November 2017: Oberhausenskí II; Mladý Törless; Baal; Lovecké výjavy z Dolného Bavorska; Aj trpaslíci začínali mladí; Aguirre, hnev Boží; Strach jesť duše; Stratená česť Kataríny Blumovej; V behu času
Začiatkom novembra uvedieme pod názvom Oberhausenskí IIpásmo krátkometrážnych filmov, na ktorých sa podieľal jeden či viacerí signatári tzv. Oberhausenského manifestu. V druhej časti prehliadky, ktorá potrvá až do druhej polovice decembra, vám ponúkneme výber z filmov tzv. nového nemeckého filmu. V novembri budete mať možnosť vidieť dlhometrážny hraný debut Volkera Schlöndorffa Mladý Törless, adaptáciu novely Roberta Musila Zmätky chovanca Törlessa, ako aj jeho film z konca 60. rokov Baal, v ktorom sa herecky predstavili Schlöndorffov kolega režisér Rainer Werner Fassbinder (od neho premietneme v novembri film Strach jesť duše) a jeho niekdajšia manželka a spolurežisérka (film Stratená česť Kataríny Blumovej) Margarethe von Trotta. Akousi čerešničkou na torte bude dvojica filmov Wernera Herzoga Aj trpaslíci začínali malí a Aguirre, hnev Boží. Najmä prvý z nich, raritne uvádzaná svojrázna anarchistická vízia vzbury skupiny trpaslíkov, ponúka vskutku pozoruhodný divácky zážitok vymykajúci sa mnohým konvenciám. Prehliadku Nemecká jeseň, ktorá sa koná pod záštitou ministra kultúry Slovenskej republiky Marka Maďariča, organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom.
V roku 1962 bol počas medzinárodného festivalu krátkych filmov v Oberhausene predstavený manifest, ktorý vošiel do dejín pod názvom Oberhausenský manifest. Mladí filmoví tvorcovia, ktorí realizovali v tej dobe krátkometrážne filmy, žiadali nové možnosti pre nemecký film a hlásali, že „tatkovské“ (či dokonca „fotrovské“) kino je mŕtve („Das Papas Kino ist tot“). V rámci pásma uvedieme viaceré filmy týchto tvorcov z obdobia rokov 1961 – 1965. Uvedené budú filmy: Brutalita v kameni, Komunikácia, Poznámky z Altmühltal, Plagáty Weimarskej republiky 1918 – 1933, Juh v tieni, Burina, To musí byť kus Hitlera, Registrácia, Bábky, Granstein. Uvedený bude aj film o fenoméne mladého nemeckého filmu Dediči fotrovského kina. Zobraziť viac
Ide o adaptáciu románovej prvotiny významného rakúskeho spisovateľa Roberta Musila Zmätky chovanca Törlessa, ktorá vyšla prvý krát v roku 1906. Autor v románe opísal život na internátnej vojenskej škole na začiatku 20. storočia, pričom vychádzal údajne aj z vlastných skúseností. Vo filme sledujeme počínanie chlapcov k sebe navzájom, pričom sa na povrch derú motívy sadizmu či homosexuality. Film získal vďaka šesťdesiatročnému odstupu od románu aj ďalšiu významovú vrstvu. Diváci v ňom mohli (retrospektívne) vidieť obraz podhubia, z ktorého sa zrodil neskorší nacistický režim. Mladý Törless bol prvý film zo Západného Nemecka, ktorý bol po 2. svetovej vojne uvedený na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Film tam získal cenu FIPRESCI. Zobraziť viac
Ide o adaptáciu rovnomennej divadelnej hry Bertolta Brechta. Talentovaný anarchistický básnik Baal býva vo svojej manzarde, miluje veľa žien, ktoré však od seba rýchlo odháňa a miluje aj jedného muža, ktorého zavraždí. Miluje tiež pálenku. Búri sa proti meštiackej spoločnosti nielen svojím umením, ale aj svojím životom... Hlavnú postavu stvárnil vo filme enfant terrible nového nemeckého filmu – herec, režisér, scenárista Rainer Werner Fassbinder. Vo filme sa objavila aj herečka a režisérka Margarethe von Trotta, ktorá bola v rokoch 1971 – 1991 manželkou Volkera Schlöndorffa. Fassbinder aj von Trotta tiež výrazne prispeli k rozmachu nemeckej kinematografie v období nového nemeckého filmu. Zobraziť viac
Filmová adaptácia rovnomennej divadelnej hry Martina Sperra. Šesťdesiate roky minulého storočia v idylickej dedinke v dolnom Bavorsku. Mladý Abram je šikovný automechanik a hoci sa v dedine jeho šikovné ruky zídu ako soľ, má vážny problém – dedinčania ho upodozrievajú z homosexuálnej orientácie. V tomto uzavretom mikrokozme má každý jasne definovanú svoju úlohu. Ten, kto sa z nej vychýli, tu nie je viac vítaný. Zobraziť viac
