Réžia: | Vladimír Kordoš |
Premiéra: | 20. september 2022 |
Dĺžka: | 49 minút |
Réžia: Vladimír Kordoš
Pásmo filmov slovenského konceptuálneho umelca, maliara, performera, pedagóga (ŠÚV J. Vydru), ale aj fotografa a filmára Vladimíra Kordoša predstavuje to najlepšie z jeho filmovej a video tvorby, ktorú tu zastupujú najmä záznamy performancií, akcií či akčných inscenácií, v ktorých okrem iného reaguje na slávne i menej známe diela dejín svetového umenia a ich autorov, od Raffaela a Giovanniho Belliniho po F. X. Messerschmidta či Giacoma Marastoniho. Na pôde SFÚ prešli niektoré diela po digitalizácii korekciami obrazu a zvuku, resp. boli celkovo reštaurované (Aténska škola). Pásmo uvedieme za osobnej účasti tvorcu.
Raffael ▪ Aténska škola ▪ 1509 – 1511 ▪ freska ▪ Apoštolský palác, Vatikán / Vladimír Kordoš ▪ Aténska škola ▪ 1981 ▪ performance ▪ Vestibul ŠÚV, Bratislava (7´ 32´´)
Raffaelova scéna s nápisom Causarum Cognitio sa odohráva v átriu ideálnej antickej stavby a zachytávafiktívne zhromaždenie antických filozofov a iných postáv z rôznych období. Kordošova scéna sa odohráva vo vestibule Školy úžitkového výtvarníctva na rohu Palisád a Kuzmányho ulice. Vystupujú v nej jeho kolegovia, priatelia a žiaci. Sú rozostavení tak, aby typovo zodpovedali postavám na Raffaelovej freske. Kordoš ich nechal stotožniť sa s Aténskou školou, nič viac im nepovedal a ponechal to na samovoľný rozpad.
Vladimír Kordoš ▪ Spojenie živlov ▪ 1981 ▪ akčná inscenácia ▪ Cígeľka (3´ 30´´)
Voda padá cez hranu kamennej hrádze. Ponad ňu je natiahnutá šnúra napustená horľavinou. Plamene ju pohlcujú a oba živly – oheň a voda – sa spoja. Oheň pominie, voda ďalej padá.
Vladimír Kordoš ▪ Pocta F. X. Messerschmidtovi ▪ 1989 ▪ performance ▪ Nové Zámky (13´ 15´´)
Festival alternatívneho umenia, Erté štúdio. Kordoš príde na malé pódium a číta o Messerschmidtovi. Potom zoberie kartón, na ktorý sa premieta desať jeho charakterových hláv. Dokončí čítanie. Nato vytvorí tri interpretácie za asistencie miestnej kaderníčky, čpavku, mimiky a kýchacieho prášku.
Vladimír Kordoš ▪ Noví divokí (Neue Wilde) ▪ 1991 ▪ päťminútový performance ▪ Lódź, Berlín, Brusel, Bratislava (2´ 41´´)
V rámci projektu Cesty európskej kultúry Kordoš oslovil španielskeho umelca žijúceho v Bruseli Emilia Lópeza-Menchera, ktorý mu výzorom pripomínal Picassa. Štyrmi vystúpeniami ironizovali „nových divokých“ v umení. Dali si trenírky, červené v Poľsku, žlté v Nemecku, čierne v Belgicku a biele na Slovensku. Postavili sa pred veľkú prázdnu plochu. Mali budíkom vymedzený čas. Za sprievodu živej hudby – v Poľsku sa hral Chopin, v Berlíne Španielska uspávanka Sarah Schauer a na Slovensku Smetana – sa každý svojou farbou zmocňoval čo najväčšej plochy. Na vystúpení v Bruseli – pod názvom „Päťminútový performance so Jacquesom Calonnom, bad painting a budík“ – Kordoš maľuje žltou a López-Menchero červenou, ktoré si predtým vylosovali. Calonna hrá na klavíri populárny šansón. Aktéri v čiernych trenírkach sa štetcami vrhajú na čiernu plochu. Farba strieka kade tade. Nechtiac zasiahne klavír a šansoniér nečakane ukončuje vystúpenie ešte pred zazvonením budíka.
