Priatelia archívneho filmu,
po letných prázdninách sa od septembra vraciame k pravidelnému programu v rámci FILMOTÉKY. Pripravili sme pre vás niekoľko krátkodobejších aj dlhodobejších nových cyklov, no v programe nájdete aj známe cykly. V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme rámcovú programovú koncepciu FILMOTÉKY nielen na september, ale výhľadovo aj na ďalšie mesiace.
Je nám veľkou cťou, že v septembri vám môžeme predstaviť cyklus Carte Blanche: Albert Marenčin. Scenárista, dramaturg, prekladateľ, básnik, autor koláží, surrealista a patafyzik Albert Marenčin, nositeľ francúzskeho Rytierskeho radu za umenie a literatúru i Radu Veľkého Bachora, sa 26. júla tohto roku dožil 95 rokov. Albert Marenčin pôsobil v 60. rokoch minulého storočia ako vedúci I. tvorivej skupiny v Štúdiu hraných filmov na Kolibe a prispel k vzniku viacerých výrazných diel tohto obdobia. Keď sme Alberta Marenčina oslovili s ponukou vybrať päticu filmov do cyklu Carte Blanche, nezameral sa na filmy, na ktorých výrobe sa podieľal. V jeho výbere sa objavuje dvojica filmov Charlieho Chaplina (Svetlá veľkomesta a Moderná doba), ako aj Cesta Federica Felliniho. Dopĺňajú ich filmy Balada o vojakovi Grigorija Čuchraja a Balada o siedmich obesených Martina Hollého ml. Ide teda o vskutku rôznorodý výber, ktorý, podľa slov pána Marenčina, vnútorne stmeľuje idea ľudskosti, človečenstva. Chceli by sme aj touto cestou popriať Albertovi Marenčinovi veľa zdravia a síl a poďakovať mu za spoluprácu pri zostavovaní tohto cyklu.
Je svojím spôsobom príznačné, že sa v našom programe objavujú filmy, na ktorých má Albert Marenčin svoj podiel, hoci ich sám nevybral do svojho cyklu. Týmito filmami sú v septembri Muž, ktorý luže Alaina Robbe-Grilleta a Vtáčkovia, siroty a blázni Juraja Jakubiska. Do programu sme ich zaradili pri príležitosti životného jubilea významného slovenského kameramana Igora Luthera, ktorý sa 5. augusta dožil 75 rokov. I keď uvádzané filmy vznikli v tesnom závese za sebou, oba sú nakrútené inak (najmarkantnejším, na prvý pohľad badateľným rozdielom je farba: Muž, ktorý luže je nakrútený na čiernobiely materiál, Vtáčkovia, siroty a blázni na farebný), no v oboch sa práve Lutherova kamera výraznou mierou podieľa na celkovej pôsobivosti diela. Či už máme pred očami zábery behu Jeana-Louisa Trintignanta v lesoch neďaleko Strážok v Robbe-Grilletovom filme, alebo „odpútanú“ kameru v Jakubiskovom filme, v oboch prípadoch ide o presvedčivé dôkazy kameramanského majstrovstva Igora Luthera.
23. septembra uplynie 15 rokov od smrti významného slovenského dokumentaristu, dramaturga, scenáristu a pedagóga Martina Slivku. Ako pripomienku jeho filmovej tvorby, ale aj širších súvislostí jeho pôsobenia v oblasti kinematografie sme do programu zaradili pásmo jeho piatich krátkometrážnych filmov (Výročia: Martin Slivka) a tiež film Karla Plicku Zem spieva, ktorý Martin Slivka v roku 1983 zrekonštruoval (vznikla nová nahrávka pôvodnej hudby a do filmu bol zaradený pôvodný úvod – zábery Prahy).