Nedá sa povedať, že by bol film Aj trpaslíci začínali malí založený na silnom príbehu. Pravda, nájdeme v ňom nejakú líniu, ktorej sa ako diváci môžeme zachytiť (vzbura „chovancov“ inštitúcie), no ide tu, domnievame sa, o niečo iné: o obrazy, vízie – ale čoho? Temné, no zároveň predchnuté humorom: také sú vízie v tomto Herzogovom filme. Tušíme, že môže ísť o metaforu, no chýba nám bezprostredný referent. Možno ide hlavne o to, objaviť svojho vnútorného trpaslíka. Je to v istom zmysle anarchistický film, v ktorom konanie aktérov prerastie do otvorenej rebélie proti systému. Herzog sa však nesnaží tlmočiť nejaké moralistické (či moralizujúce posolstvo), skôr nám ponúka možnosť nazrieť do hlbín človeka. Závisí potom na každom divákovi zvlášť, čo v tých hlbinách uvidí... Film sa nakrúcal na Lanzarote, jednom z Kanárskych ostrovov. Zobraziť viac
Skupina španielskych conquistadorov sa vydáva do amazonského pralesa hľadať mýtické Eldorádo. Expedície sa zúčastnia aj Don Lope de Aguirre (v podaní Klausa Kinského) a jeho dcéra Florés. Ako výprava preniká čoraz hlbšie do „srdca temnoty“ pralesa, musí sa vysporiadavať s jeho nástrahami... Film ponúka svojráznu víziu pomalého prepadania sa členov výpravy do šialenstva. Okrem pôsobivých obrazov džungle (film sa nakrúcal na lokáciách) k celkovej hypnotickej atmosfére filmu prispieva aj hudba formácie Popol Vuh vedenej Florianom Frickem. Werner Herzog nadviazal na spoluprácu s Klausom Kinským po tomto filme ešte štyri krát a po hercovej smrti o ňom nakrútil dokumentárny film s príznačným názvom Môj najlepší nepriateľ. Film okrem iného silno zapôsobil aj na Francisa Forda Coppolu a inšpiráciu ním možno badať v jeho Apokalypse. + PREDNÁŠKA: Herzog v kontexte nového nemeckého filmu (Juraj Oniščenko) Nemecká kinematografia sa krátko po príchode zvuku mení najskôr na nástroj nacistickej propagandy a po vojne nastupujúca NSR zase na sekundárne odbytište hollywoodskeho filmového priemyslu. Situácia sa mení až v šesťdesiatych rokoch, keď najskôr v roku 1962 vystúpi na filmovom festivale v Oberhausene 26 mladých filmárov s manifestom „Das Papas Kino ist tot“ (Fotrovský film je mŕtvy) a následne charakter nového nemeckého filmu určí štvorica tvorcov: Volker Schlöndorff, Werner Fassbinder, Wim Wenders a Werner Herzog. Posledný menovaný sa narodil v roku 1942, takže je podobne ako zvyšok jeho súputníkov dieťaťom druhej svetovej vojny. Na rozdiel od nich však nie je absolventom žiadnej filmovej školy, k filmovej tvorbe sa dostáva individuálne v prvej polovici šesťdesiatych rokov veľmi postupne, nakrúcaním krátkometrážnych filmov. Žiadne zo svojich štúdií nedokončil, ale naopak popri bohatej filmovej tvorbe naprieč všetkými žánrami píše knihy a režíruje aj divadlo, najmä operu. Filmový kabinet organizujeme v spolupráci s Goetheho inštitútom . Fotografie k filmu poskytol © Werner Herzog Film. Zobraziť viac
Stretnutie staršej ženy Emmi a marockého gastarbeitera Aliho skončí manželstvom. Ich vzťah však nie je akceptovateľný pre jej rodinu, známych a susedov. Fassbinder v tomto filme odhaľuje predpojatosť a xenofóbiu ľudí, ktorým vadí vysoký vekový rozdiel manželov a rovnako to, že Ali je cudzincom, ale predovšetkým ich spoločné šťastie. Režisér tak vytvára veľmi precíznu kritiku západnej spoločnosti. Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu Heinricha Bölla. Katarína strávi noc s bankovým lupičom podozrivým z terorizmu. Následne ju začnú upodozrievať, že mu pomáhala. Ku Kataríne sa správajú kruto nielen policajti, ale aj bulvárni novinári a zástupcovia médií. Film sa nezaoberá len otázkou Kataríninej (ne)viny, ale aj rolou a počínaním zástupcov médií pri dramatických udalostiach v nemeckej spoločnosti v 70. rokoch 20. storočia. V spoločnosti sa čoraz viac vyhrocovala už tak napätá atmosféra a obeťami tohto vývoja sa mohli stať aj nezainteresovaní a nevinní ľudia. Zobraziť viac
Zavŕšenie voľnej road movie trilógie Wima Wendersa (po filmoch Alica v mestách /1974/ a Falošný pohyb /1975/). Bruno cestuje pozdĺž nemeckej vnútornej hranice a v chátrajúcich kinách opravuje pokazené premietačky. Robert uteká pred svojou minulosťou a so svojím autom si to namieri rovno do rieky. Keď ho Bruno vyloví, zoberie ho na cestu so sebou... Film je venovaný Fritzovi Langovi. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.