Aj tento rok celé leto denne 1 európsky film za 1 €!
Od 15. 6. do 31.8.2017
€urópske filmy za €uro osviežia leto
Už piaty raz sa budete môcť počas letných mesiacov stretnúť v Kine Lumière s projektom €urópske filmy za €uro. Silný výber kvalitných titulov z európskej produkcie za skvelú cenu si budete môcť prísť pozrieť od 15. júna do 31. augusta vždy po 17:30.
V tohtoročnom výbere nebude chýbať silná dánska dráma s Hon Thomasa Vinterberga, Oscarom a 5 Európskymi filmovými cenami ovenčený poľský film Paweła Pawlikowskeho Ida alebo Zlatou palmou ocenená snímka Láska Michaela Hanekeho. Nemôžeme vynechať ani drámu mladého kanadského režiséra Xaviera Dolana Mami! alebo (nielen vizuálne) silnú Melancholiu Larsa von Triera. Samozrejme nezabudne sa ani na Európsky film roka 2015 – Mladosť Paola Sorrentina. Deti zasa určite poteší rozprávka Pieseň mora či dychberúci dokumentárny film Príbeh lesa. A keďže počas leta sa treba aj zabávať, do kín sa vráti aj dokument Dana Přibáňa Trabantom do posledného dychu.
Za symbolickú sumu 1€ si však budú môcť návštevníci kín pozrieť aj novinky, ktoré do našich kín prišli len pred pár mesiacmi – poľský film Tomasza Wasilewskeho Spojené štáty lásky, maďarskú čiernu komédiu Líza, líščia víla, oceňovanú drámu Mustang tureckej režisérsky Deniz Gamze Ergüven či kultovú Zväčšeninu v reštaurovanej verzii.
VSTUPNÉ: 1 €
POKLADŇA JE OTVORENÁ DENNE 30 MINÚT PRED ZAČIATKOM PRVÉHO PREMIETANIA.
PROGRAM: www.kino-lumiere.sk
Poľsko, 1990. Prvý euforický rok slobody, ale tiež neistá budúcnosť. Štyri, na prvý pohľad šťastné ženy, v rôznom veku sa rozhodnú, že je čas zmeniť život a splniť si sny. Agáta je mladá matka, nešťastne vydatá, ktorej útekom je ďalší, nezmyselný, vzťah. Renáta je staršia učiteľka fascinovaná jej susedkou Marzenou – osamelou miestnou „kráľovnou krásy“, ktorej manžel pracuje v Nemecku. Marzenina sestra Iza je riaditeľkou školy, zaľúbenou do otca jedného z jej študentov. Zobraziť viac
Poľsko, 1990. Prvý euforický rok slobody, ale tiež neistá budúcnosť. Štyri, na prvý pohľad šťastné ženy, v rôznom veku sa rozhodnú, že je čas zmeniť život a splniť si sny. Agáta je mladá matka, nešťastne vydatá, ktorej útekom je ďalší, nezmyselný, vzťah. Renáta je staršia učiteľka fascinovaná jej susedkou Marzenou – osamelou miestnou „kráľovnou krásy“, ktorej manžel pracuje v Nemecku. Marzenina sestra Iza je riaditeľkou školy, zaľúbenou do otca jedného z jej študentov. Zobraziť viac
Minimalistický film nakrútený na ručnú kameru s rozpočtom 17 tisíc Eur rozpráva skutočný zážitok chudobnej rómskej rodiny, ktorú bez zdravotného poistenia nechceli v nemocnici ošetriť. Žena sa po samovoľnom potrate nachádzala v ohrození života. Skúsený bosniansky režisér Danis Tanovič je držiteľom Oscara, Zlatého Glóbusu a Cézara za svoj debutový Zem nikoho a má skúsenosti aj s veľkými produkciami. Podľa jeho vlastných slov nečakal, že práve jeho lacné a technicky nedokonalé „cinema verité", ktoré zachytáva osobnú drámu jednej rómskej rodiny by sa mohlo dostať na veťký festival. „Berlinale je odvážne, že nás pozvalo do súťaže. Náš kameraman sa síce zhrozil, pretože povedal, že by na ľahkú ručnú kameru ani nesiahol, keby vedel, že film bude posudzovať Kar Wai Wong," vyjadril sa Tanovič, ktorý naďalej ostáva kritický k situácii v Bosne. Do hlavnej role obsadil nehercov – reálnych aktérov udalostí. Tí potom pred kamerou prehrávali udalosti, ktoré se im skutočne stali. Snímka sa tak ocitla na hranici dokumentu