Lenže idylka sa náhle zmení. Stačí malá nepozornosť, alebo skôr zvláštne okolnosti, ktoré zvrtnú dej opačným smerom - na desivú nočnú moru. Dom si nesie od II. svetovej vojny, od dôb Hlinkovej gardy, akési temné tajomstvo, je aktívny, nabitý negatívnou energiou od povaly až po pivnicu. Formálne ide OPUS DEI Viliama Csina priamočiaro po napätí a vizuálne silnom zobrazení neviditeľného zla.
Expresívny jazyk poviedky GRASSVATER vás privedie do prostredia, ktoré sa vám nebude páčiť. Drogová mafia v rukách šamana hnusu a intríg, cirkevný hodnostár, ktorý sa neštíti ochutnať čokoľvek, čo táto civilizácia ponúka, Boy Wonder v debate o živote s bezdomovcom Lacim, raper Zverina ako starostlivý strážca marihuanového poľa na Filipínach. Vaše konvenčné očakávania budú nabúrané, o to sa postará film, obsadený samými nehercami. Enrik Bistika vytvoril vo filme GRASSVATER bizarný, miestami šokujúci vizuálny svet, v ktorom sa otec a syn majú radi naozaj svojským spôsobom. Východ, ktorý je v poviedke zobrazený, je plný iracionality a snových sekvencií. Východ je proste Východ.
Kde sú hranice reality? Kde začína show? Je ešte medzi nimi rozdiel? Pokiaľ sme ochotní zájsť v mene zábavy? Chcete, aby išlo o život? Nech sa páči. Vizuálne prepracovaný GAME Jonáša Karáska, v ktorom sa rozpráva neidentifikovateľným jazykom a pôsobí ako z podivuhodného multi-kulti sveta budúcnosti, sa nehrá s pocitmi. Formálny odkaz na svet videohier poteší všetkých milovníkov bláznivého rozprávania. GAME je obyčajný lov na človeka v priamom prenose. Marián Mitaš bojuje o holý život a my sa na to pozeráme. Pretože ako povedal Kurt Vonnegut: „Ak zomrieš hrôzostrašnou smrťou v televízii, neumrieš zbytočne. Pobavíš nás.“
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac
Diskusia po filme Vábenie výšok. Slovenské himalájske horolezectvo zaznamenalo ku koncu minulého storočia svetové výkony aj pády. Pri návrate z prvej expedície na osemtisícovku vítal horolezcov prezident a celá republika ich vnímala ako hrdinov. Prečo sme kedysi v Himalájach udávali trend? Bola to sila kolektívu dokázať nemožné, či možnosť dostať sa za hranice komunistického Československa? Dnes nie je problém vycestovať do Himalájí, napriek tomu už neudávame trend. Vábenie výšok sa na slovenské himalájske horolezectvo pozerá cez pohľad horolezeckej generácie, vďaka ktorej sme kedysi patrili medzi svetovú himalájsku elitu. Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac
Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Juraj Krasnohorský, Eva Šošková
Súčasťou panelu bude 34-minútové pásmo animovaných filmov z roku 2017.
Juraj Krasnohorský – režisér a producent. Vyštudoval teoretickú fyziku a matematiku a neskôr filmovú vedu na univerzite Sorbonne v Paríži. V roku 2010 v Bratislave založil produkčnú spoločnosť Artichoke a nakrútil svoj dlhometrážny debut Tigre v meste (2012). Ako kreatívny producent pracoval na viacerých animovaných, dlhometrážnych hraných aj dokumentárnych filmoch, napríklad animovaný krátky film Superbia (2016), ktorý bol uvedený v súťaži Semaine de la Critique v Cannes. Je absolventom producentských workshopov EAVE a Maia, členom asociácie producentov APAF, podieľa sa na aktivitách Visegrad Animation Forum, inicioval a organizuje medzinárodný workshop pre producentov animovaných filmov CEE ANIMATION WORKSHOP. Príležitostne prednáša na medzinárodnom workshope Animation Sans Frontières, FTF VŠMU alebo na Fest Anča.
Eva Šošková – pedagogička, publicistka, aktuálne na rodičovskej dovolenke. Počas štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU sa sústreďovala najmä na zvukový dizajn a animovaný film. Na VŠMU viedla seminár Súčasný slovenský animovaný film, ktorý vychádzal z jej základného výskumu realizovaného počas doktorandského štúdia. Bola riešiteľkou grantu APVV Slovenská kinematografia po roku 1989, pôsobila ako kurátorka SFÚ v národnom projekte Digitálna audiovízia, v rámci ktorého skúmala slovenský animovaný film. Spolupracuje na festivaloch Fest Anča a Bienále animácie Bratislava. Publikuje štúdie a odborné články najmä o animovanom filme.
Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac
Linda a Vanda sú pekné tridsiatničky, nerozlučné kamarátky, ktoré spolu aj podnikajú. V ich malom kníhkupectve s nimi pracuje aj introvertný homosexuál Edo. Trojica túžiaca po láske si síce nachádza partnerov, ale všetko dopadne úplne inak, ako čakali.
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky
Večer o 20:30 (12.4.2018) bude diskusia k filmom Všetko alebo nič a Čiara, ktorú bude moderovať Mariana Jaremková a ako hostia prídu Peter Konečný a Juraj Malíček. Zobraziť viac
Uprostred letargie rozpadnutej železničnej prekládky na ukrajinsko-slovenských hraniciach sledujeme príbeh štyroch postáv, ktoré sa pokúšajú prekročiť kruh periférnej stagnácie a skepticizmu, vyzbrojení len vlastnou túžbou po šťastí. Ale túžba nezaručuje ani úspech, ani správnosť ich rozhodnutí. Postavy tohto filmu si vytvárajú vlastné cestičky, ako v nepriaznivom systéme fungovať, často na hranici zákona či logiky bežného človeka, no o to sú ich príbehy expresívnejšie, náhodilejšie, či ľudskejšie. Ich spoločnou realitou je totiž mesto Čierna nad Tisou – predtým nazývaná „Zlatou bránou socializmu“, teraz už len diera pre pašerákov na východoeurópskej hranici. Predfilm: Nora sa mi páči, r. Aramisova, Aramisova, SK, 2009, 12′ Je divná, všetkých tak krásne vykoľajuje, cítim ju, bude to dlhý let, ale asi som to pos…“, Etuda predčasne zosnulého originálneho tvorcu Aramisova z 1. ročníku katedry réžie FAMU je nemým upozornením na dilemu mladého muža. Filmy podľa výberu laureáta Ceny Pavla Branka. Zobraziť viac
Triler z prostredia organizovaného zločinu na slovensko-ukrajinskom pohraničí, kde pokojné spolužitie začína narúšať novovybudovaná hranica Schengenského priestoru a nervozita z nejasnej budúcnosti. Snímka Čiara zvíťazila na Slnko v Sieti 2018 v kategórii najlepší hraný film, patrí jej aj Slnko v sieti za najlepšiu filmovú réžiu pre Petra Bebjaka, za najlepší filmový strih pre Mareka Kráľovského, za najlepší filmový zvuk pre Viktora Krivosudského, za najlepšiu filmovú hudbu pre Slava Solovica i za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe pre Tomáša Maštalíra. Celkovo získala Čiara šesť cien z trinástich nominácií. Zobraziť viac
Rozviate a úprimné rozprávanie o svojom živote prináša jedna z najoriginálnejších postáv českého filmu a legendárneho tvorcu českej novej vlny - režisér Jan Němec. Posledný film tohto režiséra vychádza voľne z autorovej poviedkovej knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Ústredným bodom rozprávania sú udalosti roku 1968 a cesta Johna Jana alias Jana Němca na festival v Cannes, kde mali traja zástupcovia českej novej vlny šancu získať Zlatú palmu. Ľavicoví francúzski filmári na čele s Jean-Lucom Godardom ale pod vplyvom revolučných študentských búrok festivalovú súťaž predčasne ukončili. Osudovú ranu potom Němcovej sľubnej medzinárodnej kariére zasadil príjazd ruských tankov do Prahy v roku 1968; nasledovala komplikovaná cesta do exilu a slávny porevolučný návrat. Zobraziť viac
Diskusia po filmoch Všetko alebo nič a Čiara.
Moderuje: Mariana Jaremková
Hostia: Peter Konečný, Juraj Malíček
Do slovenských kín vlani prišlo na slovenské filmy takmer 1,5 milióna divákov. Ešte pred rokom bolo takéto číslo nepredstaviteľné. V čom tkvie súčasný výrazný nárast záujmu o domácu kinematografiu? Je za ním vyššia produkcia, žánrová pestrosť alebo marketingová kampaň? Na tieto otázky sa pokúsi zodpovedať diskusia po filmoch Všetko alebo nič a Čiara, ktoré v minulom roku skončili na prvých dvoch priečkach TOP 10 návštevnosti všetkých filmov v slovenskej distribúcii.
Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac
Posledný́ diel trilógie Jana Hřebejka a Petra Jarchovského sa odohráva na sklonku 50. rokov minulého storočia. Je to príbeh mileneckej lásky a rozpráva aj o tichej vojne medzi rodičmi a ich deťmi, poznamenanými vojnou a komunistickým prevratom. Film s tragikomickým nadhľadom vykresľuje ostrú zlomovú líniu medzi predvojnovou a povojnovou generáciou. Každá má svoju vlastnú predstavu, ako nájsť šťastie. Cestu k nemu si musí hľadať sama. Zobraziť viac
Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Mária Ferenčuhová, Andrea Slováková
Mária Ferenčuhová – filmová bádateľka, prekladateľka a poetka. Je docentkou na FTF VŠMU, kde prednáša teóriu a dejiny dokumentárnej tvorby a vedie semináre venované predovšetkým rétorike dokumentárneho filmu. Z francúzštiny prekladá prózu, poéziu aj odbornú literatúru. Vydala štyri knihy poézie, a to Skryté titulky (2003), Princíp neistoty (2008), Ohrozený druh (2012) a Imunita (2016). Je autorkou vedeckej monografie Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film (2009) a spoluautorkou a editorkou kníh Dokumentárny film v krajinách V4 (2014) a Nový slovenský film (2015, spolu s Katarínou Mišíkovou).
Andrea Slováková – dokumentaristka, kurátorka, filmová teoretička. Vyštudovala Mediálne štúdiá na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe, kde obhájila rigoróznu prácu, a Filmovú vedu na Filozofickej fakulte UK v Prahe, kde ukončila postgraduálne štúdium. Študovala dokumentárnu tvorbu na FAMU a strategický manažment na Cambridge Business School. V rokoch 2003 až 2011 pôsobila vo vedení MFDF Jihlava. Naďalej pre festival dramaturgicky pripravuje sekciu experimentálnych dokumentov Fascinácie. Editorsky viedla magazín Dok.revue a odborný zborník DO. Publikuje texty o filme v rôznych periodikách, je členkou redakčnej rady časopisu Iluminace. Pravidelne prednáša dejiny a metódy dokumentárneho a experimentálneho filmu na Masarykovej univerzite v Brne, príležitostne na ďalších univerzitách. V rokoch 2012 – 2015 bola riaditeľkou Nakladateľstva AMU v Prahe, založila nakladateľstvo non-fikčnej literatúry Nová beseda. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017). Nakrútila viacero dokumentov a experimentálnych filmov.
Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac
Moderné dejiny Slovenska zásadne ovplyvnil Vladimír Mečiar – prvý porevolučný minister vnútra a trojnásobný predseda vlády. Vydala sa za ním režisérka Tereza Nvotová, ktorá bola v období jeho vládnutia iba dieťaťom a teraz sa rozhodla zmapovať, ako sa vtedajšie udalosti a rozhodnutia štátnikov odrážajú v súčasnej spoločnosti. Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší dokumentárny film. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní aj producentka Zuzana Mistríková. Večer o 20:30 (13.4.2018) bude diskusia k filmom Mečiar a Únos, ktorú bude moderovať Lukáš Fila a hosťami budú Ľuba Lesná a Martin M. Šimečka. Zobraziť viac
Film vypovedá o problematike mladých rodín v súčasnej Európe. Zachytáva päť párov, ktoré sa pred viac ako desiatimi rokmi stali rodičmi. Časozberná metóda sleduje ich životné osudy počas desiatich rokov (2006-2016) v päťročných intervaloch. Prevládajúce prvotné témy ako zmena životného štýlu alebo sociálno-ekonomická situácia časom ustupujú do úzadia a úvahy protagonistov smerujú viac k výchove detí, k partnerským vzťahom či krízam.
