17. jún - 12. august
Pravidelnou súčasťou festivalu talianskej kultúry DOLCE VITAJ je aj filmová prehliadka CINEVITAJ.
Tohto roku má tri línie; ponúka výnimočné dokumenty o talianskom dizajne a architektúre, úspešné komédie na aktuálne spoločenské témy a nadväzuje na sté výročie narodenia režiséra Federica Felliniho. Milovníci tohto filmového mága si budú môcť vychutnať jeho štyri kultové tituly v digitálne rekonštruovanej verzii: Sladký život, 8 ½, Giulietta a duchovia, Amarcord.
V roku 1969 postavil architekt Dante Bini na Sardínii futuristický dom pre režiséra Michelangela Antonioniho a Monicu Vittiovú, ktorí v tom čase tvorili pár. Dom mal dvojici slúžiť ako prázdninové sídlo, dnes je však opustený a neúprosne chátra. Režisér Volker Sattel vo svojom filme skúma každý detail stavby zasadenej do panenskej prírody oblasti Gallura v severovýchodnej časti Sardínie a prostredníctvom spomienok svedkyne Giuseppiny Isettaiovej oživuje príbeh vizionárskeho obydlia. Kupolu postavili modernou dodnes využívanou stavebnou technológiou Binishell, ktorá spočíva v tvarovaní liateho betónu pomocou tlaku vzduchu. Zobraziť viac
Piero Fornasetti (1913-1988) bol taliansky maliar, sochár a dizajnér – dekoratér. Svojimi jedinečnými motívmi zdobil nábytok, bytové doplnky, časti oblečenia a rôzne predmety. Dokument rozpráva o živote a tvorbe geniálneho talianskeho umelca prostredníctvom svedectiev ľudí, ktorí ho poznali, mali s ním možnosť spolupracovať a zblízka spoznávať jeho jedinečný a nenapodobiteľný svet. Silvana Annicchiarico, riaditeľka Triennale – Múzea dizajnu v Miláne o Fornasettim povedala: “Na práci Piera Fornasettiho ma fascinuje jeho teatrálnosť. Žiaden z jeho objektov nie je len obyčajným kusom nábytku: stáva sa kulisou, ozdobou, scénickým prvkom. Sú to predmety, ktoré podnecujú fantáziu, núkajú sa vám ako scénická dekorácia, na základe ktorej potom vznikajú príbehy.” Režisérka filmu Michela Moro je predovšetkým novinárka a autorka mnohých televíznych programov so zameraním na kultúru. Roky sa venuje vizuálnemu umeniu, architektúre, fotografii a dizajnu. Píše pre časopis Il Giornale dell'Arte a kultúrnym témam sa venuje v televízii, rozhlase a v tlači. Zobraziť viac
Do vidieckeho domu starnúceho obchodníka s umením Toniho sa zíde rodina, aby oslávila jeho narodeniny. Na programe dňa je však niečo oveľa zaujímavejšie – Toni dcéram oznamuje, že sa rozhodol oženiť so svojím priateľom Carlom. Toniho dcéra Penelope je zásadne proti a spojenca v snahe prekaziť svadbu nájde v Carlovom synovi Sandrovi. V tejto komédii však vládne horúce leto a talianske vášne, takže predtým ako sa bude krájať svadobná torta, si budú musieť rodinní príslušníci dôkladne poupratovať vzájomné vzťahy a očakávania a tak trochu prekonať aj triedne rozdiely a vlastnú, miestami dobre skrytú, homofóbiu. Zobraziť viac
Spinazzola, Apúlia. Checco odmietne podporu v nezamestnanosti a otvorí si sushi bar. Po počiatočnej eufórii podnik skrachuje a Checco sa rozhodne utiecť pred veriteľmi a daňovým úradom tam, „kde je ešte možné snívať“: čiže do Afriky. V exkluzívnom dovolenkovom rezorte si nájde prácu ako čašník a zoznámi sa s Omarom, ktorý sníva o tom, že sa stane režisérom a obdivuje Taliansko z Pasoliniho filmov. V Afrike náhle vypukne vojna a priatelia sú prinútení emigrovať. Checco sa neplánuje vrátiť do Talianska, ale do niektorej z európskych krajín, kde dane a byrokracia znepríjemňujú podnikateľom život o niečo menej. Na cestu sa k nim pridávajú aj krásna Idjaba a malý Doudou. Podarí sa našim hrdinom úspešne zavŕšiť „cestu utečencov“? Zobraziť viac
V úvodnej scéne filmu letí nad mestom socha Krista pripevnená na helikoptére. Na streche budovy sa opaľuje skupina mladých žien, počúvajú rádio. Pri prelete helikoptéry, na palube ktorej je aj novinár Marcello, ponad svätopeterské námestie počuť hlahol kostolných zvonov. Fellini už tu, na ploche len pár minút, načrtáva ústredné témy svojho filmu – stret nového a starého, posvätného a profánneho, večného a pominuteľného, modernity a tradície. + PREDNÁŠKA: TALIANSKO PO NEOREALIZME Po neorealizme, ktorý bol určený estetikou zbavenou krásy obrazu, dramaturgického oblúka skrátka čohokoľvek, čo by krivilo žitú skutočnosť spoločnosti, prichádza príklon k prehnanej estetizácii. Autori sa však nevydávajú cestou úplného popretia predchádzajúcich téz. Pozornosť aj naďalej venujú realite, no nadväzujú komunikáciu aj s inými: ne-filmovými tradičnými talianskymi umeleckými kódmi. Na tvorbu Pietra Germiho vplýva buffonáda, Federico Fellini je ovplyvnený karnevalom, Luchino Visconti zase tradíciou opery. Jednoduchosť neorealizmu tak nie je popretá, ale u týchto tvorcov dochádza k ešte hlbšiemu skúmaniu idey humanizmu. Zobraziť viac