a fikcie a podľa Tanoviča je len na divákovi ako ju bude vnímať. Hlavný mužský protagonista Nazir Mujić ani rok po nakrúcaní nemá prácu, a aby uživil rodinu, stále zbiera železo na skládkach. Film ponúka reálny pohľad na Rómov, snažiac sa prekročiť rutinné zobrazovanie tohto etnika ako povaľačov, či ako exotických hudobníkov, či kočovníkov. Režisér o filme: „Tento film som neplánoval, jednoducho sa stal. Čítal som o prípade článok v novinách a prišlo mi neuveriteľné, čo sa v Bosne deje. Naštval som sa chcel som niečo urobiť. Tak som nakrútil film. Najlepší spôsob, ako niečo zmeniť pre mňa znamená ukázať to a hovoriť o tom" . DANIS TANOVIČ Danis Tanović sa narodil v roku 1969 v Zenici. Je bosniansky filmový režisér a hudobný skladateľ. Študoval intermediálnu réžiu na Akadémii dramatických umení v Sarajeve a v prvých dvoch rokoch občianskej vojny viedol archív dokumentárnych filmov a nakrúcal priamo v bojoch ako filmár bosnianskej armády. Tieto materiály boli využité v mnohých filmoch jeho kolegov. Za svoj hraný debut Zem nikoho, ktorý mal pre miéru na MFF Cannes, kde získal cenu za najlepší scenár a získal neskôr aj Oscara a Zlatý glóbus za najlepší cudzojazyčný film ( a vyše 40 ďalších cien). Jeho druhým projektom bola dráma L´Enfer (2005) s Emmanuele Béart a Jeanom Rochefortom, podľa scenára Krzysztofa Kieslowskeho a Krzysztofa Piesiewicza. Má belgické štátne občianstvo, žije a pracuje v Paríži. Zobraziť viac
Minimalistický film nakrútený na ručnú kameru s rozpočtom 17 tisíc Eur rozpráva skutočný zážitok chudobnej rómskej rodiny, ktorú bez zdravotného poistenia nechceli v nemocnici ošetriť. Žena sa po samovoľnom potrate nachádzala v ohrození života. Skúsený bosniansky režisér Danis Tanovič je držiteľom Oscara, Zlatého Glóbusu a Cézara za svoj debutový Zem nikoho a má skúsenosti aj s veľkými produkciami. Podľa jeho vlastných slov nečakal, že práve jeho lacné a technicky nedokonalé „cinema verité", ktoré zachytáva osobnú drámu jednej rómskej rodiny by sa mohlo dostať na veťký festival. „Berlinale je odvážne, že nás pozvalo do súťaže. Náš kameraman sa síce zhrozil, pretože povedal, že by na ľahkú ručnú kameru ani nesiahol, keby vedel, že film bude posudzovať Kar Wai Wong," vyjadril sa Tanovič, ktorý naďalej ostáva kritický k situácii v Bosne. Do hlavnej role obsadil nehercov – reálnych aktérov udalostí. Tí potom pred kamerou prehrávali udalosti, ktoré se im skutočne stali. Snímka sa tak ocitla na hranici dokumentu a fikcie a podľa Tanoviča je len na divákovi ako ju bude vnímať. Hlavný mužský protagonista Nazir Mujić ani rok po nakrúcaní nemá prácu, a aby uživil rodinu, stále zbiera železo na skládkach. Film ponúka reálny pohľad na Rómov, snažiac sa prekročiť rutinné zobrazovanie tohto etnika ako povaľačov, či ako exotických hudobníkov, či kočovníkov. Režisér o filme: „Tento film som neplánoval, jednoducho sa stal. Čítal som o prípade článok v novinách a prišlo mi neuveriteľné, čo sa v Bosne deje. Naštval som sa chcel som niečo urobiť. Tak som nakrútil film. Najlepší spôsob, ako niečo zmeniť pre mňa znamená ukázať to a hovoriť o tom" . DANIS TANOVIČ Danis Tanović sa narodil v roku 1969 v Zenici. Je bosniansky filmový režisér a hudobný skladateľ. Študoval intermediálnu réžiu na Akadémii dramatických umení v Sarajeve a v prvých dvoch rokoch občianskej vojny viedol archív dokumentárnych filmov a nakrúcal priamo v bojoch ako filmár bosnianskej armády. Tieto materiály boli využité v mnohých filmoch jeho kolegov. Za svoj hraný debut Zem nikoho, ktorý mal pre miéru na MFF Cannes, kde získal cenu za najlepší scenár a získal neskôr aj Oscara a Zlatý glóbus za najlepší cudzojazyčný film ( a vyše 40 ďalších cien). Jeho druhým projektom bola dráma L´Enfer (2005) s Emmanuele Béart a Jeanom Rochefortom, podľa scenára Krzysztofa Kieslowskeho a Krzysztofa Piesiewicza. Má belgické štátne občianstvo, žije a pracuje v Paríži. Zobraziť viac