V septembri si pripomenieme aj 105. výročie narodenia jedného z velikánov európskej kinematografie Michelangela Antonioniho. Filmy Noc a Červená pustatina patria do jeho voľnej tetralógie citov (dopĺňajú ju ešte filmy Dobrodružstvo a Zatmenie). Oba rozprávajú o citovej vyprahnutosti, o problémoch vo vzťahoch, ťažkostiach s komunikáciou. Antonioni na cykle úzko spolupracoval so svojou múzou – herečkou Monicou Vitti (hoci práve v Noci stvárnila hlavnú ženskú postavu nedávno zosnulá Jeanne Moreau, ktorej plánujeme venovať väčšiu pozornosť v októbri). Od polovice 60. rokov Antonioni pracoval na troch filmoch mimo Talianska v rámci zmluvy, ktorú uzavrel producent Carlo Ponti so spoločnosťou MGM. Tak vznikli aj filmy Zväčšenina (z prostredia modeliek a módnych fotografov vo „swingujúcom Londýne“) a „svetobežnícky“ film Povolanie: reportér s famóznym Jackom Nicholsonom a pôsobivou Mariou Schneider v hlavných úlohách. Do programu sme zaradili aj trochu menej známy film z neskoršieho obdobia Antonioniho tvorby Pátranie po jednej žene.
Prvou programovou novinkou, ktorú sme pre vás pripravili v úzkej spolupráci s Goethe Institut Bratislava, je štvormesačná prehliadka Nemecká jeseň. Je zameraná na fenomén nového nemeckého filmu (zhruba pol. 60. – pol. 80. rokov 20. storočia). V mesiacoch september – október predstavíme výber z kinofilmov Alexandra Klugeho (nar. 14. februára 1932), jedného zo signatárov legendárneho Oberhausenského manifestu a zároveň významného dejateľa v oblastiach filmovej legislatívy a filmového vzdelávania v Nemecku. Celkovo uvedieme 14 dlhometrážnych filmov, ktoré režíroval sám alebo v spolupráci s inými režisérmi, napríklad Rainerom Wernerom Fassbinderom, Edgarom Reitzom či Volkerom Schlöndorffom. V druhej časti prehliadky v mesiacoch november – december sa výberovo pokúsime aspoň v hrubých obrysoch predstaviť rámec nového nemeckého filmu: budete mať možnosť vidieť filmy Herberta Achternbuscha, Rainera Wernera Fassbindera, Petra Fleischmanna, Wernera Herzoga, Volkera Schlöndorffa, Wima Wendersa a ďalších režisérov. Pri príležitosti prehliadky plánujeme na jeseň vydať aj rovnomennú knižnú publikáciu.V rámci prehliadky do Bratislavy tiež ako hosť zavíta profesor Thomas Elsaesser, ktorý začiatkom októbra na bratislavskej Filmovej a televíznej fakulte VŠMU bude mať prednášku o filme Alexandra Klugeho Rozlúčka so včerajškom (už v septembri ho uvedieme aj vo FILMOTÉKE) a o širších súvislostiach režisérovej tvorby. Filmy zaradené do prehliadky Nemecká jeseň uvádzame od 12. septembra do 19. decembra vždy v utorok a vo štvrtok. Chceli by sme poďakovať Jane Binder a Zuzane Beniačovej z Goethe Institutu za podporu a spoluprácu pri príprave prehliadky a vydaní knižnej publikácie.
V septembri začíname aj s dlhodobým cyklom pripravovaným v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku Majstrovské diela francúzskej kinematografie. Každý mesiac uvedieme (vždy tretiu sobotu v mesiaci) film, ktorý sa významným spôsobom zapísal do dejín francúzskej kinematografie. V septembri začíname filmom Neľudská Marcela L’Herbiera z roku 1923, ktorý sa usiloval o akúsi syntézu rôznych umeleckých druhov prostredníctvom média filmu. Filmy budeme uvádzať z digitálnych nosičov v pôvodnom znení s anglickými titulkami. Touto cestou ďakujeme pánovi Milošovi Stankovianskemu z Francúzskeho inštitútu za spoluprácu pri príprave cyklu.
V programe nájdete aj vám už dôverne známe cykly Double Bill, Kraťasy z archívu a Očami filmových spravodajcov. Septembrový Double Bill sme venovali žánru sci-fi – uvidíte filmy Muž, ktorý spadol na zem Nicolasa Roega a Starman Johna Carpentera. Filmová historička Eva Filová zostavila na september pásmo publicistických mesačníkov pre mládež nazvané Sonda do života mládeže, zatiaľ čo téma programu, ktorý zostavil profesor Urc, je zrejmá už z názvu pásma Povojnová slovenská bieda.
