Občan Kane

2DORCS12
Director:Orson Welles
Length:119 minutes

Občan Kane

Citizen Kane; Orson Welles, 1941, versions: OR,CS, languages: eng

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Director: Orson Welles • Scenario: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles • Kameraman: Gregg Toland • Music: Bernard Herrmann • Actors: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris

Podľa niektorých teoretikov sa dejiny filmu delia na dve časti: na kinematografiu pred filmom Občan Kane a po ňom. Podľa Gillesa Deleuzea je revolučnosť filmu Orsona Wellesa dokonca väčšia než príchod zvuku v tom, že ustaľuje obraz-čas. Wellesovi sa v jeho debute podarilo nasvietiť niekoľko dôležitých motívov filmovej teórie z nového uhla: možnosti vnútrozáberovej montáže, založenie inštitútu autorského filmu, reflexia média s ohľadom na jej schopnosť zachytiť pravdu, svedčiť či manipulovať. Novinár-detektív záhadu filmu zrejme nevyrieši, no je tak schopný učiniť divák?

+ prednáška: Revolúcia obsahu

Dejiny kinematografie sa niekedy nedelia na nemú a zvukovú éru, ale na obdobie pred a po filmoch Orsona Wellesa. Podľa niektorých vplyvných osobností Welles zmenil spôsob filmovej reči. Pokiaľ Hollywood 20. rokov uprednostňoval rozdelenie obrazu na (ostrú) figúru a (rozostrené) pozadie, Welles vedome uprednostňuje rovnakú ostrosť kompletnej plochy filmového obrazu v celej hĺbke poľa. Koncept využitia hĺbky ostrosti umožňuje rozohrať v rámci jedného záberu použitím vnútrozáberovej montáže viac paralelných akcií a významových plánov.

Length: 119 min

Year: 1941

Country of origin:

  • United states of America

Language version:

OR - Original version (english)
CS - Czech subtitles
2DCS

8. 4. Tuesday

7,00 18:00

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Director: Orson Welles • Scenario: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles • Kameraman: Gregg Toland • Music: Bernard Herrmann • Actors: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris

Podľa niektorých teoretikov sa dejiny filmu delia na dve časti: na kinematografiu pred filmom Občan Kane a po ňom. Podľa Gillesa Deleuzea je revolučnosť filmu Orsona Wellesa dokonca väčšia než príchod zvuku v tom, že ustaľuje obraz-čas. Wellesovi sa v jeho debute podarilo nasvietiť niekoľko dôležitých motívov filmovej teórie z nového uhla: možnosti vnútrozáberovej montáže, založenie inštitútu autorského filmu, reflexia média s ohľadom na jej schopnosť zachytiť pravdu, svedčiť či manipulovať. Novinár-detektív záhadu filmu zrejme nevyrieši, no je tak schopný učiniť divák?

+ prednáška: Revolúcia obsahu

Dejiny kinematografie sa niekedy nedelia na nemú a zvukovú éru, ale na obdobie pred a po filmoch Orsona Wellesa. Podľa niektorých vplyvných osobností Welles zmenil spôsob filmovej reči. Pokiaľ Hollywood 20. rokov uprednostňoval rozdelenie obrazu na (ostrú) figúru a (rozostrené) pozadie, Welles vedome uprednostňuje rovnakú ostrosť kompletnej plochy filmového obrazu v celej hĺbke poľa. Koncept využitia hĺbky ostrosti umožňuje rozohrať v rámci jedného záberu použitím vnútrozáberovej montáže viac paralelných akcií a významových plánov.

Year: 1941

Country of origin:

  • United states of America

Language version:

OR - Original version (english)
CS - Czech subtitles


Programme

2DCS

8. 4. Tuesday

K2
7,00 18:00