Jún 1945. Domov do Berlína sa vracia zranená a zjazvená Nelly, ktorá prežila Osvienčim. Spoločnosť jej robí Lene, zamestnankyňa Židovskej agentúry a Nellyina kamarátka z predvojnového obdobia. Nelly sa ešte úplne nezotavila po operácii tváre a navzdory Leniným varovaniam sa vydáva hľadať svojho manžela Johnnyho, životnú lásku, ktorý ju odmietol opustiť a dlho ju chránil pred prenasledovaním nacistov. Nellyina rodina zahynula počas holokaustu a Johnny je presvedčený, že neprežila ani jeho manželka. Keď ho Nelly konečne nájde, Johnny netuší, že ide o jeho manželku a vidí v nej len ženu, ktorá sa na Nelly podobá. Avšak v nádeji, že tak získa dedičstvo jej rodiny, navrhuje Nelly, aby na seba vzala identitu jeho zosnulej ženy. Nelly súhlasí a ujíma sa úlohy seba samej. Chce zistiť, či ju Johnny miloval aj to, či ju zradil. A chce svoj niekdajší život späť. Sugestívna snímka nemeckého režiséra Christiana Petzolda odkazuje ku klasickým filmom noir a jeho napätie postupne graduje prostredníctvom strhujúceho výkonu Niny Hoss. Predfilm: Šarkan Martin Smatana, 2019, 13 minút Leto sa chýli ku koncu a stromy sa prehýbajú pod váhou zrelého ovocia. Dedo daruje vnukovi šarkana. Keď je chlapec vymrštený do vzduchu, dedo ho chytí. Potom popadajú listy a dedo zoslabne. Silný jesenný vietor ho vynesie až na oblačné nebo. Príde zima, príde jar, a teplý vánok ich opäť spojí. Film Šarkan je plný čarovných obrazov s bohatou štruktúrou, ktoré rozprávajú príbeh o spomínaní na tých, čo už nie sú medzi nami. Zobraziť viac
Príbeh sa odohráva v súčasnom Poľsku. Do Krakova prichádza skupina pražských hercov na čele s režisérom hry, aby na alternatívnom festivale v netradičnom priestore oceliarní uviedla adaptáciu Dostojevského hry Bratia Karamazovci, ktorej základom je vyšetrovanie otcovraždy.V divadelnej dráme nabitej emóciami - láskou, žiarlivosťou, nenávisťou, sa riešia otázky viery, nesmrteľnosti a spásy ľudskej duše. Na pozadí divadelnej skúšky sledujeme osudy hereckého súboru, komické príbehy hercov a režiséra.Do deja zasahuje i osobná tragédia jedného z divákov, ktorý prejaví nezvyčajné želanie: poprosí hercov, aby zahrali len pre neho. Skúška sa tak premení na strhujúce predstavenie, v ktorom herci vystupujú pre jediného diváka. Náhle najväčšia dráma neprebieha na javisku, ale v hľadisku… Zobraziť viac
Príbeh sa odohráva v súčasnom Poľsku. Do Krakova prichádza skupina pražských hercov na čele s režisérom hry, aby na alternatívnom festivale v netradičnom priestore oceliarní uviedla adaptáciu Dostojevského hry Bratia Karamazovci, ktorej základom je vyšetrovanie otcovraždy.V divadelnej dráme nabitej emóciami - láskou, žiarlivosťou, nenávisťou, sa riešia otázky viery, nesmrteľnosti a spásy ľudskej duše. Na pozadí divadelnej skúšky sledujeme osudy hereckého súboru, komické príbehy hercov a režiséra.Do deja zasahuje i osobná tragédia jedného z divákov, ktorý prejaví nezvyčajné želanie: poprosí hercov, aby zahrali len pre neho. Skúška sa tak premení na strhujúce predstavenie, v ktorom herci vystupujú pre jediného diváka. Náhle najväčšia dráma neprebieha na javisku, ale v hľadisku… Zobraziť viac