Priatelia, veríme, že si z programu FILMOTÉKY vyberiete niečo pre seba.
Dovidenia v prítmí kinosály!
Charlie Chaplin a jeho nezabudnuteľná, ikonická postava Tuláka. Jedného večera stretne na ulici bezcieľne sa potulujúci Tulák slepú kvetinárku, do ktorej sa zamiluje. Neskôr zachráni život opitému milionárovi a ten sa mu sprvu štedro odvďačí, no jeho náklonnosť sa mení podľa nálady a množstva vypitého alkoholu. Keď sa Tulák dozvie, že by jeho milovanej dievčine mohla operácia prinavrátiť zrak, rozhodne sa jej pomôcť... Zobraziť viac
Posledný film, v ktorom sa Charles Chaplin objavil vo svojom svetoznámom kostýme Tuláka. Zvádza v ňom súboj so strojmi v ére, ktorá nie je ľuďom veľmi naklonená. Hoci film vznikol už v období zvukového filmu, Chaplin ho poňal ako film nemý. A tak ani tentoraz Tulák - s výnimkou francúzsko-taliansko znejúcej piesne – na plátne neprehovorí. Film, ktorý je protestom proti nehumánnym aspektom technickej civilizácie a automatizácie ľudského života, je vybudovaný ako mozaika epizód. Každá z nich má vlastnú výstavbu gagov, geniálne sa v nej uplatňuje zmysel pre humor a iróniu. Film bude premietaný so živým hudobným sprievodom, ktorý zabezpečia hudobníci Igor Frťala, Martina Kachlová a Paulína Rónaiová. Zobraziť viac
Gelsomina (Giulietta Masina) sa vydáva na cestu so silákom Zampanòm (Anthony Quinn), napriek tomu, že pri cestách s ním umrela jej sestra Rosa. Zampanò je pouličný zabávač, jeho spôsoby a správanie sa voči Gelsomine sú hrubiánske... Fellini od začiatku videl v úlohe Gelsominy svoju manželku Giuliettu Masinu a do filmu ju presadil aj napriek pôvodným záujmom producentov. Cesta získala v roku 1956 vôbec prvého Oscara udeleného v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. Film uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia talianskeho režiséra a scenáristu Federica Felliniho (20. 1. 1920 – 31. 10. 1993). Zobraziť viac
Pocit uspokojenia a radosti ľudí z toho, že skončila hrozná svetová vojna, vystriedali starosti so zabezpečením najnutnejších životných potrieb. Historik Ľubomír Lipták uvádza, že „len pár kíl múky,masti, niekoľko metrov málo kvalitnej drevenej látky, stovka cigariet – predstavovali pre mnohých celé bohatstvo“. Najmä na východe, ale aj na Orave a Kysuciach obyvatelia živorili v podmienkach akútneho hladu. V desiatkach šotov a často srdcervúcich reportáží zachytili filmoví spravodajcovia nielen ľudské tragédie, ale aj neuveriteľnú obetavosť občanov pri odstraňovaní pozostatkov vojny. K jedinečným svedkom tých čias patril aj režisér Vlado Kubenko, ktorý okrem filmových záznamov /niektoré sme zaradili do programu/ zanechal aj neobyčajne vzácne osobné spomienky. Uvedené budú vydania Týždňa vo filme č.: 11/1945, 13/1945, 4/1946, 14/1946, 1/1947, 51/1947, 52/1947. Zobraziť viac
Príbeh z 2. svetovej vojny rozpráva o vojakovi, ktorý uprostred vojny prežil niekoľko šťastných chvíľ. Devätnásťročného Aľjošu vyznamenajú za vojnové hrdinstvo. Namiesto medaile si však vyžiada niekoľko dní dovolenky, aby mohol navštíviť matku a opraviť strechu rodného domu. Balada o vojakovi bola jedným z prvých sovietskych filmov, ktoré spracovali tému vojny v jej intímnom rozmere, pred patetickým opisom hrdinstva a povinnosti voči vlasti dali prednosť osobnému rozmeru veľkých dejín. Zobraziť viac
