Občan Kane

2DORČT12
Réžia:Orson Welles
Dĺžka:119 minút

Občan Kane

Citizen Kane; Orson Welles, 1941, verzie: OR,ČT, jazyky: eng

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Réžia: Orson Welles • Scenár: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles • Kameraman: Gregg Toland • Hudba: Bernard Herrmann • Hrajú: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris

Podľa niektorých teoretikov sa dejiny filmu delia na dve časti: na kinematografiu pred filmom Občan Kane a po ňom. Podľa Gillesa Deleuzea je revolučnosť filmu Orsona Wellesa dokonca väčšia než príchod zvuku v tom, že ustaľuje obraz-čas. Wellesovi sa v jeho debute podarilo nasvietiť niekoľko dôležitých motívov filmovej teórie z nového uhla: možnosti vnútrozáberovej montáže, založenie inštitútu autorského filmu, reflexia média s ohľadom na jej schopnosť zachytiť pravdu, svedčiť či manipulovať. Novinár-detektív záhadu filmu zrejme nevyrieši, no je tak schopný učiniť divák?

+ prednáška: Revolúcia obsahu

Dejiny kinematografie sa niekedy nedelia na nemú a zvukovú éru, ale na obdobie pred a po filmoch Orsona Wellesa. Podľa niektorých vplyvných osobností Welles zmenil spôsob filmovej reči. Pokiaľ Hollywood 20. rokov uprednostňoval rozdelenie obrazu na (ostrú) figúru a (rozostrené) pozadie, Welles vedome uprednostňuje rovnakú ostrosť kompletnej plochy filmového obrazu v celej hĺbke poľa. Koncept využitia hĺbky ostrosti umožňuje rozohrať v rámci jedného záberu použitím vnútrozáberovej montáže viac paralelných akcií a významových plánov.

Dĺžka: 119 min

Rok výroby: 1941

Krajina pôvodu:

  • USA

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (angličtina)
ČT - České titulky
2DČT

8. 4. utorok

7,00 18:00

Filmový kabinet (5): semester II: Hľadanie filmového obrazu sveta

Réžia: Orson Welles • Scenár: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles • Kameraman: Gregg Toland • Hudba: Bernard Herrmann • Hrajú: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris

Podľa niektorých teoretikov sa dejiny filmu delia na dve časti: na kinematografiu pred filmom Občan Kane a po ňom. Podľa Gillesa Deleuzea je revolučnosť filmu Orsona Wellesa dokonca väčšia než príchod zvuku v tom, že ustaľuje obraz-čas. Wellesovi sa v jeho debute podarilo nasvietiť niekoľko dôležitých motívov filmovej teórie z nového uhla: možnosti vnútrozáberovej montáže, založenie inštitútu autorského filmu, reflexia média s ohľadom na jej schopnosť zachytiť pravdu, svedčiť či manipulovať. Novinár-detektív záhadu filmu zrejme nevyrieši, no je tak schopný učiniť divák?

+ prednáška: Revolúcia obsahu

Dejiny kinematografie sa niekedy nedelia na nemú a zvukovú éru, ale na obdobie pred a po filmoch Orsona Wellesa. Podľa niektorých vplyvných osobností Welles zmenil spôsob filmovej reči. Pokiaľ Hollywood 20. rokov uprednostňoval rozdelenie obrazu na (ostrú) figúru a (rozostrené) pozadie, Welles vedome uprednostňuje rovnakú ostrosť kompletnej plochy filmového obrazu v celej hĺbke poľa. Koncept využitia hĺbky ostrosti umožňuje rozohrať v rámci jedného záberu použitím vnútrozáberovej montáže viac paralelných akcií a významových plánov.

Rok výroby: 1941

Krajina pôvodu:

  • USA

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (angličtina)
ČT - České titulky


Program

2DČT

8. 4. utorok

K2
7,00 18:00