Jún 1945. Domov do Berlína sa vracia zranená a zjazvená Nelly, ktorá prežila Osvienčim. Spoločnosť jej robí Lene, zamestnankyňa Židovskej agentúry a Nellyina kamarátka z predvojnového obdobia. Nelly sa ešte úplne nezotavila po operácii tváre a navzdory Leniným varovaniam sa vydáva hľadať svojho manžela Johnnyho, životnú lásku, ktorý ju odmietol opustiť a dlho ju chránil pred prenasledovaním nacistov. Nellyina rodina zahynula počas holokaustu a Johnny je presvedčený, že neprežila ani jeho manželka. Keď ho Nelly konečne nájde, Johnny netuší, že ide o jeho manželku a vidí v nej len ženu, ktorá sa na Nelly podobá. Avšak v nádeji, že tak získa dedičstvo jej rodiny, navrhuje Nelly, aby na seba vzala identitu jeho zosnulej ženy. Nelly súhlasí a ujíma sa úlohy seba samej. Chce zistiť, či ju Johnny miloval aj to, či ju zradil. A chce svoj niekdajší život späť. Sugestívna snímka nemeckého režiséra Christiana Petzolda odkazuje ku klasickým filmom noir a jeho napätie postupne graduje prostredníctvom strhujúceho výkonu Niny Hoss. Predfilm: Šarkan Martin Smatana, 2019, 13 minút Leto sa chýli ku koncu a stromy sa prehýbajú pod váhou zrelého ovocia. Dedo daruje vnukovi šarkana. Keď je chlapec vymrštený do vzduchu, dedo ho chytí. Potom popadajú listy a dedo zoslabne. Silný jesenný vietor ho vynesie až na oblačné nebo. Príde zima, príde jar, a teplý vánok ich opäť spojí. Film Šarkan je plný čarovných obrazov s bohatou štruktúrou, ktoré rozprávajú príbeh o spomínaní na tých, čo už nie sú medzi nami. Zobraziť viac
Ingrid, ktorá len nedávno prišla o zrak, ustúpi z vonkajšieho sveta do bezpečia svojho domova - miesta, kde cíti, že má veci pod kontrolou. Je tu sama so svojím manželom a svojimi myšlienkami. Ale skutočné problémy Ingrid sú v jej vnútri, nie za múrmi bytu, a tak nad ňou postupne preberajú kontrolu jej najhlbšie obavy a potlačované fantázie. Dráždivá sonda do vnútorného sveta slepej ženy prekvapuje bohatou vizuálnou stránkou, otvoreným prístupom k sexu aj absurdným humorom. Režisérovi Eskilovi Vogtovi vyniesla Slepá uznanie na festivaloch v Sundance a Berlíne. Do slovenských kín snímku poslali filmoví nadšenci, ktorí svojim hlasovaním rozhodli o jeho víťazstve v prvom ročníku projektu Scope50. Zobraziť viac
Na chátrajúcom šľachtickom sídle žije zberateľka motýľov Cynthia s milenkou Evelyn. Vo svojom svojbytnom a trochu výstrednom svete sa oddávajú sadomasochistickým hrátkam. Citlivá štúdia milostného vzťahu. Kam až dokážeme zájsť a čoho sme ochotní vzdať sa kvôli tým, ktorých milujeme. Kinofilná lahôdka sa vyznačuje podmanivou erotickou atmosférou, výraznou hudobnou zložkou a odkazmi na sexploatačné filmy 60. a 70. rokov. Zobraziť viac
Doteraz najvyspelejší a emóciami nabitý film kanadského režiséra medzinárodne úspešných filmov (o.i. Imaginárne lásky), najnovší počin len 25-ročného Xaviera Dolana mal svetovú premiéru v súťaži festivalu v Cannes (2014). Divákov uchvátili brilantné herecké výkony hlavných protagonistov, originálna hra s formátom obrazu, ktorá podčiarkla originalitu a kreativitu vôbec najmladšieho účastníka súťaže. Po projekcii v Cannes zožal film vyše 5-minútový potlesk. Xavier Dolan prichádza s filmom Mami!, ktorý dojíma a nadchýna široké publikum. Prináša príbeh dospievajúceho Steva s diagnózou ADHD (porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) a jeho mamy Diane, ktorá aj napriek