Psychologická sonda do pocitov ľudí odsúdených na smrť, nakrútená podľa rovnomennej novely Leonida Nikolajeviča Andrejeva. Tento hraný televízny film patrí k vrcholom tvorby Martina Hollého. Výbornú čiernobielu kameru Stanislav Szomolányioho umocňuje hudba Zdenka Lišku. Film získal viacero ocenení na rôznych festivaloch televíznej tvorby. Po úspechoch v zahraničí sa dostal na 20 rokov do trezoru. Zobraziť viac
Životný príbeh komunistickej novinárky Jožky Jabůrkovej, ktorá bola umučená v koncentračnom tábore v Rawensbrücku. Mozaika útržkovitých spomienok, ktoré sa hrdinke vybavujú počas väzenia v betonovej cele krátko pred jej smrťou. Zobraziť viac
Sci-fi odohrávajúce sa takmer výlučne na Zemi je kritikou establishmentu a analýzou odcudzenosti. Mimozemšťan, vyzerajúci ako normálna ľudská bytosť sa ocitne v Novom Mexiku. Prichádza z planéty Anthea sužovanej nedostatkom vody. Pätnásť rokov sledoval život na Zemi prostredníctvom televízneho vysielania; teraz zisťuje, že „zvláštne na televízii je, že nevypovedá o ničom“. V exile, bez pevnej pôdy pod nohami, sa začína utápať v sexe a nekonečnom svete televízneho vysielania. Zobraziť viac
Neďaleko rodinnej farmy čerstvo ovdovelej Jenny stroskotá vesmírna loď, na ktorej palube je mimozemšťan. Ten sa potrebuje dostať do Arizony, kde naňho bude čakať záchranná vesmírna loď. Vystrašená a spočiatku nepriateľská Jenny sa s ním, najprv nedobrovoľne, vydáva na dlhú cestu počas ktorej spoznáva jeho čistú dušu, morálne hodnoty a úctu k životu. Mimozemšťan sa čoraz viac a viac začína podobať na jej zosnulého manžela... Zobraziť viac
Rozprávanie plné pravdy a klamu, skutočnosti a predstierania. Hrdinom je akýsi novodobý barón Prášil, ktorý svojimi historkami o hrdinovi miestneho odboja mystifikuje obyvateľov malého slovenského mesta a získava si priazeň a lásku žien. Boris Varissa sa údajne zapojil do odboja po boku Jána Robina. Ján však zmizol a Boris prichádza zaujať jeho miesto na zámku, kde žijú tri ženy – Jánova sestra, manželka a slúžka. Podarí sa Borisovi získať priazeň troch mladých žien? A je Boris skutočne hrdinom, za akého sa vydáva, alebo skôr zradcom? A vôbec, záleží na tom vlastne...? Film uvedie filmový vedec Michal Michalovič. Zobraziť viac
Mozaikovité, hravé podobenstvo odohrávajúce sa v presne neurčenom časopriestore, v bláznivom svete bez ideálov, vo svete násilia, cynizmu a beznádeje. Jeho hlavní predstavitelia, traja opustení blázni v šialenom a škaredom svete prežívajú len vďaka svojmu bláznovstvu, vďaka princípu hry a filozofie radosti. Spoločne žijú, hrajú sa, milujú i nenávidia. Uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia scenáristu, dramaturga a vedúceho tvorivej skupiny Alberta Marenčina (26. 7. 1922 – 9. 3. 2019). Zobraziť viac
Pásmo krátkych dokumentárnych a populárno-vedeckých filmov pri príležitosti spomienky na režiséra Vojtecha Andreánskeho (*27. 8. 1917 – 06. 10. 1993). Výber pripravila a uvedie filmová historička Eva Filová. Premietnuté budú filmy: Bratislava, Liptovskí garbiari, ...preto odchádzam, „...keby len tie dva roky života!“, Radikálna generácia?, Mlyny na Vydrici. Bratislava, 1949 (13´) Dokumentárny film o povojnovej výstavbe Bratislavy a o plánoch do budúcnosti. Liptovskí garbiari, 1959 (11´) Dokumentárny film o tradíciách garbiarstva a súčasnej kožiarskej výrobe na Liptove. ...preto odchádzam, 1966 (16´) Dokumentárna polemika o problémoch života a hospodárenia v horských a podhorských oblastiach. „...keby len tie dva roky života!“, 1973 (21´) Populárno-vedecký film o operácii srdcových chlopní prezentuje úspechy slovenskej kardiochirurgie. Radikálna generácia?, 1977 (23´) Školský osvetový film má pomôcť staršej generácii pochopiť svet a myslenie mladých. Zaoberá sa radikalizmom mladých ako odrazom reality a snahou po uplatnení v svete zmenenom vedecko-technickou revolúciou. Mlyny na Vydrici, 1989 (15´) Dokumentárny film o historicky pozoruhodnej enkláve Bratislavy a o našom vzťahu k nej. Zobraziť viac