Giacomo Marastoni ▪ okolo 1835 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ okolo 1993 ▪ inštalácia a akcia ▪ Pálffyho palác, Bratislava (3´ 43´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Na Marastoniho obraze je hierarchicky usporiadaná rodina bratislavského obchodníka Filipa Scherza. Bol to majiteľ likérky a výrobne na rôsol, sekt a ocot. Za stolom sedí on ako hlava rodiny, venujúc sa listinám, a jeho manželka Anna. Naokolo sú synovia Jozef a Karol z prvého manželstva s Magdalénou a syn Rudolf, ktorému predurčili povolanie kňaza. Ďalej sú tu dcéry Adela a Vilma a dcéra Mária, ktorá sa pozerá na mladíka v uniforme, svojho snúbenca, ktorý len prichádza do rodiny. Matkinej sukne sa drží Alfréd a Ernestínu s bábikou posadili na stôl. Kordoš sa pripojil k obrazu. Posadil sa za stôl ako podnikateľ. Dal naň písacie potreby, kalkulačku, hrajúce rádio a lampu. Po zažatí osvetlila oba podnikateľské svety – starý a nový. Pribehnú deti, Violka a Samuel, od druhej manželky Beaty, držiacej v ruke jablko, a neter Loretka od švagrinej Margity, ktorá prišla v čiernej blúzke. Brat Boris postáva a niečo vybavuje.
Remigius Adrianus Haanen ▪ Zimná krajina ▪ 1853 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ 1993 ▪ video-dialóg ▪ GMB-Pálffyho palác, Bratislava (6´ 5´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Romantický obraz zimnej krajiny visí na stene. Vedľa neho Kordoš nainštaloval obrazovku, na ktorej obraz premietal. Najprv ponechal krajine identickú farebnosť. Potom ju menil na bielu (akoby ju zahaľovala hmla), na čiernu (akoby sa ponárala do tmy), na apokalyptickú červenú (veštiacu drámu)... Striedajú sa aj dojmy.
Vladimír Kordoš ▪ Historický dialóg ▪ 1997 ▪ akčná inscenácia ▪ Kittsee (2´ 47´´)
Panstvo Kittsee (Kopčany) leží na rakúsko-slovenskej hranici. Vlastnili ho postupne slobodní páni z Puchheimu, rod List (Listius), Esterházy a Batthyány-Strattmann.
Pôvodná pevnosť bola prestavaná na vodný hrad a potom na zámok. Z opevnenia sa zachovala iba brána zapadnutá v zeleni. Kordoš z nej urobil kulisu troch výstupov – barokového, romantického a súčasného.
Giovanni Bellini ▪ Madona s dieťaťom ▪ 1487 ▪ Gallerie dell´Accademia, Benátky / Vladimír Kordoš ▪ 1997 ▪ performance ▪ Bratislava (5´ 2´´)
Kordoš zavesil na stenu reprodukciu Belliniho obrazu Madony s dieťaťom a vytvoril scénu v dialógu s renesančným majstrom. Snímanie manželky a malého syna sa v priebehu deja v momente kompozičnej zhody zastaví. Následne ho necháva plynúť v predstave akoby sa asi mohol obraz vyvíjať.
Vladimír Kordoš ▪ Výkrik ▪ 1991 ▪ performance ▪ Cesty európskej kultúry, Berlín (3´ 29´´)
Kordoš je v pivnici ovešaný rádiami a magnetofónmi. Prítomných vyzve a oni si na nich púšťajú rôzne hlasno rôzne stanice. Do intenzívneho hluku Kordoš vykríkne a vytrhne šnúru zo zásuvky. Nastane ticho. Kordoš odchádza a nechá hrať malé rádio, z ktorého znie pokojná melódia.
