Nástup... a čo bolo ďalej

Sprievodný program k výstave SNG: Sen × skutočnosť | Umenie & propaganda 1939 – 1945
9. 11. 2016 – 14. 12. 2016

V novembri a decembri 2016 sme v spolupráci so Slovenskou národnou galériou zaradili do programu Filmotéky prehliadku Nástup... a čo bolo ďalej, ktorá je sprievodným programom k výstave SNG pod názvom Sen × skutočnosť | Umenie & propaganda 1939 – 1945. Na Slovensku doteraz vzniklo štyridsaťpäť hraných dlhometrážnych kinofilmov, ktorých dej sa odohráva v období slovenského štátu. Hoci v povedomí divákov im dominujú povstalecká téma a falšované obrazy, mnohé snímky sa snažili zložitú skutočnosť doby uchopiť mnohotvárnejšie. Žánrová voľba či poetika, metaforická reč, šermovanie replikami, psychologické rozmery dejinných zlomov ‒ to všetko viedlo k opakujúcim sa obrazom minulosti. Do prehliadky boli zaradené dnes už zabudnuté filmy s úmyslom pridružiť ich ‒ ako viac-menej rovnocenne zaujímavé i podnetné ‒ k filmom známejším a oceňovaným. Pred jednotlivými hranými filmami bude premietnutý slovenský zvukový týždenník Nástup, vydávaný rovnomennou spoločnosťou v rokoch 1938 – 1945. V celom období jeho existencie (9. 3. 1945 vyšlo posledné 340. číslo) mu výrobu zabezpečovali Ivan Július Kovačevič ako redaktor a režisér a kameraman Bohumil Havránek. Výber premietaných filmov pripravila Eva Vženteková, výber týždenníkov Nástup pripravila Petra Hanáková. Prvú projekciu lektorsky uvedú Petra Hanáková a Eva Vženteková, ostatné projekcie bude lektorsky uvádzať Eva Vženteková. 

Viac info

Naši pred bránami

Naši pred bránami; Ľudovít Filan, 1970, verzie: OR : slk

Film Naši pred bránami je drsná a intelektuálne zdatná satira, ktorá v mnohorakých bratislavských reáliách prevádza šesťročnou existenciou Slovenského štátu. Nový štát vyniesol Bratislave štatút hlavného mesta a exponovaný migračný príliv na posilnenie domáceho etnika. Konfrontácie starej a novej generácie v časoch politicko-hospodárskej zmeny a štátotvorných ilúzií priniesli v tomto filme zásadne iný koncept, aký predkladali snímky komunistickej periódy. Generačné spory nemajú politický ale predovšetkým ekonomický základ, rozdielny pohľad ako sa v nových časoch presadiť a získať nejaký profit. Podiel na budúcnosti u mladej generácie, nositeľke svetlých zajtrajškov, je v tomto filme videný veľmi kriticky, spolu s obrazom jej slabošstva, chamtivosti a sebaklamu. Istotou, aj keď rovnako ironizovanou, je pokora a sedliacka rozumnosť generácie starých. Sarkazmus filmovej výpovede išiel ďaleko za šokovú hranicu súdobej cenzúry, keď Povstanie je zaznamenané len jednou výsmešnou replikou. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Veľká noc a veľký deň

Veľká noc a veľký deň; Štefan Uher, 1974, verzie: OR : deu, fra, rus, slk

Režisér filmu Veľká noc a veľký deň Štefan Uher nakrútil zo všetkých slovenských režisérov najviac, presnejšie až 6 dlhometrážnych snímok z vojnového obdobia. Veľká noc a veľký deň nepatrí ani k tým známym, ani k často uvádzaným. Aj oprávnene, aj nie. Spolupráca režiséra so scenáristom Alfonzom Bednárom nemala v úmysle k 30. výročiu SNP vytvoriť len zadosť jubileu, ale bez ideologických príkras predstaviť autentickú situáciu vidieka počas prechodu nemeckého a sovietskeho frontu. Život obce s nemeckým okupačným oddielom a partizánskymi aktivitami v blízkych horách priniesli v tomto filme zreálnený a diferencovaný obraz vidieckej komunity vo víre doby. Nezvyklo rozmanitý pohľad na dovtedy väčšinou homogénneho nemeckého nepriateľa a rovnako zaujímavé, rôznorodé ženské postavy však vo filme strádajú niektorými nedostatočne gradovanými príbehovými linkami. Uhrov dôveryhodný realizmus je aj v tejto snímke odrazovým mostíkom nepatetických metafor a skrytých odkazov na nasledujúcu dobu. Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Život na úteku

Život na úteku; Jozef Režucha, 1975, verzie: OR

Scenár filmu Život na úteku napísal publicista a prozaik Emil Kadnár, ktorý v rokoch 1943 – 1945 pracoval vo vojenskom oddelení ministerstva dopravy. Film Jozefa Režuchu je prvou časťou životopisného diptychu o Ľudovítovi Kukorellim, poručíkovi leteckej armády, z ktorej bol v roku 1941 vylúčený za tajnú organizáciu presunu letcov do Juhoslávie. Odsúdený za ilegálny odboj z väzenia dvakrát ušiel a vrátil sa k odbojovým aktivitám. Dobrodružný život, prenasledovanie políciou a motívy dobového mestského konšpiračného disentu film štylizuje do neonoirovej varianty príbehu štvanca s typickou žánrovou atmosférou stiesnenosti, narastajúceho ohrozenia i záberovej expresivity. Postava Kukorelliho v stvárnení Milana Kňažka je zľahka ladená do vizuálu Alaina Delona, výrazného predstaviteľa súdobých francúzskych kriminálok. Zobraziť viac

2D OR MP