Židovka Anita G. je z „východu“. S kufrom v ruke sa stretáva s cudzími ľuďmi, ktorí ju nechávajú objavovať neznámu krajinu: Nemeckú spolkovú republiku v roku 1966. Anita pochádzajúca z NDR stelesňuje nespracovanú a neprekonanú minulosť, preto jej chýbajú základné predpoklady, ktoré by jej umožnili úspešne sa začleniť do spoločnosti spolkovej republiky. Nemôže za to, že čas od času narazí. Všetky tieto zakopnutia na jej ceste nám približujú scény takmer dokumentárnej hodnoty, ktoré nesmierne citlivo odrážajú groteskné okamžiky všedného života. Film získal Strieborného leva na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach v roku 1966. PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Radoslav Brzobohatý (František) stvárnil morálne zásadového človeka, ktorý musel čeliť mocenským praktikám prameniacim z nástupu komunistov v roku 1948. Pokľudnú povojnovú atmosféru v jednej moravskej dedine naruší proces znárodňovania a konflikt tých, ktorí sú na „správnej“ strane a tých, ktorí nie sú ochotní prispôsobiť sa novému režimu. Film uvádzame ako pripomienku tvorby nedávno zosnulého režiséra a scenáristu Vojtěcha Jasného (30. 11. 1925 – 15. 11. 2019). Zobraziť viac
Riaditeľka cirkusu Leni Peickert sa pokúša zriadiť cirkus budúcnosti. Zvieratá by v tomto cirkuse mali vystupovať v prirodzenom „stave“ (teda nie v kostýmoch), zatiaľ čo artisti by už nemali predvádzať kúzelnícke triky ale namiesto toho by mali vysvetľovať fyzikálne zákony. Leni však na ceste k presadeniu a zavedeniu tejto utopickej vízie musí prekonávať nekonečný sled prekážok... Film získal Zlatého leva na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach v roku 1968. PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Poetický etnografický dokumentárny film zaznamenávajúci výber z reality dedinského života na Slovensku v 30. rokoch minulého storočia, jeho prirodzený cyklus a každoročný kolobeh: obdobie od vítania jari cez letnú žatvu až po jesenné vinobranie. Zobraziť viac
Film rozpráva príbeh opernej speváčky Claire Lescotovej, ktorej sa dvorí mnoho mužov. Jeden z nich, mladý švédsky vedec Einar Norsen sa dokonca rozhodne spáchať samovraždu kvôli tomu, že Claire neopätuje jeho lásku... L’Herbierov film mal predstavovať akúsi syntézu rôznych druhov umenia svojej doby. Režisér prizval k výrobe filmu popredné osobnosti francúzskej umeleckej scény – maliarstva, architektúry, módy, tanca a hudby. Tak napríklad jedným z tvorcov scén bol maliar Fernand Léger (pre film vytvoril laboratórium Einara Norsena). Ako členovia obecenstva v scéne koncertu Claire sa objavili údajne aj Pablo Picasso, Erik Satie, Man Ray či James Joyce. Prednáška: FRANCÚZSKA AVANTGARDA 16. 12. 2019 Cieľom francúzskych avantgardných filmárov bolo vyjadriť duchovno pomocou pohybu. Pokiaľ kamera dokáže zachytiť pohyb neživého predmetu (napr. železnice v Ganceovom filme Koleso života), dokáže v ňom zviditeľniť aj život. Prudké vzplanutia vášní ako prejavy života sa nezobrazujú výtvarnou štylizovanou deformáciou, ale ako pohyb, ktorý dosahuje neprimerané rýchlosti. Surrealizmus je v tomto ohľade istým vyvrcholením: kontinuitu pohybu v obraze strieda snaha o šok v snahe pohnúť diváka. Zobraziť viac