TRAILER FILMU
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky
Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér a scenárista Adam Hanuljak. Zobraziť viac
Posledný deň prvého roku mladej Slovenskej republiky sa chýli ku koncu. Predseda však nemá dôvod oslavovať, pretože Prezident, ktorému vyšliapal chodník do úradu, odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra. Ako ho teraz prinútiť poslúchať? Zobraziť viac
Spoločnosť stojí pred paradigmatickou zmenou. Existenciálny nepokoj pociťujú aj obyvatelia stredného Slovenska. Veľký počet pozorovaní UFO je dôkazom, že sa táto oblasť dostáva do centra záujmu vyspelých civilizácií. Protagonisti hľadajú pravdu. Neboja sa formulovať odvážne hypotézy o podstate globálnej moci, skrytých prepojeniach medzi pozemských elitami a exotickými rasami z iných svetov. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér a scenárista Maroš Berák. Zobraziť viac
Diskusia po filmoch Mečiar a Únos V 90. rokoch sa na Slovensku stalo niekoľko kriminálnych činov, ktoré mali priame alebo nepriame napojenie na politickú scénu. Viaceré z nich sú dodnes pre našu krajinu traumou, ktorá nám v mene slušnej budúcnosti nedovolí zabudnúť. Obdobie vládnutia Vladimíra Mečiara a udalosti tejto doby sa stali námetom filmov Mečiar a Únos. Sú pokusom o odkrytie „temnej“ etapy slovenských politických dejín a mementom, že pred minulosťou nemôžeme zatvárať oči, ale naopak, musíme o nej hovoriť aj prostredníctvom filmov. Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac
Obľúbené postavičky z TV obrazoviek, Cuky a Luky, sa tentoraz stretávajú na filmovom plátne. Obidve pochádzajú z rozličných svetov a nikdy predtým sa nevideli. Každá si žije svoj život. Cuky ako neuznaná video blogerka a Luky, ako celebrita na výslní, ktorá má všetko, čo by si človek mohol priať, okrem jedinej veci - lásky. Aby získala muža svojich snov, musí z obyčajnej ženy z ľudu vytvoriť miss. Čo sa však stane, ak ňou bude expertka na trapasy Cuky? Projekcia počas Týždňa slovenského filmu za účasti tvorcov. Zobraziť viac
Vstupné: 2,0 €, na projekciu je potrebná rezervácia TU. Rozprávkovej krajine Spievankovo vládne dobrosrdečná kráľovná Harmónia. Jej úlohou je zaistiť, aby sa z krajiny nikdy nevytratila hudba, spev a dobrá nálada. Avšak obyvateľom Spievankova sa hudba akosi odcudzila, hudobné nástroje zapadli prachom, spev utíchol, dobrá nálada sa vyparila. Harmónia preto povolá Spievanku a Zahrajka, aby jej pomohli do krajiny prinavrátiť stratenú chuť hrať, spievať a tancovať, a zachránili tak dušu celého Spievankova. Zobraziť viac
Lichožrúti sú malí tvorovia, ktorí sa živia ponožkami, preto ľuďom zostáva len jedna z dvojice ponožiek – nepárna. Jedným z nich je i sirota Chichúnik, ktorú vychoval starý otec. Po jeho smrti sa ocitne vo svete mafiánskeho strýka Padreho, v ktorom ho ideály a zásady starého otca dostávajú do ošemetných situácií. Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší animovaný film. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní Zuzana Mistríková, producentka filmu. Zobraziť viac
Dlhometrážny dokumentárny prierez scény v muzikantskom meste prechádza krížom krážom rôznymi obdobiami, žánrami, úspešnými i tými menej úspešnými aktérmi, ktorí v rozličnej miere spôsobili, že sa z Prešova na východe Slovenska stal hudobný fenomén. Zobraziť viac
OCKO HRDINA
Slovensko / Poľsko, 2017, far., 12′, MP, animovaný
réžia: Katarina Kerekesová; scenár: Zuzana Križková, Zuzana Dzurindová, Juraj Raýman, Peter Nagy, Katarína Kerekesová; hudba: Lucia Chuťkova, Marek Piaček; strih: Matej Beneš; animácia: Jozef Elšík, Ivana Tirpáková, Filip Kasanický, Maria Broniarz, Piotr Zawada, Mateusz Kmiec, Šimon Matrka, Rado Šafranko; hlasy: Zuzana Porubjaková, Kamil Kollárik, Henrieta Mičkovicová, Richard Stanke, Boris Farkaš, Oľga Belešová
Epizóda z animovaného seriálu Websterovci. Každé dieťa by chcelo mať za ocka hrdinu. Aj malá pavúčica Lili by ho tak rada videla. Lenže jej ocko sedí celý deň pri obrazovke a ťuká do klávesnice. Keď si unavený večer sadá za stôl, na hrdinu ani zďaleka nevyzerá. Ale osud je naklonený tomu, aby sa ocko Webster hrdinom stal.
