10.ročník medziodborového vzdelávacieho seminára KADU: Pamäť – archív - kánon
Film bol od svojich počiatkov spojený s indexovou povahou fotografického, neskôr aj fotofonografického záznamu – no nielen tým sa stal synonymom konzervácie minulosti. Aj v čase digitalizácie funguje film ako jedno zo zásadných médií kultúrnej pamäte, či už povahou svojich nezriedka na kultiváciu pamäte zameraných naratívov, alebo aj samotnou, oveľa všeobecnejšou schopnosťou svedčiť o dobe svojho vzniku. Na druhej strane má film, ako akékoľvek iné umenie, tendenciu okrem inovovania vlastných postupov, naratívov, technológií a prostriedkov aj vytvárať kánony, konzervovať určité svoje podoby aj formy pamäte. Štátne a národné filmové inštitúcie ako napríklad filmové školy, archívy, ústavy, môžeme chápať ako akúsi kvintesenciu tejto ambivalentnej funkcie filmu, uchovávať minulosť a zároveň kánonizovať (nielen ju).
Jubilejný 10. ročník seminára KADU sa realizuje v spolupráci s pracovníčkami oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu a zároveň Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVI SAV a jeho cieľom je prepojiť aktuálne poznatky o filme ako médiu pamäte na Slovensku a v zahraničí. Seminár sa bude z veľkej časti odohrávať v anglickom jazyku, preto pre prednášky a diskusie bude zabezpečené simultánne tlmočenie a k zahraničným filmom, ktoré u nás neboli uvedené - titulky. Zámerom je na jednej strane priniesť slovenskému recipientovi renomovaných odborníkov a odborníčky svetového formátu, a na druhej strane prepojiť ich know-how s národným či regionálnym, ako aj spropagovať slovenskú kinematografiu a jej inštitúcie v zahraničí.
V neposlednom rade je seminár venovaný 60. výročiu vzniku Slovenského filmového ústavu ako kľúčovej inštitúcie archivujúcej, reštaurujúcej, sprístupňujúcej a popularizujúcej slovenské filmové dedičstvo prostredníctvom svojich rozmanitých aktivít a funkcií.
Súčasťou seminára budú rôznorodé prednášky, diskusie a panely. Semináru sa zúčastní renomovaná britská akademička, profesorka a šéfredaktorka časopisu Studies in Eastern European Cinema Ewa Mazierska a rumunská teoretička, pedagogička a členka riadiaceho výboru Európskej siete filmových a mediálnych štúdií NECS Andrea Virginás.
Seminár bude takmer celý prebiehať v anglickom jazyku so simultánnym prekladom do slovenčiny. Vstup na seminár a projekcie filmov je voľný.
Zo seminára sa bude realizovať audiovizuálny záznam (prednášky, panelová diskusia). Záznam seminára bude ďalej slúžiť ako vzdelávací materiál nielen pre študentov VŠMU, ale aj ďalšie filmové a umelecké školy a školy humanitného zamerania na Slovensku.
Program nájdete nižšie uvedený a viac informácií nájdete na: www.kadu.sk.
Dr. Andrea Virginás (docentka filmových a mediálnych štúdií na Univerzite Spientia a Univerzite Babes-Bolyai v Kluži – Napoca v Rumunsku, autorka desiatok štúdií a monografií) v úvodnej prednáške semináru s témou Práca s kultúrnou pamäťou a malé národné kinematografie: niektoré smery analýzy bude v kontexte chápania európskych naratívnych hraných filmov ako účastníkov práce s kolektívnou pamäťou špecifikovať aj pojem tzv. malých národných kinematografií s využitím pojmu komunikačných generácií a ich potrieb – zažiť traumu a stať sa obeťou, zabudnúť na traumu predchádzajúcej generácie a oplakávať mŕtvych prostredníctvom reprezentácie. Zobraziť viac
Prednáška na tému Prípadové štúdie - využitie archívov pri tvorbe nových audiovizuálnych diel sa bude venovať využitiu archívnych materiálov vo filmoch Odpočítavanie: Posledný film Ivana Palúcha (2022) a Pravda je to najdôležitejšie – portrét Eduarda Grečnera (2023). Prípadové štúdie na ukážkach z týchto filmov budú prezentovať ich režiséri, Martin Palúch (Odpočítavanie: Posledný film Ivana Palúcha") a Marián Brázda (Pravda je to najdôležitejšie – portrétu Eduarda Grečnera). Prednášky sa taktiež zúčastní expert na digitalizáciu a manažér kvality a kontroly, Peter Csordás, s prezentáciou na tému Príbehy digitálneho reštaurovania filmov. Zobraziť viac
Minulosť raz dobehne každého z nás. Keď tiene minulosti dobehnú mladú Katalin, jej manžel ju opustí a celá dedina ju vyženie. Nezostáva jej nič iné, než sa vydať na cestu za skutočným otcom svojho syna Orbána. Dlhá cesta cez Karpaty ju zavedie na miesta, kam sa už nikdy nebude chcieť vrátiť. Spomienky na minulosť ožívajú a Katalin sa rozhodne uchopiť osud do vlastných rúk. Táto takmer antická tragédia o zločine, treste, ale aj o legitímnosti pomsty sa odohráva v prostredí maďarskej menšiny žijúcej v Rumunsku. Film anglického režiséra Petra Stricklanda získal cenu Strieborného medveďa - za mimoriadny umelecký prínos. Film Katalin Varga uvedie samotný režisér Peter Strickland, po filme bude nasledovať diskusia s režisérom, ktorú bude viesť riaditeľ Národného kinematografického centra, Rastislav Steranka. Zobraziť viac