Uvedené budú filmy: Voda a práca , 1963 (9‘) Filmová báseň o starých dômyselných vodných stavbách. Ikony , 1966 (14‘) Filmová esej zachytáva v pôsobivých montážach charakter a vývoj východoslovenskej ikony. Odosobnení , 1968 (7‘) Populárno-vedecký film o klasických princípoch v byzantskej ikonografickej tvorbe. Metamorfóza vlákna , 1968 (11‘) Filmové zachytenie premeny textilných surovín v rukách ľudových remeselníkov na užitočné a krásne výrobky. Odchádza človek , 1968 (26‘) Populárno-vedecký film o pohrebnom rituále v Bulharsku, zamýšľajúci sa nad zmyslom existencie človeka. Zobraziť viac
V rokoch 1976 až 1990 vyrobil Spravodajský film 180 publicistických mesačníkov pre mládež s názvom Sonda. Sledovali záujmovú a klubovú činnosť, prípravu na povolanie, kultúru, šport, pracovné úspechy aj spoločenské problémy. Premietnuté budú filmy: Sonda. 1/1976. Návšteva v Koši, Sonda. 5/1977. Pred vážnym rozhodnutím, Sonda. 7/1977. Móda mladých, Sonda. 9/1977. Skúška bez indexu, Sonda. 5/1978. Mladé mesto – mesto mladých, Sonda. 3/1981. Klub alebo krčma?, Sonda. 6/1981. Slnko, tiene a hrdličky. Zobraziť viac
V prvom storočí tretieho tisícročia zúri na Mliečnej dráhe občianska vojna medzi vládami, priemyselnými gigantmi a pirátmi v kozmickom priestore. Zachráň sa, kto môžeš! V sci-fi filme Veľký zmätok panuje na galaxii občianska vojna. Vesmírny pilot Douglas, manželia Sterrovci, vesmírny admirál, inžinier Bodenham a mnohí ďalší členovia posádky sa ženú vesmírom. Avšak všade, kde prídu, sú už monopolné spoločnosti... PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Vrcholné dielo svetovej kinematografie šesťdesiatych rokov. Divák tu vstupuje do sveta nóbl spoločnosti, ale predovšetkým do vnútorného emočného sveta postáv príbehu. Práve toto bolo jednou z najväčších kvalít režiséra Antonioniho, ktorý dokázal ako jeden z mála v takej intenzite vo filme zobraziť hĺbku útesu odcudzenia. Zobraziť viac
V prvom storočí tretieho tisícročia zúri na Mliečnej dráhe občianska vojna medzi vládami, priemyselnými gigantmi a pirátmi v kozmickom priestore. Zachráň sa, kto môžeš! Willi Tobler a pád 6. flotily sa odohráva počas galaktickej občianskej vojny v roku 2040. Vo svete, v ktorom zúria galaktické boje, sa Willi pokúša zachrániť tým, že sa zamestná v Centre moci. Vsadí však na tú nesprávnu bojujúcu stranu. PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Ide o posledný film z Antonioniho slávnej „tetralógie citov“ a zároveň jeho prvý farebný film. Režisér sa vo filme venuje veľkým modernistickým témam úzkosti a odcudzenia v modernom svete. Hlavnú ženskú úlohu stvárnila Monica Vitti, vtedajšia Antonioniho partnerka. Film, ktorý získal Zlatého leva na 25. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach uvádzame pri príležitosti 110. výročia narodenia režiséra Michelangela Antonioniho. Zobraziť viac
