Sci-fi utorky

Blade Runner: The Final Cut | 16.1.2018 | 20:00
Votrelec: Director's Cut | 23.1.2018 | 20:30
Matrix | 30.1.2018 | 20:00

Sci-fi filmy sú pre návštevníkov klubového kina skôr periférnym záujmom, no majú svojich stálych priaznivcov. V januári sme nielen pre nich pripravili sci-fi utorky, počas ktorých odpremietame filmy patriace ku klenotom tohto žánru. V januári uvedieme v režisérskom zostrihu digitálne reštaurované filmy Ridleyho Scotta: Blade Runner (1982), jedno z kľúčových diel žánru cyberpunk, ktoré zobrazuje dystopickú spoločnosť vyrábajúcu replikantov s takmer ľudskými vlastnosťami a Votrelca (1979), ktorý sa zapísal do filmovej histórie novátorským poňatím sveta budúcnosti. A nakoniec revolučný Matrix sestier Wachovských, ktorý s využitím špeciálnych efektov stiera hranice reality a ilúzie.

FB event Sci-fi utorky: Blade Runner: The Final Cut
FB event Sci-fi utorky: Votrelec - Director's Cut
FB event Sci-fi utorky: Matrix

Viac info

Blade Runner: The Final Cut

Blade Runner: The Final Cut; Ridley Scott, 1982, verzie: OR : eng

Temné, filozofické sci-fi Blade Runner, jedno z kľúčových diel žánru cyberpunk, zobrazuje dystopickú spoločnosť, v ktorej stojí na vrchole "pyramídy" spoločnosť Tyrell, vyrábajúca replikantov - androidov s takmer ľudskými vlastnosťami. Tí sú v podstate otrokmi, využívanými pri kolonizovaní planét a nebezpečných misiách. Kvôli vzbure im bol zakázaný pobyt na Zemi, na čo dohliadajú agenti špeciálnych jednotiek nazývaných "blade runner". V technokratickom svete plnom robotov, strojov, umelých inteligencií, gigantických mrakodrapov a korporácií, temných uličiek, neónov a pochybných či osamelých existencií sa hranica medzi ľudským a robotickým povážlivo stiera. Scenár, voľne vychádzajúci z poviedky Philipa K. Dicka Snívajú androidi o elektrických ovečkách?, sleduje samotárskeho "blade runnera" Ricka Deckarda, ktorý dostane za úlohu vypátrať a eliminovať štyroch replikantov, ukrývajúcich sa vo futuristickom Los Angeles. Pri pátraní sa Deckard dostane aj do Tyrell Corporation, kde sa stretáva s Rachael, takmer dokonale ľudskou replikantkou, presvedčenou o svojej ľudskosti. Deckard, ktorý na replikantov doteraz nazeral ako na podradné bytosti, začína postupne meniť svoje stanoviská a klásť otázky. Sú replikanti skutočne takou hrozbou? Aký je vlastne rozdiel medzi človekom a androidom? Nie sú replikanti vo výsledku omnoho citlivejší a ľudskejší, ako samotní ľudia? Čo ak je replikantom aj samotný Deckard? A o čom vlastne androidi snívajú? FB event Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Votrelec - Director's cut

Alien - Director's cut; Ridley Scott, 1979, OV (ang.) + eST; Ridley Scott, 1979, verzie: OR

Tým najhorším druhom strachu je strach z neznámeho. Zisťuje to aj osadenstvo dopravnej kozmickej lode Nostromo. Strach z nekonečnej rozľahlosti a prázdnoty vesmíru je znásobený aj neznámym monštrom, o ktorom, podobne ako posádka, netušíme vôbec nič. Aj preto sa stal Votrelec legendou. Až do posledných chvíľ votrelca neuvidíme celého a môžeme si len predstavovať, aký predátor sa to rúti temnými šachtami a chodbami Nostroma. Akoby sa celá vesmírna loď premenila z pokojného a presvetleného priestoru, v podstate náhradného domova, na desivý labyrint plný tmavých zákutí, ruchov a agresívneho blikania. Ostatne to, že prostredie hrá vo Votrelcovi enormne dôležitú rolu, dokazuje aj angažovanie výtvarníka H. R. Gigera, ktorý pre film vytvoril legendárnu architektúru havarovaného kozmického plavidla, plnú biomechanických objektov a falických tvarov. Akousi druhou základnou témou celého Votrelca, ale aj jeho neskorších pokračovaní, je koexistencia človeka a umelej inteligencie. Toto spolunažívanie nadobúda desivé kontúry, keďže chladná logika a poslušnosť strojov ide proti pudovým záujmom posádky – predovšetkým proti pudu, ktorý volá po prežití. Výsledkom je sci-fi, ktoré dokonale zhmotňuje ľudský strach z vesmíru, zo strojov i z neznámeho a zároveň prekračuje svojich hororových súputníkov pomocou celého radu ozvláštnení. FB event Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Matrix

Matrix; Andy (Lilly) Wachowski, Larry (Lana) Wachowski, 1999, OV (ang.) + ST (cz) ; Lilly Wachowski, Lana Wachowski, 1999, verzie: OR

Jeden z posledných kultových filmov, v pravom zmysle tohto slova, zaviedol do západnej pop-kultúry, respektíve širšieho povedomia spoločnosti hneď niekoľko nových prvkov – od samotného pojmu matrix, cez využívanie bullet-timu, až po androgýnny výzor hrdinov. Svoje vzory hľadali režiséri, dnes už režisérky Lilly a Lana Wachowski, najmä v japonskej mange, anime a v hongkongských akčných filmoch, avšak inšpirovali sa aj esejou Simulakra a simulácia francúzskeho sociológa a filozofa Jeana Baudrillarda. Výsledkom je snímka, ktorá reflektuje problémy a fluiditu ľudskej identity vo virtuálnom svete, ale aj samotný virtuálny priestor. Všetci obyvatelia Matrixu žijú len v akejsi Platónovej jaskyni, v ilúzii vytváranej strojmi. V skutočnosti sú len batériami využívanými na výrobu energie v obrovskej elektrárni. Dej filmu sleduje osud „vyvoleného“, ktorým je počítačový expert a hacker Thomas Anderson, vystupujúci pod prezývkou Neo. Podľa proroctva je on jediný, kto môže oslobodiť ľudstvo spod nadvlády strojov, avšak aby sa niečo také mohlo stať, musí si začať veriť. Matrix sa stal oslavou hackerskej komunity, protispoločenskej, anarchistickej rebélie a možnosti zmeny identity, ale aj varovným prstom pre nasledujúcu generáciu, ktorá sa až príliš bezstarostne ženie do náruče strojov. FB event Zobraziť viac

2D OR 15