Môj najlepší nepriateľ

2DORČT15
Réžia:Werner Herzog
Dĺžka:99 minút
Žáner:Dokumentárny

Môj najlepší nepriateľ

Mein liebster Feind; Werner Herzog, 1999, verzie: OR,ČT, jazyky: deu, eng

Filmový kabinet špeciál: Werner Herzog

Réžia: Werner Herzog • Scenár: Werner Herzog • Kameraman: Peter Zeitlinger • Hrajú: Werner Herzog, Klaus Kinski, Isabelle Adjani, Claudia Cardinale, Eva Mattes, Mick Jagger, Jason Robards, Maximilian Schell, Lucki Stipetic

Dokumentárny film o Klausovi Kinskom nakrútený po jeho smrti je spomínaním Herzoga na vzájomnú dlhoročnú spoluprácu a zábavné, až neuveriteľné príhody z ich spoločných projektov. Excentrický herec a dôvtipný režisér sa stretli pri piatich filmových projektoch a jedná sa o jednu z najkontroverznejších spoluprác. Film Môj nalepší nepriateľ obsahuje rozhovory s hereckými kolegami, scény zo všetkých piatich spoločných filmov: Aguirre, hnev Boží, Nosferatu - Fantóm noci, Woyzeck, Cobra Verde a Fitzcarraldo, ale aj niekoľko výbuchov hnevu Klausa Kinského zaznamenaných počas natáčania.

+ PREDNÁŠKA: Herzog vs. herec (Juraj Oniščenko)

V dejinách kinematografie sa popri rozhodnutí samotného autora zaujať hlavnú rolu vo filme (Chaplin, Welles) objavujú kongeniálne spojenia medzi hercami a režisérmi. Tieto spojenia bývajú rôzne. Často sa objavia medzi režisérom a herečkou ako napríklad v prípade Ingmara Bergmana a Bibi Andersson, alebo neskôr Liv Ullmann. Alfred Hitchcock bol sklamaný, keď sa Grace Kelly stala kňažnou a už nemohla ďalej vystupovať vo filme. Častokrát ide o všeobecné prepojenie ako v prípade sovietskej montážnej školy a ich kolektívneho hrdinu, alebo koncept „naturščika“. V šesťdesiatych rokoch sa do popredia dostáva herec ako alter-ego režiséra, o takéto spojenia ide napríklad v prípade spolupráce Federica Felliniho s Marcellom Mastroiannim, Jean-Lucom Godarda so Jean-Paulom Belmondom, Françoisa Truffauta so Jean-Pierre Leáudom, či Andrzeja Wajdu so Zbigniewom Cybulskim. Spolupráca medzi režisérom a hercom vyčnieva predovšetkým v prípade Wernera Herzoga a Klausa Kinského, keďže si režisér nikdy nemohol byť istý hercovým prejavom, a to dokonca natoľko, že na udržanie herca pred kamerou sa rozhodol použiť zbraň. Nie je to však len zásluha výbušnej, nepredvídateľnej a zrejme aj násilnej povahy Kinského, svoju rolu určite zohrali aj príliš veľké nároky režiséra na hereckú prácu.

Filmový kabinet organizujeme v spolupráci s Goetheho inštitútom. Fotografie k filmu poskytol © Werner Herzog Film.

Dĺžka: 99 min

Rok výroby: 1999

Krajina pôvodu:

  • USA
  • Veľká Británia
  • Nemecko
  • Fínsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (nemčina, angličtina)
ČT - České titulky

Filmový kabinet špeciál: Werner Herzog

Réžia: Werner Herzog • Scenár: Werner Herzog • Kameraman: Peter Zeitlinger • Hrajú: Werner Herzog, Klaus Kinski, Isabelle Adjani, Claudia Cardinale, Eva Mattes, Mick Jagger, Jason Robards, Maximilian Schell, Lucki Stipetic

Dokumentárny film o Klausovi Kinskom nakrútený po jeho smrti je spomínaním Herzoga na vzájomnú dlhoročnú spoluprácu a zábavné, až neuveriteľné príhody z ich spoločných projektov. Excentrický herec a dôvtipný režisér sa stretli pri piatich filmových projektoch a jedná sa o jednu z najkontroverznejších spoluprác. Film Môj nalepší nepriateľ obsahuje rozhovory s hereckými kolegami, scény zo všetkých piatich spoločných filmov: Aguirre, hnev Boží, Nosferatu - Fantóm noci, Woyzeck, Cobra Verde a Fitzcarraldo, ale aj niekoľko výbuchov hnevu Klausa Kinského zaznamenaných počas natáčania.

+ PREDNÁŠKA: Herzog vs. herec (Juraj Oniščenko)

V dejinách kinematografie sa popri rozhodnutí samotného autora zaujať hlavnú rolu vo filme (Chaplin, Welles) objavujú kongeniálne spojenia medzi hercami a režisérmi. Tieto spojenia bývajú rôzne. Často sa objavia medzi režisérom a herečkou ako napríklad v prípade Ingmara Bergmana a Bibi Andersson, alebo neskôr Liv Ullmann. Alfred Hitchcock bol sklamaný, keď sa Grace Kelly stala kňažnou a už nemohla ďalej vystupovať vo filme. Častokrát ide o všeobecné prepojenie ako v prípade sovietskej montážnej školy a ich kolektívneho hrdinu, alebo koncept „naturščika“. V šesťdesiatych rokoch sa do popredia dostáva herec ako alter-ego režiséra, o takéto spojenia ide napríklad v prípade spolupráce Federica Felliniho s Marcellom Mastroiannim, Jean-Lucom Godarda so Jean-Paulom Belmondom, Françoisa Truffauta so Jean-Pierre Leáudom, či Andrzeja Wajdu so Zbigniewom Cybulskim. Spolupráca medzi režisérom a hercom vyčnieva predovšetkým v prípade Wernera Herzoga a Klausa Kinského, keďže si režisér nikdy nemohol byť istý hercovým prejavom, a to dokonca natoľko, že na udržanie herca pred kamerou sa rozhodol použiť zbraň. Nie je to však len zásluha výbušnej, nepredvídateľnej a zrejme aj násilnej povahy Kinského, svoju rolu určite zohrali aj príliš veľké nároky režiséra na hereckú prácu.

Filmový kabinet organizujeme v spolupráci s Goetheho inštitútom. Fotografie k filmu poskytol © Werner Herzog Film.

Rok výroby: 1999

Krajina pôvodu:

  • USA
  • Veľká Británia
  • Nemecko
  • Fínsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (nemčina, angličtina)
ČT - České titulky