V otázke výberu medzi dovolenkou pri mori a pobytom v horách robia dva filmy marcového Double Billu reklamu každý tomu svojmu: presaturované alpské scenérie na pozadí vláčnych rozhovorov (niekedy vtipných a sentimentálnych, inokedy kĺžucich na hranici trápna) vo filme Mladosť Paola Sorrentina verzus čiernobiele zrnité morské pobrežie vo flashbackoch Guidových spomienok vo filme 8 1/2 Federica Felliniho. Pobyt v kúpeľoch ešte nemusí znamenať očakávaný relax, ani nudu. Film 8 ½ je ležérny, no zároveň nepokojný, nervný, urozprávaný, prepchatý davovými scénami otravných postáv, ktoré na Guida neustále hovoria, kladú mu otázky o pripravovanom sci-fi filme, kým Mladosť je tichá a rozjímavá. Myšlienkovým prienikom zvolených filmov je aj vyhlásenie kardinála po tom, čo sa mu Guido posťažuje, že nie je šťastný: „Prečo by ste mali byť šťastný? To nie je vaša úloha. Kto vám povedal, že prichádzame na svet, aby sme boli šťastní?“ Zatiaľ čo Guido, hlavná postava Felliniho klasiky v podaní Marcella Mastroianniho drží cigaretu ešte aj počas naparovacích procedúr určených na liečbu dýchacích ciest, film Paola Sorrentina Mladosť otvára dialóg, v ktorom sa dozvedáme, že fajčiť je zakázané nielen v interiéri alpského hotela, ale aj v celom jeho vonkajšom areáli. V niečom sa doba zmenila, v niečom inom zase nie. Filmy dvoch významných talianskych režisérov, ktoré od seba delí vyše pol storočia majú spoločné viac než len úvodnú premisu – rozjímanie starnúcich mužov v kúpeľoch. Zobraziť viac
Felliniho prvý farebný film, v ktorom scénografiou a kostýmami intenzívne rozvíja vír pestrosti a kompozičnej bohatosti obrazov. Žena v domácnosti (hrá ju Giulietta Masina) vníma krízu v jej manželstve a nakoniec odhaľuje neveru svojho manžela. Dejová línia je však zatlačená do úzadia, film výrazne evokuje subjektívny vnútorný svet hlavnej postavy, ženy, ktorá prežíva životnú krízu skrz vízie, spomienky a mysteriózne udalosti. Tie režisérovi poskytujú priestor na rozvinutie jeho imaginácie pretavenej do tohto filmu-feérie. Zobraziť viac
Felliniho čiastočne autobiografický film Amarcord sa odohráva v Rimini, režisérovom rodisku, v tridsiatych rokoch minulého storočia. V centre jeho rozprávania je rodina mladého Titta, ktorý počas jedného roka postupne prežíva všetko, čo k správnemu dospievaniu patrí –prvé erotické zážitky, tajné návštevy kina, či platonická láska. Spolu s ním nám režisér postupne predstaví i celý rad ďalších postáv a postavičiek. Amarcord s jeho typickou felliniovskou poetikou sa stal jedným z najznámejších a najúspešnejších režisérových filmov.
predfilm: Alternatíva, r. Milan Milo, 1985, 5'
Krátka hraná miniatúra varujúca pred jedným z možných dôsledkov nekontrolovateľného zbrojenia a militarizmu. (zdroj: skcinema) Zobraziť viac
Prvá adaptácia života a diela jedného z najslávnejších maliarov Raffaella Sanzia na filmovom plátne. Pán maľby mapuje život Raffaella Sanzia od jeho detstva v Urbine, cez obdobie strávené vo Florencii až po život v Ríme prostredníctvom 70 umeleckých diel, z ktorých 40 vyšlo z majstrových rúk. Film nakrúcal produkčný tím 100 profesionálov počas 18 mesiacov, krajčíri ušili na mieru vyše 40 kostýmov a natočilo sa viac než 200 hodín materiálu v 20 lokalitách. Divák prechádza po miestach, kde Raffaello žil a tvoril. Rodný dom v Urbine, kde si už od detstva osvojoval základy maliarstva, Dóžací palác, v ktorom sa ako mladík dostával do kontaktu s majstrovskými dielami svojej doby. Mal len 17 rokov, a už sa osamostatnil a získal svoje prvé zákazky. Z toho obdobia pochádza obraz Sobáš Panny Márie (Sposalizio della Vergine, Pinacoteca di Brera, Miláno), majstrovské dielo, ktorým už v tak mladom veku prekonal svojho učiteľa Perugina. Neskôr sa presťahoval do Florencie, kde v rovnakom období pracovali aj Michelangelo a Leonardo. Tu namaľoval sériu slávnych obrazov s tematikou Panny Márie, ktoré možno dnes obdivovať v múzeách a galériách po celom svete. Svoj tvorivý a umelecký vrchol Raffaello dosiahol v Ríme a definitívne tak potvrdil, že mi patrí miesto medzi najväčšími majstrami renesancie. Film oslavuje najkrajšie a najznámejšie diela, ktoré možno obdivovať vo Vatikáne: Raffaellove siene (Stanze di Raffaello), Korunovanie Panny Márie (l´Incoronazione della Vergine), Premenenie Pána (Trasfigurazione) a zavedie diváka aj do vnútorných priestorov Apoštolského paláca, ktoré nie sú verejnosti bežne prístupné. Zobraziť viac
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.