odporúčaniam odborníkov trvá na tom, že sa o svojho syna postará sama a že dokážu zvládnuť aj školu. Vydajú sa na cestu, kde sa prchavé okamihy šťastia a spokojnosti rýchlo menia na výbuchy násilia a beznádeje. Hore a dolu, tak, ako to už v živote býva. Film Mami! bol tento rok horúcim kandidátom na Zlatú Palmu. Z festivalu si napokon odniesol Cenu poroty ex aequo. Dolan o filme: „Už od svojho prvého filmu hovorím o láske. Rozprával som o dospievaní, odcudzení a transsexualite. Rozprával som o Jacksonovi Pollockovi a deväťdesiatych rokoch, o samote a homofóbii. Rozprával som štipľavým slangom a neslušne. Raz za čas som rozprával po anglicky a často som rozprával nezmysly. Ale ak si mám vybrať naozaj len jednu tému, ktorú poznám lepšie ako všetky ostatné, a ktorá ma inšpiruje a ktorú milujem nadovšetko, tak to bude určite moje matka. A keď hovorím matka, tak mám na mysli MATKU v širokom zmysle slova. Postavu, ktorú predstavuje. Pretože sa k nej vždy vraciam. Pretože chcem, aby vždy vyhrala, aby si mohla vymýšľať problémy, o ktorých potom môže povedať, že ich všetky vyriešila, pretože je to ona, cez koho si sám kladiem otázky a koho chcem počuť kričať. Chcem, aby ona mala pravdu, keď sa my mýlime, a je to ona, kto bude mať vždy posledné slovo, nech sa deje čokoľvek. V čase, keď som nakrúcal film Zabil som svoju matku som mal pocit, že chcem svoju matku potrestať. Ubehlo len päť rokov a ja mám pocit, že filmom Mami! to chcem teraz odčiniť. A na viac sa ma nepýtajte.“ XAVIER DOLAN (20. 3. 1989, Québec, Kanada) Pochádza z umeleckej rodiny (je synom quebeckého herca Manuela Tadrosa). Na plátne sa objavil už ako štvorročný v reklame a neskôr aj vo filme (Tajná pevnosť, 2001). Kariéru režiséra zahájil ako dvadsaťročný a jeho filmy sú odvtedy s obrovským úspechom uvádzané na medzinárodných filmových festivaloch. Veľkú pozornosť vzbudil už čiastočne autobiografickým debutom Zabil som svoju matku (2009). Festival v Cannes ho uviedol v sekcii Quinzaine des réalisateurs a získal tam tri ceny. Jeho filmy boli kanadskými nomináciami na ceny Oscar® a César a jeho „štúdia zamilovanosti“ Imaginárne lásky (2010) získala v Cannes cenu Regards Jeunes Prize, v Rotterdame MovieZone Award a mnoho ďalších. Laurence Anyways (2012) si z Cannes odniesol Queer Palm a cenu pre najlepšiu herečku (Suzanne Clément) v sekcii Un Certain Regard, v Toronte vyhral kategóriu Najlepší kanadský hraný film a francúzsku cenu Lumière Award. Tom na farme (2013) má cenu FIPRESCI z festivalu v Benátkach a bol nominovaný na Zlatého leva. Zobraziť viac
Ingrid, ktorá len nedávno prišla o zrak, ustúpi z vonkajšieho sveta do bezpečia svojho domova - miesta, kde cíti, že má veci pod kontrolou. Je tu sama so svojím manželom a svojimi myšlienkami. Ale skutočné problémy Ingrid sú v jej vnútri, nie za múrmi bytu, a tak nad ňou postupne preberajú kontrolu jej najhlbšie obavy a potlačované fantázie. Dráždivá sonda do vnútorného sveta slepej ženy prekvapuje bohatou vizuálnou stránkou, otvoreným prístupom k sexu aj absurdným humorom. Režisérovi Eskilovi Vogtovi vyniesla Slepá uznanie na festivaloch v Sundance a Berlíne. Do slovenských kín snímku poslali filmoví nadšenci, ktorí svojim hlasovaním rozhodli o jeho víťazstve v prvom ročníku projektu Scope50. Zobraziť viac
