Muž s kinoaparátom

2DORČTMP
Réžia:Dziga Vertov
Hrajú:Michail Abramovič Kaufman
Dĺžka:68 minút

Muž s kinoaparátom

Čelovek s kinoapparatom; Dziga Vertov, 1929, verzie: OR,ČT,

Filmový kabinet (5): Veľký nemý

Réžia: Dziga Vertov • Scenár: Dziga Vertov • Kamera: Michail Abramovič Kaufman • Hrajú: Michail Abramovič Kaufman

Mestská symfónia, sfilmovaný manifest aj chválospev na divotvorectvo kamery a možnosti filmového strihu – to všetko platí o filme Dzigu Vertova, jedného z prvých dokumentaristov a autora teórie kina-oka. Podľa nej mechanické oko kamery zachytáva svet v obrazoch presnejšie ako ľudské oko a strihač môže pomocou týchto obrazov nielen zachytiť jestvujúci svet, ale aj skonštruovať svet nový. Rámcom tohto dokumentu bez príbehu je život vo viacerých sovietskych metropolách od úsvitu do súmraku, zachytený v obrazoch premietaných diváctvu v kine a tlmočený stopercentným jazykom reality.

+ prednáška: Tvorivá interpretácia reality

Tak znie prvá definícia dokumentárneho filmu pochádzajúca od britského filmára a teoretika Johna Griersona. Fascinácia obrazom skutočnosti je spojená so samotnými začiatkami kinematografie, ale až v medzivojnovom období začnú filmári cielene využívať kameru na autorský výklad žitej reality. Od mestských symfónií, cez sociálne dokumenty až po etnografické snímky zachytávajú rozmanitosť a zložitosť sveta okolo nás. Ako vnímali prví dokumentaristi vzťah filmu ku skutočnosti a zodpovednosť filmára za jej interpretáciu?

Dĺžka: 68 min

Rok výroby: 1929

Krajina pôvodu:

  • Sovietsky zväz

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia
ČT - České titulky
2DČT

14. 1. utorok

7,00 18:00

Filmový kabinet (5): Veľký nemý

Réžia: Dziga Vertov • Scenár: Dziga Vertov • Kamera: Michail Abramovič Kaufman • Hrajú: Michail Abramovič Kaufman

Mestská symfónia, sfilmovaný manifest aj chválospev na divotvorectvo kamery a možnosti filmového strihu – to všetko platí o filme Dzigu Vertova, jedného z prvých dokumentaristov a autora teórie kina-oka. Podľa nej mechanické oko kamery zachytáva svet v obrazoch presnejšie ako ľudské oko a strihač môže pomocou týchto obrazov nielen zachytiť jestvujúci svet, ale aj skonštruovať svet nový. Rámcom tohto dokumentu bez príbehu je život vo viacerých sovietskych metropolách od úsvitu do súmraku, zachytený v obrazoch premietaných diváctvu v kine a tlmočený stopercentným jazykom reality.

+ prednáška: Tvorivá interpretácia reality

Tak znie prvá definícia dokumentárneho filmu pochádzajúca od britského filmára a teoretika Johna Griersona. Fascinácia obrazom skutočnosti je spojená so samotnými začiatkami kinematografie, ale až v medzivojnovom období začnú filmári cielene využívať kameru na autorský výklad žitej reality. Od mestských symfónií, cez sociálne dokumenty až po etnografické snímky zachytávajú rozmanitosť a zložitosť sveta okolo nás. Ako vnímali prví dokumentaristi vzťah filmu ku skutočnosti a zodpovednosť filmára za jej interpretáciu?

Rok výroby: 1929

Krajina pôvodu:

  • Sovietsky zväz

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia
ČT - České titulky


Program

2DČT

14. 1. utorok

K2
7,00 18:00