Ewa Mazierska (profesorka filmových štúdií na University of Central Lancashire vo Veľkej Británii, autorka viac ako tridsiatich monografií, zostavovateľka zborníkov o filme a populárnej hudbe, šéfredaktorka najvýznamnejšieho svetového časopisu pre východoeurópske kinematografie Studies in Easten European Cinema) v prednáške bude hovoriť o tom, čo je charakteristické pre kánony východoeurópskych filmov, a to tak pre jednotlivé národné kánony, ako aj pre kánon východnej Európy ako celku. Ďalej sa pokúsi zhodnotiť prítomnosť kanonických filmov z tohto regiónu v globálnom kánone svetovej kinematografie. Zobraziť viac
Panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon na počesť 60. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu, moderuje: Petra Hanáková (SR) hostia: Ewa Mazierska (VB), Michal Bregant (ČR), Rastislav Steranka (SR), Martin Kaňuch (SR), Václav Macek (SR), Peter Konečný (SR), Jana Dudková (SR). Diskusia sa bude venovať spôsobom kanonizácie a dekanonizácie filmového dedičstva v aktivitách národných filmových archívov a ústavov, pričom jednou z jej cieľov bude porovnať skúsenosti Slovenského filmového ústavu so skúsenosťami podobných východoeurópskych inštitúcií. Jednou z kontinuálnych činností SFÚ NFA je totiž popularizácia, resp. šírenie povedomia domácej filmovej kultúry a určité pestovanie či utvrdzovanie jej kánonu. Teda určitá validácia toho, čo si z domácej filmovej produkcie treba pamätať a ďalej tradovať, aké hodnoty sú referenčné, aké mená podstatné, aké filmy kvalitné. Otázky, ktorými sa diskusia bude venovať sú okrem iného: akým spôsobom a akými formami SFÚ po roku 1989 spolu-utváral kánon slovenského filmu? Ako historiografia, podporovaná či vydávaná touto inštitúciou vytvárala jej špecifický sixties centred naratív, uprednostňujúci hranú kinematografiu a „autorský film“? Akým spôsobom reflektujú, spoluvytvárajú a menia kánon (nielen) slovenského filmu ďalšie aktivity, organizačné zložky a oddelenia SFÚ ako Národný filmový archív, Národného kinematografické centrum, Kino Lumière a jeho kurátorské programy, edičné oddelenie, digitalizačné pracovisko, oddelenie vedy a výskumu a pod.? Sú spôsoby prezentácie, archivácie, reflexie slovenskej kinematografie v činnosti tejto inštitúcie kompatibilné s prácou podobných inštitúcií v blízkom (ČR) a vzdialenejšom zahraničí (západná, juhovýchodná Európa)? Ako sa navzájom líšia, čo sa od seba vedia naučiť? V našej sérii diskusií budeme predpokladať, že Kánon (a jeho obsah) nie je niečo čo vzniká a utvára sa mimovoľne, čo sa prirodzene vyjavuje. Kánon „sa tvorí“ a na jeho sa tvorbe sa podieľa množstvo (aj inštitucionálnych) faktorov. 60. výročie Slovenského filmového ústavu (1963) a paralelne 80. výročie Národného filmového archívu v Prahe (1943) sú dobrou príležitosťou ako reflektovať tento proces – pozrieť sa ako sa podobné inštitúcie podieľali a aktívne podieľajú na „vyhodnocovaní“ svetovej i národných kinematografií. Zobraziť viac
Rozprávanie plné pravdy a klamu, skutočnosti a predstierania. Hrdinom je akýsi novodobý barón Prášil, ktorý svojimi historkami o hrdinovi miestneho odboja mystifikuje obyvateľov malého slovenského mesta a získava si priazeň a lásku žien. Boris Varissa sa údajne zapojil do odboja po boku Jána Robina. Ján však zmizol a Boris prichádza zaujať jeho miesto na zámku, kde žijú tri ženy – Jánova sestra, manželka a slúžka. Podarí sa Borisovi získať priazeň troch mladých žien? A je Boris skutočne hrdinom, za akého sa vydáva, alebo skôr zradcom? A vôbec, záleží na tom vlastne...? Film uvedie filmový vedec Michal Michalovič. Zobraziť viac
Film o samote malého chlapca, ktorý hľadá priateľov. Zobraziť viac
Slávnostný krst publikácie Rodinné filmové striebro – Peter Michalovič + hostia Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D., (Filozofická fakulta Karlovej Univerzity Praha), Ing. Miloš Ševčík ( Vinárske závody Topoľčianky). Zobraziť viac
Osamelá vdova vypĺňa svoje dni úzkostlivou starostlivosťou o domácnosť, ktorú zdieľa so svojím dospievajúcim synom. Kým on sedí v škole, Jeanne doma upratuje, varí a obsluhuje klientov, aby udržala rodinný rozpočet nad vodou. Stačí však len malá nepozornosť a Jeannin pokojný život sa môže ocitnúť v ohrození. Film uvedie slovenská poetka, prekladateľka, filmová kritička a teoretička Mária Ferenčuhová. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.