Pásmo: Slovenský štát vo filme

35 mmOR12
Director:Ivan Július Kovačevič, Eugen Mateíčka, Paľo Bielik
Length:57 minutes

Pásmo: Slovenský štát vo filme

Pásmo: Slovenský štát vo filme ; Director: various, versions: OR,

Uvádzame v rámci cyklu Lumière pod paľbou - Odboj a povstanie vo filme: 80. výročie SNP

Director: Ivan Július Kovačevič, Eugen Mateíčka, Paľo Bielik

Nástup 154/1941
(7´)

Trvalé svetlá
(r. Ivan Július Kovačevič, 1940, 21´)

V bielom raji
(r. Eugen Mateička, 1943, 12´)

Na ostrove kormoránovi
(r. Paľo Bielik, 1944/46, 17´)

Trvalé svetlá (1940) Ivana Kovačeviča sú filmovou obdobou tradičnej patriarchálnej predstavy o veľkých mužoch národa ako tvorcoch Histórie. Píše sa tu „veľký príbeh“ slovenskej histórie, takže sú to všetko (starí) Slováci! Film však rozpráva aj príbeh modernizácie Slovenska, hoci vytrhnutý z kontextu čerstvo zaniknutého Československa. Napriek nacionalistickej dikcii má film pozoruhodnú filmovú skladbu, je kuriozitou svojho druhu. Atmosféru filmu V bielom raji (1943) Eugena Mateíčku nesie myšlienka z komentára, že „v horách je každý kamarát“, teda: že príroda polepšuje a v jej „chráme“ zažívame ideu rovnosti. Ale je to aj film o propagácii Tatier a lyžovania. Na ostrove kormoránov (1944) je posledným filmom dokumentaristu Paľa Bielika pre spoločnosť Nástup. Ide o sľubný dokument, už jasne prezrádzajúci typické črty bielikovskej réžie: zmysel pre príbeh, sebairóniu i fotogéniu snímaných prírodných prostredí. Film zobrazuje dobrodružnú výpravu filmárov do lužného lesa pod Bratislavou.

Length: 57 min

Country of origin:

  • Czechoslovakia

Language version:

OR - Original version

Uvádzame v rámci cyklu Lumière pod paľbou - Odboj a povstanie vo filme: 80. výročie SNP

Director: Ivan Július Kovačevič, Eugen Mateíčka, Paľo Bielik

Nástup 154/1941
(7´)

Trvalé svetlá
(r. Ivan Július Kovačevič, 1940, 21´)

V bielom raji
(r. Eugen Mateička, 1943, 12´)

Na ostrove kormoránovi
(r. Paľo Bielik, 1944/46, 17´)

Trvalé svetlá (1940) Ivana Kovačeviča sú filmovou obdobou tradičnej patriarchálnej predstavy o veľkých mužoch národa ako tvorcoch Histórie. Píše sa tu „veľký príbeh“ slovenskej histórie, takže sú to všetko (starí) Slováci! Film však rozpráva aj príbeh modernizácie Slovenska, hoci vytrhnutý z kontextu čerstvo zaniknutého Československa. Napriek nacionalistickej dikcii má film pozoruhodnú filmovú skladbu, je kuriozitou svojho druhu. Atmosféru filmu V bielom raji (1943) Eugena Mateíčku nesie myšlienka z komentára, že „v horách je každý kamarát“, teda: že príroda polepšuje a v jej „chráme“ zažívame ideu rovnosti. Ale je to aj film o propagácii Tatier a lyžovania. Na ostrove kormoránov (1944) je posledným filmom dokumentaristu Paľa Bielika pre spoločnosť Nástup. Ide o sľubný dokument, už jasne prezrádzajúci typické črty bielikovskej réžie: zmysel pre príbeh, sebairóniu i fotogéniu snímaných prírodných prostredí. Film zobrazuje dobrodružnú výpravu filmárov do lužného lesa pod Bratislavou.

Country of origin:

  • Czechoslovakia

Language version:

OR - Original version