Film získal cenu na Slnko v sieti v kategórii najlepší animovaný film.
39 TÝŽDŇOV, 6 DNÍ
Slovensko, 2017, far., 8′, MP 12, animovaný
réžia: Joanna Kożuch, Boris Šima; scenár: Joanna Kożuch, Boris Šima; kamera: Peter Hudák; hudba: Martin Hasák; strih: Ondrej Azor; animácia: Joanna Kożuch, Boris Šima; hlasy: Boris Šima, Mila Šimová
Film 39 týždňov, 6 dní je výtvarným experimentom, animovaným denníkom, dokumentom. Prináša animovaný obraz vnútorného stavu ženy i muža, manželov a spoluautorov z obdobia štyridsiatich týždňov tehotenstva, ktoré každý z nich vnímal rozdielne a jedinečne.
ŽLTÁ
Slovensko, 2017, far., 6′, MP, animovaný
réžia: Ivana Šebestová; scenár: Ivana Šebestová, Katarína Moláková; hudba: Michal Novinski; strih: Ivana Šebestová; animácia: Ivana Šebestová, Martina Frajštáková; spev: Katarína Kurucová
Krátky animovaný film Žltá je príbehom opernej divy, ktorá sa zmieta medzi sebakontrolou a spontaneitou, smútkom a radosťou, medzi hlbokou fialovou a extatickou žltou.
AÚÚÚNA
Slovensko, 2017, far., 8′, MP 12, animovaný
réžia: Lina Šuková; scenár: Dominika Petríková; hudba: Pablo Pico; strih: Petra Hoťková; animácia: Lina Šuková, Kristína Saganová, Katarína Kočanová; hlasy: Helena Krajčiová, Kamila Magálová, Bibiana Pogány
Lina je dievčatko žijúce v strachu z príšer, ktoré klíčia v temnote pod posteľou. Jedného dňa ju tiene spod postele pohltia a Lina sa prepadne do temného lesa, kde stretne vlčicu. Vďaka nej Lina spoznáva silu všetkých prírodných živlov a prichádza k poznaniu, ako byť súčasťou „živej“ prírody a ako jej načúvať.
MAGIC MOMENTS
Slovensko, 2016, far., 20′, MP 12, hraný
réžia: Martina Buchelová; scenár: Marína Mĺkva, Martina Buchelová; kamera: Radka Šišuláková; hudba: Herzog Herzog; strih: Dušan Varmeďa; hrajú: Michaela Kostková, Mia Sofia Arpášová, Ján Pavúr, Zvonko Lakčevič
Rodičia ťažko pracujú a sestry sa prakticky starajú o seba samy. Na staršiu sestru začínajú doliehať ťažkosti, ktorým spolu čelia. Vďaka ich putu si však uvedomí, že má to, na čom jej záleží najviac.
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac
Nevšedné historické roadmovie, inšpirované básňou Jaroslava Vrchlického, sa odohráva v období vrcholného stredoveku. Malý chlapec pod vplyvom legiend o detských krížových výpravách uteká z domu a jeho otec, skutočný rytier Bořek, sa vydáva na púť za strateným synom. Film získal cenu na Slnko v sieti v kategórii najlepšie kostýmy. Zobraziť viac
Po stretnutí s otužilcom Broňom začína ovdovená Hana pozvoľna meniť svoj stereotypný život, ktorý sa dovtedy sústreďoval len na jej synov a ich rodiny. Na ceste za láskou a novým zmyslom života musí Hana čeliť aj rozpadávajúcim sa vzťahom medzi jej najbližšími. Film získal jednu sošku na Slnko v sieti z celkových 4 nominácií za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe: Z. Kronerová (ďalšie nominácie: scenár, architekt – scénograf, mužský herecký výkon v hlavnej úlohe: P. Nový). Zobraziť viac
Režisérka Olga Sommerová vo filme zachytáva príbeh ženy, ktorej malé dejiny - osobný aj profesionálny život - boli ovplyvnené veľkými dejinami Európy 20. storočia. Bohatú umeleckú kariéru Soni Červenej činí na sto operných postáv v piatich tisíckach predstavení na javiskách piatich kontinentov sveta. Zobraziť viac