Dĺžka: 49 min
Dátum lokálnej premiéry: 20. september 2022
Krajina pôvodu:
Jazyková verzia:
Réžia: Vladimír Kordoš
Pásmo filmov slovenského konceptuálneho umelca, maliara, performera, pedagóga (ŠÚV J. Vydru), ale aj fotografa a filmára Vladimíra Kordoša predstavuje to najlepšie z jeho filmovej a video tvorby, ktorú tu zastupujú najmä záznamy performancií, akcií či akčných inscenácií, v ktorých okrem iného reaguje na slávne i menej známe diela dejín svetového umenia a ich autorov, od Raffaela a Giovanniho Belliniho po F. X. Messerschmidta či Giacoma Marastoniho. Na pôde SFÚ prešli niektoré diela po digitalizácii korekciami obrazu a zvuku, resp. boli celkovo reštaurované (Aténska škola). Pásmo uvedieme za osobnej účasti tvorcu.
Raffael ▪ Aténska škola ▪ 1509 – 1511 ▪ freska ▪ Apoštolský palác, Vatikán / Vladimír Kordoš ▪ Aténska škola ▪ 1981 ▪ performance ▪ Vestibul ŠÚV, Bratislava (7´ 32´´)
Raffaelova scéna s nápisom Causarum Cognitio sa odohráva v átriu ideálnej antickej stavby a zachytávafiktívne zhromaždenie antických filozofov a iných postáv z rôznych období. Kordošova scéna sa odohráva vo vestibule Školy úžitkového výtvarníctva na rohu Palisád a Kuzmányho ulice. Vystupujú v nej jeho kolegovia, priatelia a žiaci. Sú rozostavení tak, aby typovo zodpovedali postavám na Raffaelovej freske. Kordoš ich nechal stotožniť sa s Aténskou školou, nič viac im nepovedal a ponechal to na samovoľný rozpad.
Vladimír Kordoš ▪ Spojenie živlov ▪ 1981 ▪ akčná inscenácia ▪ Cígeľka (3´ 30´´)
Voda padá cez hranu kamennej hrádze. Ponad ňu je natiahnutá šnúra napustená horľavinou. Plamene ju pohlcujú a oba živly – oheň a voda – sa spoja. Oheň pominie, voda ďalej padá.
Vladimír Kordoš ▪ Pocta F. X. Messerschmidtovi ▪ 1989 ▪ performance ▪ Nové Zámky (13´ 15´´)
Festival alternatívneho umenia, Erté štúdio. Kordoš príde na malé pódium a číta o Messerschmidtovi. Potom zoberie kartón, na ktorý sa premieta desať jeho charakterových hláv. Dokončí čítanie. Nato vytvorí tri interpretácie za asistencie miestnej kaderníčky, čpavku, mimiky a kýchacieho prášku.
Vladimír Kordoš ▪ Noví divokí (Neue Wilde) ▪ 1991 ▪ päťminútový performance ▪ Lódź, Berlín, Brusel, Bratislava (2´ 41´´)
V rámci projektu Cesty európskej kultúry Kordoš oslovil španielskeho umelca žijúceho v Bruseli Emilia Lópeza-Menchera, ktorý mu výzorom pripomínal Picassa. Štyrmi vystúpeniami ironizovali „nových divokých“ v umení. Dali si trenírky, červené v Poľsku, žlté v Nemecku, čierne v Belgicku a biele na Slovensku. Postavili sa pred veľkú prázdnu plochu. Mali budíkom vymedzený čas. Za sprievodu živej hudby – v Poľsku sa hral Chopin, v Berlíne Španielska uspávanka Sarah Schauer a na Slovensku Smetana – sa každý svojou farbou zmocňoval čo najväčšej plochy. Na vystúpení v Bruseli – pod názvom „Päťminútový performance so Jacquesom Calonnom, bad painting a budík“ – Kordoš maľuje žltou a López-Menchero červenou, ktoré si predtým vylosovali. Calonna hrá na klavíri populárny šansón. Aktéri v čiernych trenírkach sa štetcami vrhajú na čiernu plochu. Farba strieka kade tade. Nechtiac zasiahne klavír a šansoniér nečakane ukončuje vystúpenie ešte pred zazvonením budíka.
Giacomo Marastoni ▪ okolo 1835 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ okolo 1993 ▪ inštalácia a akcia ▪ Pálffyho palác, Bratislava (3´ 43´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Na Marastoniho obraze je hierarchicky usporiadaná rodina bratislavského obchodníka Filipa Scherza. Bol to majiteľ likérky a výrobne na rôsol, sekt a ocot. Za stolom sedí on ako hlava rodiny, venujúc sa listinám, a jeho manželka Anna. Naokolo sú synovia Jozef a Karol z prvého manželstva s Magdalénou a syn Rudolf, ktorému predurčili povolanie kňaza. Ďalej sú tu dcéry Adela a Vilma a dcéra Mária, ktorá sa pozerá na mladíka v uniforme, svojho snúbenca, ktorý len prichádza do rodiny. Matkinej sukne sa drží Alfréd a Ernestínu s bábikou posadili na stôl. Kordoš sa pripojil k obrazu. Posadil sa za stôl ako podnikateľ. Dal naň písacie potreby, kalkulačku, hrajúce rádio a lampu. Po zažatí osvetlila oba podnikateľské svety – starý a nový. Pribehnú deti, Violka a Samuel, od druhej manželky Beaty, držiacej v ruke jablko, a neter Loretka od švagrinej Margity, ktorá prišla v čiernej blúzke. Brat Boris postáva a niečo vybavuje.
Remigius Adrianus Haanen ▪ Zimná krajina ▪ 1853 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ 1993 ▪ video-dialóg ▪ GMB-Pálffyho palác, Bratislava (6´ 5´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Romantický obraz zimnej krajiny visí na stene. Vedľa neho Kordoš nainštaloval obrazovku, na ktorej obraz premietal. Najprv ponechal krajine identickú farebnosť. Potom ju menil na bielu (akoby ju zahaľovala hmla), na čiernu (akoby sa ponárala do tmy), na apokalyptickú červenú (veštiacu drámu)... Striedajú sa aj dojmy.
Vladimír Kordoš ▪ Historický dialóg ▪ 1997 ▪ akčná inscenácia ▪ Kittsee (2´ 47´´)
Panstvo Kittsee (Kopčany) leží na rakúsko-slovenskej hranici. Vlastnili ho postupne slobodní páni z Puchheimu, rod List (Listius), Esterházy a Batthyány-Strattmann.
Pôvodná pevnosť bola prestavaná na vodný hrad a potom na zámok. Z opevnenia sa zachovala iba brána zapadnutá v zeleni. Kordoš z nej urobil kulisu troch výstupov – barokového, romantického a súčasného.
Giovanni Bellini ▪ Madona s dieťaťom ▪ 1487 ▪ Gallerie dell´Accademia, Benátky / Vladimír Kordoš ▪ 1997 ▪ performance ▪ Bratislava (5´ 2´´)
Kordoš zavesil na stenu reprodukciu Belliniho obrazu Madony s dieťaťom a vytvoril scénu v dialógu s renesančným majstrom. Snímanie manželky a malého syna sa v priebehu deja v momente kompozičnej zhody zastaví. Následne ho necháva plynúť v predstave akoby sa asi mohol obraz vyvíjať.
Vladimír Kordoš ▪ Výkrik ▪ 1991 ▪ performance ▪ Cesty európskej kultúry, Berlín (3´ 29´´)
Kordoš je v pivnici ovešaný rádiami a magnetofónmi. Prítomných vyzve a oni si na nich púšťajú rôzne hlasno rôzne stanice. Do intenzívneho hluku Kordoš vykríkne a vytrhne šnúru zo zásuvky. Nastane ticho. Kordoš odchádza a nechá hrať malé rádio, z ktorého znie pokojná melódia.
Dátum lokálnej premiéry: 20. september 2022
Krajina pôvodu:
Jazyková verzia:
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.