Vrcholná psychologická dráma dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga, (spoluzakladateľa hnutia Dogma 95) prináša príbeh štyridsaťročného Lukasa, ktorý sa nedávno rozviedol. Pracuje v materskej škôlke a pomaly začína žiť nový život – má kamarátov, novú prácu, priateľku a skvelý vzťah s dospievajúcim synom. Túto porozvodovú idylu však naruší jedna náhodná, no o to desivejšia lož, ktorá sa začína šíriť v komunite jeho kamarátov ako vírus. Obavy a nedôvera dosiahnu také rozmery, že sa veci vymknú z rúk a celá dedina prepadne hystérii. Lukas sa musí snažiť uchrániť svoju dôstojnosť, dokonca aj pred svojim najlepším kamarátom. Hon – spoločná mužská zábava sa stáva paralelou k nemilosrdnej štvanici na nevinného človeka. V snímke sa dokonale prepája realizmus s pôsobivou kamerou a excelentnými hereckými výkonmi. Zobraziť viac
Vrcholná psychologická dráma dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga, (spoluzakladateľa hnutia Dogma 95) prináša príbeh štyridsaťročného Lukasa, ktorý sa nedávno rozviedol. Pracuje v materskej škôlke a pomaly začína žiť nový život – má kamarátov, novú prácu, priateľku a skvelý vzťah s dospievajúcim synom. Túto porozvodovú idylu však naruší jedna náhodná, no o to desivejšia lož, ktorá sa začína šíriť v komunite jeho kamarátov ako vírus. Obavy a nedôvera dosiahnu také rozmery, že sa veci vymknú z rúk a celá dedina prepadne hystérii. Lukas sa musí snažiť uchrániť svoju dôstojnosť, dokonca aj pred svojim najlepším kamarátom. Hon – spoločná mužská zábava sa stáva paralelou k nemilosrdnej štvanici na nevinného človeka. V snímke sa dokonale prepája realizmus s pôsobivou kamerou a excelentnými hereckými výkonmi. Zobraziť viac
Doteraz najvyspelejší a emóciami nabitý film kanadského režiséra medzinárodne úspešných filmov (o.i. Imaginárne lásky), najnovší počin len 25-ročného Xaviera Dolana mal svetovú premiéru v súťaži festivalu v Cannes (2014). Divákov uchvátili brilantné herecké výkony hlavných protagonistov, originálna hra s formátom obrazu, ktorá podčiarkla originalitu a kreativitu vôbec najmladšieho účastníka súťaže. Po projekcii v Cannes zožal film vyše 5-minútový potlesk. Xavier Dolan prichádza s filmom Mami!, ktorý dojíma a nadchýna široké publikum. Prináša príbeh dospievajúceho Steva s diagnózou ADHD (porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) a jeho mamy Diane, ktorá aj napriek odporúčaniam odborníkov trvá na tom, že sa o svojho syna postará sama a že dokážu zvládnuť aj školu. Vydajú sa na cestu, kde sa prchavé okamihy šťastia a spokojnosti rýchlo menia na výbuchy násilia a beznádeje. Hore a dolu, tak, ako to už v živote býva. Film Mami! bol tento rok horúcim kandidátom na Zlatú Palmu. Z festivalu si napokon odniesol Cenu poroty ex aequo. Dolan o filme: „Už od svojho prvého filmu hovorím o láske. Rozprával som o dospievaní, odcudzení a transsexualite. Rozprával som o Jacksonovi Pollockovi a deväťdesiatych rokoch, o samote a homofóbii. Rozprával som štipľavým slangom a neslušne. Raz za čas som rozprával po anglicky a často som rozprával nezmysly. Ale ak si mám vybrať naozaj len jednu tému, ktorú poznám lepšie ako všetky ostatné, a ktorá ma inšpiruje a ktorú milujem nadovšetko, tak to bude určite moje matka. A keď hovorím matka, tak mám na mysli MATKU v širokom zmysle slova. Postavu, ktorú predstavuje. Pretože sa k nej vždy vraciam. Pretože chcem, aby vždy vyhrala, aby si mohla vymýšľať problémy, o ktorých potom môže povedať, že ich všetky vyriešila, pretože je to ona, cez koho si sám kladiem otázky a koho chcem počuť kričať. Chcem, aby ona mala pravdu, keď sa my mýlime, a je to ona, kto bude mať vždy posledné slovo, nech sa deje čokoľvek. V čase, keď som nakrúcal film Zabil som svoju matku som mal pocit, že chcem svoju matku potrestať. Ubehlo len päť rokov a ja mám pocit, že filmom Mami! to chcem teraz odčiniť. A na viac sa ma nepýtajte.