Malá Jarka má mamu, ktorá nechce byť mamou. Zúfalo hľadá lásku a nachádza ju náhodou, keď za zvláštnych okolností vezme dve batoľatá do opustenej záhradnej chatky. Vytvorí si tak svoju vlastnú rodinu. Tri sošky Slnko v sieti z desiatich nominácií si odniesli tvorcovia filmu Piata loď. Snímka bola ocenená za scenár pre Mareka Leščáka a Ivetu Grófovú, cenu si prevzala aj Denisa Buranová v kategórii najlepší kameramanský výkon, patrí jej aj cena v kategórii najlepší architekt – scénograf, ktorú získala spolu s kolegami Ivetou Grófovou, Miroslavom Králom a Ivou Němcovou. Zobraziť viac
Rodinná filmová rozprávka Tri želania (orig.názov Přání k mání), rozpráva poetickou a humornou formou, príbehy niekoľkých podôb lásky: o trápeniach násťročného Alberta, ktorý je až po uši – a hlavne neopätovane – zamilovaný do sestry svojho najlepšieho kamaráta, o láske medzi Albertovými rodičmi, teda o varietnom kúzelníckom duu prežívajúcom krízu stredného veku a tiež o rodičovskej láske, v ktorej sa flákač a lámač dievčenských sŕdc Bosák junior, snaží získať pozornosť a lásku svojho otca, úspešného hoteliéra. Albert a všetci ostatní, nakoniec prídu na to, že k šťastiu nie sú potrebné žiadne čary a mágia, ale predovšetkým odvaha meniť okolo seba veci k lepšiemu. To však neznamená, že naozajstné kúzla a čary neexistujú... Zobraziť viac
Nina má 12 rokov, jej rodičia sa rozvádzajú a svet, ktorý doteraz poznala, sa jej rozpadá pred očami. Otec a mama tvrdia, že chcú pre ňu len to najlepšie, ale akoby mysleli len na seba. Nina im nerozumie, cíti sa opustená a oklamaná – nie je už takmer nič, čomu by mohla veriť. Jedinou istotou v jej svete je plávanie – dáva jej pocit pokoja a opory a nahrádza všetko, čo jej doma chýba. Keď je ohrozená jej účasť na plaveckých pretekoch, rozhodne sa pre radikálny krok. Zobraziť viac
O tragédii Rómov a Sinti v druhej svetovej vojne sa nikdy a nikde príliš nehovorilo. Boli vraždení v desiatkach, stovkách, tisícoch. Na okrajoch masových hrobov, v koncentračných táboroch, pri cestách, puškami, kladivami alebo plynom. Mlčalo sa o nich, lebo dlhé roky boli a sú na spoločenskom okraji. Prežili, no každý z nich má svoju pamäť a jazvu ako dôkaz. Dnes, keď sa náš svet opäť fašizuje, sú jednými z posledných svedkov holokaustu. Žijú s dierou v hlave ako s pečaťou, znamením z minulosti. Zobraziť viac
Dokumentárny film je pohľadom do sveta tradičnej rómskej hudby. Jeho autori sa v troch príbehoch snažia sledovať, akým spôsobom sa autentické žalostné piesne prenášajú z generácie na generáciu, respektíve ako zanikajú. Film pre každého, kto má rád hudbu.
Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší dokumentárny film.
TRAILER
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac
Hlavnou hrdinkou príbehu je postaršia žena - Janina Duszejko, milovníčka a ochrankyňa zvierat. V jej okolí dôjde v krátkom čase k sérii vrážd, spáchaných za záhadných okolností. Duszejko je presvedčená o tom, že vie kto (alebo čo) má zločiny na svedomí, avšak nikto jej neverí. Táto jednoduchá kriminálna zápletka je len základom pre netradičnú hru, ktorú sa rozhodla Agnieszka Holland, spolu s autorkou predlohy a spoluscenáristkou Olgou Tokarczuk, rozohrať s divákom.
Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac
Film je odyseou päťdesiatročného Ágostona, hlavy rodiny, ktorý sa vydáva na cestu po Východnej Európe s nádejou získať prácu a splniť si svoj sen o chytení veľkej ryby. Skončí v Pobaltí s prázdnymi vreckami a za jeho golierom ostáva len morská soľ a vietor. Počas svojej cesty sa dostáva do čoraz viac bizarných situácií, kde stretáva priateľskú ženu, Rusa s nepriateľskými zámermi a smutného vypchatého zajaca bez uší. Vlny zaplavujú piesok a znovu sa vracajú do mora. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.