14. 3. 2022 - 20. 6. 2022
Filmový kabinet už desať rokov odhaľuje zákutia magického sveta filmu pre tých, ktorí nechcú ostať iba „pohodlne usadenými“ divákmi, ale túžia po pochopení bližších súvislostí svetovej a slovenskej kinematografie. Tretím semestrom s názvom Cesty dospelosti sa ocitáme v období medzi koncom 50. rokov 20. storočia a bezprostrednou súčasnosťou. Ako je už pre „dospelácky“ semester zvykom, sleduje vývoj nových vĺn, ale samostatný priestor dostávajú aj vybrané režisérske osobnosti, tentokrát Alain Resnais, Andrej Tarkovskij, či Stanley Kubrick. Taliansko po neorealizme si vezme na mušku najmä Federica Felliniho, kinematografický vývoj 70. rokov zilustrujeme na príklade tvorby dodnes aktívneho režiséra Terrenca Malicka, reprezentanta tzv. nového Hollywoodu. Nový nemecký film bude zastupovať (nielen) Wim Wenders, súčasnú taliansku kinematografiu ukážeme cez hľadáčik tvorby režiséra Paola Sorrentina. Slovenský príspevok by sa mal sústrediť nielen na klasické 90-te roky, ale aj na tú najsúčasnejšiu produkciu.
Cesty dospelosti sú obdobím viacerých línií, dianie sa triešti, multiplikuje. Ponúkaný výber filmov nie je jediným odrazom kinematografie danej doby, ale vzorkou, ktorá má prispieť k vytvoreniu si predstavy o filme za posledných sedem dekád. Dúfame, že tento semester nielenže nič nepreruší, ale že si z neho odnesiete kurátormi mienený umelecký zážitok a cenné znalosti.
Semester potrvá od 14. marca 2022 do 20. júna 2022, registrácia je spustená na mycinepass.sk/filmový kabinet. Na stránke MyCinepass nájdete aj celý zverejnený program semestra.
Atómová bomba vo verejnom živote a tragická láska Francúzky k nemeckému vojakovi v osobnom živote sú dva motívy, ktoré rámcujú úvahy vychádzajúce z tvrdenia, že minulosť je tým, kým sme, že život vyrastá z minulosti. On a Ona sa stretnú v meste poznačenom jednou z najväčších tragédií druhej svetovej vojny. Ako sa ukazuje, ani pätnásť rokov od skončenia vojny nie sú schopní nechať svoju lásku naplno rozvinúť. Ona sa s nemožnou láskou stretáva opätovne, keď tú prvú zažila (hoci v inom kontexte) už počas vojny... Zobraziť viac
Truffautov debut je venovaný André Bazinovi, ktorý sa aj podieľal na výchove mladého tvorcu. Preto ho možno považovať za veľmi príbuzný myšlienkam jedného z najväčších filmových teoretikov. Na druhej strane sa však ním začína aj Nová vlna. Film je plný autobiografických prvkov a teda skutočnosti, ale zároveň aj tvorivým manifestom novej vlny, ktorá sa radikálnym spôsobom rozchádza s kinematografiou svojich predchodcov. Nejde teda len o dielo Francoisa Truffauta alebo Andreho Bazina, ale vtedy aj štrnásťročného hlavného predstaviteľa, herca, ktorý sa stáva neskôr akýmsi symbolom Novej vlny. + PREDNÁŠKA: NOVÉ VLNY V EURÓPE Na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia sledujeme vo viacerých európskych kinematografiách mimoriadne dynamické dianie. Sústredíme sa predovšetkým na dve krajiny - Francúzsko a Československom. Vo Francúzsku sa o slovo prihlásila celá plejáda tvorcov, ktorí zmenili podobu tamojšej kinematografie, či už máme na mysli mladých Turkov z okruhu časopisu Cahiers du cinéma pod patronátom teoretika Andrého Bazina alebo režisérov označovaných za tzv. ľavý breh. Tvorcovia v Československu, poučení príkladom svojich francúzskych kolegov, v polovici 60. rokov taktiež prišli s novými názormi na filmovú tvorbu. Film uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku.