Zánik domu Usherovcov

2DORSTAT12
Réžia:Jean Epstein
Hrajú:Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy, Fournez-Goffard
Dĺžka:62 minút

Zánik domu Usherovcov

La Chute de la maison Usher; Jean Epstein, 1928, verzie: OR,ST,AT, jazyky: fra

Filmový kabinet (5): Veľký nemý

Réžia: Jean Epstein • Scenár: Edgar Allan Poe (predloha) • Kamera: Georges Lucas • Hrajú: Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy, Fournez-Goffard, Abel Gance, Luc Dartagnan, Halma, Pierre Hot, Pierre Kefer

Jean Epstein zo všetkých tvorcov rozpracoval pojem fotogénie azda najkomplexnejšie. Vychádza z premisy, že základom života a univerza je pohyb. Film ako nástroj na jeho zachytenie a predvedenie dokáže prenikať pod povrch do hĺbky sveta. S esenciálnou podstatou sveta potom vo filme koreluje jeho estetická podstata - fotogénia. Pád domu Usherov teda nie je len adaptáciou poviedky Edgara Allana Poea, ale je aj manifestáciou možností filmu ukázať ducha postavy, život zdanlivo neživého domu, duchovno sveta.

Na ponuré sídlo sira Rodericka Ushera a jeho chorej manželky Madeline prichádza na návštevu priateľ Alan. Už jeho príchod sprevádzajú podivné reči miestnych obyvateľov a počas Alanovho pobytu na panstve sa zvláštne dojmy ešte prehĺbia. Sám sir Roderick po večeroch maľuje portrét svojej ženy, ale čím viac sa blíži k jeho dokončeniu, tým viac jeho žena chradne. Všetko vrcholí jej smrťou. Usher odmieta zmieriť sa s touto stratou a cíti, že niečo nie je v poriadku...

Jedno z prvých spracovaní známej literárnej predlohy, klasickej poviedky z pera Edgara Allana Poea, prvý raz publikovanej v roku 1839 v časopise Burtonʼs Gentlemanʼs Magazine.

+ prednáška: Fotogénia filmu, afekt duše a pohyb univerza

Počas prvej svetovej vojny Francúzsko pomaly opúšťa pozíciu lídra svetovej kinematografie. Po vojne ustupujúce spoločnosti Pathé a Gaumont sa rozhodnú podporiť novú generáciu filmárov, ktorí majú ambíciu uchopiť film ako avantgardné umenie. Prvá francúzska avantgarda, impresionizmus, čistý film či surrealizmus sú len zlomkom hnutí a -izmov, ktoré počas jednej dekády prehrmeli Francúzskom aj napriek stálemu poklesu kvantity ročnej filmovej produkcie. Kľúčom k odomknutiu filmu ako umenia vo Francúzsku sa stáva záhadný pojem: fotogénia.

Predchádzajúce projekcie

15. 9. 2019 20:30 Zánik domu Usherovcov + Pjoni & Bagdasarov live | [fjúžn]

V špeciálnej spolupráci vytvorili slovenský experimentálny hudobník PJONI a arménsky hudobník, filmár a umelec Georgij Bagdarasov improvizovanú hudbu pre nemý film Zánik domu Usherovcov.

Dĺžka: 62 min

Rok výroby: 1928

Krajina pôvodu:

  • Francúzsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (francúzština)
ST - Slovenské titulky
AT - Anglické titulky

Filmový kabinet (5): Veľký nemý

Réžia: Jean Epstein • Scenár: Edgar Allan Poe (predloha) • Kamera: Georges Lucas • Hrajú: Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy, Fournez-Goffard, Abel Gance, Luc Dartagnan, Halma, Pierre Hot, Pierre Kefer

Jean Epstein zo všetkých tvorcov rozpracoval pojem fotogénie azda najkomplexnejšie. Vychádza z premisy, že základom života a univerza je pohyb. Film ako nástroj na jeho zachytenie a predvedenie dokáže prenikať pod povrch do hĺbky sveta. S esenciálnou podstatou sveta potom vo filme koreluje jeho estetická podstata - fotogénia. Pád domu Usherov teda nie je len adaptáciou poviedky Edgara Allana Poea, ale je aj manifestáciou možností filmu ukázať ducha postavy, život zdanlivo neživého domu, duchovno sveta.

Na ponuré sídlo sira Rodericka Ushera a jeho chorej manželky Madeline prichádza na návštevu priateľ Alan. Už jeho príchod sprevádzajú podivné reči miestnych obyvateľov a počas Alanovho pobytu na panstve sa zvláštne dojmy ešte prehĺbia. Sám sir Roderick po večeroch maľuje portrét svojej ženy, ale čím viac sa blíži k jeho dokončeniu, tým viac jeho žena chradne. Všetko vrcholí jej smrťou. Usher odmieta zmieriť sa s touto stratou a cíti, že niečo nie je v poriadku...

Jedno z prvých spracovaní známej literárnej predlohy, klasickej poviedky z pera Edgara Allana Poea, prvý raz publikovanej v roku 1839 v časopise Burtonʼs Gentlemanʼs Magazine.

+ prednáška: Fotogénia filmu, afekt duše a pohyb univerza

Počas prvej svetovej vojny Francúzsko pomaly opúšťa pozíciu lídra svetovej kinematografie. Po vojne ustupujúce spoločnosti Pathé a Gaumont sa rozhodnú podporiť novú generáciu filmárov, ktorí majú ambíciu uchopiť film ako avantgardné umenie. Prvá francúzska avantgarda, impresionizmus, čistý film či surrealizmus sú len zlomkom hnutí a -izmov, ktoré počas jednej dekády prehrmeli Francúzskom aj napriek stálemu poklesu kvantity ročnej filmovej produkcie. Kľúčom k odomknutiu filmu ako umenia vo Francúzsku sa stáva záhadný pojem: fotogénia.

Predchádzajúce projekcie

15. 9. 2019 20:30 Zánik domu Usherovcov + Pjoni & Bagdasarov live | [fjúžn]

V špeciálnej spolupráci vytvorili slovenský experimentálny hudobník PJONI a arménsky hudobník, filmár a umelec Georgij Bagdarasov improvizovanú hudbu pre nemý film Zánik domu Usherovcov.

Rok výroby: 1928

Krajina pôvodu:

  • Francúzsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (francúzština)
ST - Slovenské titulky
AT - Anglické titulky