“ XAVIER DOLAN (20. 3. 1989, Québec, Kanada) Pochádza z umeleckej rodiny (je synom quebeckého herca Manuela Tadrosa). Na plátne sa objavil už ako štvorročný v reklame a neskôr aj vo filme (Tajná pevnosť, 2001). Kariéru režiséra zahájil ako dvadsaťročný a jeho filmy sú odvtedy s obrovským úspechom uvádzané na medzinárodných filmových festivaloch. Veľkú pozornosť vzbudil už čiastočne autobiografickým debutom Zabil som svoju matku (2009). Festival v Cannes ho uviedol v sekcii Quinzaine des réalisateurs a získal tam tri ceny. Jeho filmy boli kanadskými nomináciami na ceny Oscar® a César a jeho „štúdia zamilovanosti“ Imaginárne lásky (2010) získala v Cannes cenu Regards Jeunes Prize, v Rotterdame MovieZone Award a mnoho ďalších. Laurence Anyways (2012) si z Cannes odniesol Queer Palm a cenu pre najlepšiu herečku (Suzanne Clément) v sekcii Un Certain Regard, v Toronte vyhral kategóriu Najlepší kanadský hraný film a francúzsku cenu Lumière Award. Tom na farme (2013) má cenu FIPRESCI z festivalu v Benátkach a bol nominovaný na Zlatého leva. Zobraziť viac
Film je cestou do drsnej nórskej krajiny a do hlavy tridsiatnika Martina, mladého otca a manžela. Martin si pripadá odcudzený od svojich kolegov v práci aj od svojej rodiny. Má pocit nedostatočnosti, pretože nedokáže zaujať rolu, v ktorej by sa cítil pohodlne. Vyráža preto sám na víkendovú túru do hôr a my počujeme jeho necenzurované myšlienky: nekompromisné úprimné postrehy o jeho usporiadanom malomestskom živote, o ňom samotnom a o ľuďoch v jeho okolí. Jeho názory a fantázie siahajú od prostých detinskostí až k hlbším dilemám ľudského života. Prostredníctvo svojho vnútorného monológu chce lepšie porozumieť životu. Film Proti prírode je skrátka priamočiary a humorný portrét muža, ktorý sa túži vymaniť zo zabehnutých koľají. Hlavnej úlohy sa zhostil sám režisér. „ Bol to taký inštinktívny pocit; vedel som, ako Martinov vnútorný hlas fyzicky previesť na plátno. Hoci to nie je autobiografická postava, jeho vnútorný svet poznám naozaj dobre. Bolo to, ako keď si takmer nevedomky, mimovoľne uvedomíte, že ste sa zamysleli či zasnili.“ Predfilm: Šarkan Martin Smatana, 2019, 13 minút Leto sa chýli ku koncu a stromy sa prehýbajú pod váhou zrelého ovocia. Dedo daruje vnukovi šarkana. Keď je chlapec vymrštený do vzduchu, dedo ho chytí. Potom popadajú listy a dedo zoslabne. Silný jesenný vietor ho vynesie až na oblačné nebo. Príde zima, príde jar, a teplý vánok ich opäť spojí. Film Šarkan je plný čarovných obrazov s bohatou štruktúrou, ktoré rozprávajú príbeh o spomínaní na tých, čo už nie sú medzi nami. Zobraziť viac
Po talianskej Veľkej nádhere prichádza Paolo Sorrentino s anglicky nahovorenou snímkou a medzinárodným hviezdnym obsadením. Film nás tentokrát zavedie do prostredia luxusného alpského kúpeľného hotela v švajčiarskych Alpách. Fred Ballinger a Mick Boyle, dvaja starí priatelia, sú tu, ako každý rok, na liečení. Tento rok sa tu Fred lieči pod dozorom svojej dcéry a medzi liečebnými kúrami s Mickom spomínajú na svoje pestré životy ako hudobného skladateľa a filmového režiséra a uvažujú – o živote, starobe, mladosti, kráse, kreativite…skrátka o všetkom čo zaháňa myšlienky na blízky koniec. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.