Po „tetralógii citov“ sa Antonioni vydal do sveta a nakrútil anglofónnu trilógiu, na ktorej počiatku stojí Zväčšenina. Módny fotograf Thomas sa domnieva, že pri fotografovaní v parku zachytil náhodou na film vraždu. Je to však naozaj tak? Thomas síce v parku nájde mŕtvolu, no tá však rýchlo zmizne, rovnako ako negatívy z jeho ateliéru. Film otvára otázku (ne)možnosti spoznať skutočnosť (pravdu) prostredníctvom média filmu. Antonionimu sa, takpovediac mimochodom, darí načrtnúť aj obraz Londýna vo „swingujúcich“ šesťdesiatych rokoch. Film uvádzame pri príležitosti 80. narodenín herečky Sarah Milesovej a 80. výročia narodenia herca Davida Hemmingsa. Zobraziť viac
Po tzv. tetralógii citov nakrútil Antonioni trojicu anglofónnych filmov mimo rodného Talianska. Zväčšeninu (swingujúci Londýn) a Zabriskie Point (revoltujúce USA) nasledovala fascinujúca meditácia o identite jedinca v modernom svete. Zápletka Povolania: reportér sa odvíja od momentu, keď si vojnový korešpondent osvojí totožnosť dílera zbraní a vydáva sa po jeho naplánovanej trase. Vo filme s hypnotickou atmosférou exceluje v hlavnej úlohe Jack Nicholson. Zobraziť viac
Keď režiséra Niccola opustí žena, zrodí sa mu v hlave myšlienka na film o vzťahoch so ženami. Opustí ho aj mladá žena, s ktorou mal románik. Začne po nej pátrať a zároveň začne hľadať predstaviteľku hlavnej úlohy pre svoj film. Niccolov život a prípravy filmu sa začnú prepletať... Zobraziť viac
Roswitha Bronski je manželka a matka. Jej manžel študuje a na to, aby uživila rodinu, zarába Roswitha peniaze vykonávaním nelegálnych interrupcií. Kluge zaradí hneď v úvode filmu explicitnú scénu jednej interrupcie, vďaka čomu do filmu prenikne skľučujúca atmosféra. Roswitha by chcela mať aj ďalšie deti (už má tri). Zároveň sa snaží nájsť si miesto nielen v rodine (komunikácia s manželom je v niektorých momentoch značne vypätá a problematická), ale aj v spoločnosti. Začne sa zaoberať sociálnou nespravodlivosťou a chce proti nej bojovať... PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Legendárny francúzsko-československý animovaný sci-fi film na motívy románu Stefana Wula. Na vzdialenej planéte Ygam žijú Omovia, humanoidné bytosti, ktorých modrí obri Draagovia držia v otroctve. Slúžia im deťom ako domáce zvieratká. Jedného dňa sa jednému z Omov podarí ujsť a spojiť sa so svojimi divokými druhmi. Začnú pripravovať vzburu. Nezabudnuteľný surreálny zážitok pre oko i ucho. Zobraziť viac
Alexander Kluge a Edgar Reitz prechádzali s kamerou desať dní Frankfurtom. Ich film je zmeskou dokumentárnych obrazov mesta, demonštrácií, skvotov, karnevalovej vravy, hádky na zasadaní strany SPD a dvoch príbehov. Prvý pojednáva o Inge Maier, zlodejke, ktorá kradne počas sexu. Druhý je o Rite Miller-Eisert, agentke z východného bloku. Názov filmu je prevzatý od Friedricha Freiherra z Logau, šlezvického epigramatika prvej polovice 17. storočia. PODROBNÉ INFORMÁCIE O FILMOCH, PROGRAME A PREDAJ PERMANENTIEK/CINEPASSOV NA cinepass.sk Zobraziť viac
Westernová muzikálová paródia o správnych chlapoch, ktorí pijú iba nealko, majú presnú mušku a hlas ako zvon a prehnitých zloduchoch, ktorí sa oddávajú diabolským alkoholickým radovánkam. Legendárna komédia o nikdy nekončiacom súboji dobra a zla. Nealko vs alko... Zobraziť viac
Miloš Kopecký tu v jednej zo svojich najlepších filmových rolí predstavuje bonvivána pristupujúceho k životu s nadhľadom. V snahe zviesť jednu mladú slečnu podstupuje mnohé kľučky zvodcu. Ako hlavná postava eskapád svojho milostného života popisuje zároveň v pozícii ironicky ladeného rozprávača udalosti, ktoré nie veľmi zodpovedajú jeho úmyslom. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.