Milí diváci,
prišiel október, o trochu skôr sa stmieva, ale stále ešte nie je úplná tma - v doslovnom i prenesenom význame. Zatiaľ sme neboli nútení utiahnuť sa k malým čiernym obrazovkám pred novodobým čiernym morom. Stále sú na dosah veľké biele plátna a to filmotékové si budú tento mesiac deliť filmy s nečakane sa prelínajúcimi myšlienkami.
V roku 1961 sa narodil riaditeľ Audiovizuálneho fondu, pedagóg a člen správnej rady VŠMU, filmový kritik, redaktor a publicista pán Martin Šmatlák. Jeho okrúhle narodeniny oslávime začiatkom mesiaca päticou filmov zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, ktoré osobne a starostlivo vybral pre divákov FILMOTÉKY do cyklu Carte blanche: kultovou roadmovie Bezstarostná jazda režiséra Dennisa Hoppera, Americkou nocou Françoisa Truffauta a americkým komediálnym westernom Malý veľký muž s Dustinom Hoffmanom v hlavnej úlohe. Do výberu pána Šmatláka sa dostal aj klenot Petra Solana Boxer a smrť, či klasika Miloša Formana Hoří, má panenko. Veľmi sa tešíme na túto zostavu aj na pána Šmatláka, ktorý osobne uvedie minimálne prvú z plánovaných projekcií svojej Carte blanche. Aj touto cestou by sme chceli pánovi Šmatlákovi srdečne zablahoželať k jeho jubileu.
V septembri nás vo veku 88 rokov opustila francúzska herecká legenda Jean-Paul Belmondo. V mysliach cinefilov sa jeho meno určite spojí s predstavou ikonického darebáka Michela z dlhometrážneho debutu Jeana-Luca Godarda s názvom Na konci s dychom. Napínavá dráma Bláznivý Petríček ponúka už Belmonda vo farbe, no stále rovnako akčného: na úteku, v aute, s krásnou ženou po boku a znova v Godardovej réžii. Oba filmy si budete môcť pozrieť vo FILMOTÉKE v polovici októbra.
Vo Francúzsku ostaneme aj pri spomienke na dávnejšie zosnulé herecké hviezdy: Annie Girardotovú si pripomenieme filmom Láska s otáznikom z roku 1978 a Yvesa Montanda snímkou Jeden večer, jeden vlak belgického režiséra Andrého Delvauxa. Žiť a užiť je Zlatým glóbusom ocenená dráma o nevere v réžii Clauda Leloucha, v ktorej sa títo herci stretli v roku 1967.
Krásneho jubilea sa dožíva významná slovenská fotografka Zuzana Mináčová, jej 90. narodeniny oslávime v druhej polovici októbra dokumentárnym filmom Očami fotografky, ktorý o nej v roku 2015 nakrútil jej syn, filmový režisér, scenárista a producent Matej Mináč.
Začiatkom októbra sa 85. narodenín dožíva charizmatický český herec a režisér, Jan Kačer. Pri tejto príležitosti sme sa rozhodli potešiť vás pohľadom na jeho skoršie postavy, ktoré citlivo a civilne stvárnil v dvoch filmoch Evalda Schorma: Každý den odvahu a Návrat ztraceného syna.
V rámci osláv storočnice slovenskej kinematografie sa v októbri zameriame na tvorbu dvoch ďalších režisérskych osobností: Eduarda Grečnera a Dušana Hanáka. Z filmografie prvého z nich sme na prvé dve októbrové soboty vybrali filmy Drak sa vracia a Jaškov sen - snímky, ktoré okrem režiséra spája aj autor ich knižnej predlohy, Dobroslav Chrobák. V tretiu a štvrtú sobotu v mesiaci uvedieme Hanákove oceňované Obrazy starého sveta a Ja milujem, ty miluješ.
Výuka Abecedára sa bude sústrediť na písmená C a D. Pod heslom C ako cena a na príklade filmov Nič nekrváca večne a Dobrý deň Sorrento sa Miro Ulman zamyslí nad tým, aká je cena filmu z rôznych hľadísk. Písmeno D na tabuli abecedára vyplní režisér Andrej Lettrich svojou detektívkou z roku 1965 nazvanou Smrť prichádza v daždi. Zvláštnosťou tejto projekcie bude lektorský video-úvod nemeckého kritika, spisovateľa a dokumentaristu Olafa Möllera.
Téma pásma slovenského animovaného filmu, tma, sa krásne snúbi s myšlienkou tmy vinúcou sa naprieč celým októbrovým programom. Ponúkne tituly animátorov ako Viktor Kubal, či Michal Struss v rozmedzí rokov 1977 až 2017.
Digitálne kino sa bude v októbri zaoberať filmami o filme. Opäť dochádza k náhodnému, no o to magickejšiemu prepojeniu: autorom Portrétu režiséra, jedného z vybraných filmov tohto pásma, je práve vyššie spomínaný Matej Mináč. Navyše, Americká noc Françoisa Truffauta uvádzaná v rámci cyklu Carte blanche, je tiež filmom, ktorý nazerá sám do seba, filmom o filme.
Minulý mesiac začal cyklus Zdravotná prehliadka témou očkovania. V októbri sa pozrieme na tému interrupcie. V pásme Ženská voľba sa skúsime vžiť do situácie žien, ktoré neplánovane otehotneli a pokúšajú sa v Československu v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch minulého storočia s danou situáciou vysporiadať. S touto témou rezonuje Dom na rázcestí Vladimíra Bahnu, ktorý premietneme v posledný októbrový piatok v rámci dvojdňového zdravotníckeho cyklu.
Mužské herecké hviezdy československého filmového neba Júliusa Pántika, Ladislava Chudíka a ďalších si na mušku zobrala Petra Hanáková vo svojom programe s názvom Páni herci z cyklu Rezy krátkym filmom.
Očami filmových spravodajcov a teda aj pohľadom lektora cyklu profesora Rudolfa Urca nazrieme do skladateľského sveta modernej slovenskej hudby prostredníctvom komponovaného programu Osobnosti hudby.
27. október je Svetovým dňom audiovizuálneho dedičstva. Pri tejto príležitosti sa filmové archívy po celom svete usilujú zvýšiť povedomie o potrebe ochrany a uchovávania tejto zložky kultúrneho dedičstva. Vo FILMOTÉKE tak tento rok činíme projekciou digitálne reštaurovanej verzie filmu Eduarda Grečnera Každý týždeň sedem dní. Film digitálne reštauroval Slovenský filmový ústav.
Koniec októbra je čas Halloweenu, pri tejto príležitosti premietneme kritikmi i divákmi oceňovaný švédsky romanticko-hororový príbeh Thomasa Alfredsona o dvanásťročnom Oskarovi a jeho novej, zvláštnej kamarátke, s názvom Nech vojde ten pravý. Vo FILMOTÉKE sa však počas celého mesiaca postretáme s duchárskymi filmami, ktoré nesú atribúty záhady: dvojica Mulholland Drive a Záhada Silver Lake uvádzaná v rámci Double Bill-u má mysteriózny tón a „s nadhľadom a humorom nakrútená pocta klasickým nemým hororom“ (M. Ulman) Nič nekrváca večne (viď. program C ako Cena) strašidelne vykúka aj z Abecedára.
Napokon by sme vám – a vlastne aj nám – chceli popriať, aby sme všetci mali dôvod báť sa len imaginárnych strašiakov utváraných fantáziou filmových tvorcov.
Double Bill: Mesto a popkultúra (DB)
Október 2021: Mulholland Drive; Záhada Silver Lake
Príbeh filmu Mulholland Drive je zasadený do Los Angeles a ponúka divákovi pastelovo-ružovkasté odtiene továrne na sny (túžba mladej ženy po vysnívanej hereckej kariére), ale aj za plného denného svetla stelesnené nočné mory vzadu za kaviarňou. Na to všetko dozerajú plagáty filmov z dejín kinematografie, ktoré občas presiahnu svoje dva rozmery (napríklad keď sa podľa jedného z nich sama pomenuje jedna z postáv filmu, trpiaca stratou pamäti). Aj Záhada Silver Lake Davida Roberta Mitchella odkazuje už svojím názvom na konkrétnu geografickú lokáciu v meste anjelov. Aj v tomto prípade ide o „film s tajomstvom“: protagonista Sam pátra po svojej susedke Sare, ktorá zmizla vzápätí po tom, ako ju Sam spoznal. Buble pod hladinou veľkomesta nejaké tajné spiknutie, v rámci ktorého si mocní a bohatí tohto sveta vymieňajú tajné kódované správy cez populárnu hudbu a televízne programy? A akú úlohu v tom zohrávala Sarah a viaceré ďalšie mladé ženy, pohybujúce sa v šedej zóne medzi herectvom a prostitúciou? Viac než o priame odkazovanie jedného filmu na druhý ide v našom dvojprograme o ťažko uchopiteľné a pomenovateľné rezonancie: tajuplná hypnotická/snová atmosféra, motív tajomstva, záhady bublajúce za nablýskanou a jagavou fasádou mesta, v ktorom sa sny a nočné mory rodia takpovediac na počkanie – a to všetko okorenené množstvom popkultúrnych odkazov. Nech sa páči, vstúpte do týchto spletitých podzemných labyrintov a možno zažijete pocit akéhosi zvláštneho déjà vu, aký vám môže ponúknuť len film...
CARTE BLANCHE: MARTIN ŠMATLÁK (CBMS)
Október 2021: Bezstarostná jazda; Americká noc; Boxer a smrť; Malý veľký muž; Hoří, má panenko
V časoch môjho pôsobenia v reholi filmového kritika sa ma „nefilmoví“ priatelia občas pýtali, ktorý je môj najobľúbenejší film. Zväčša som odpovedal, že žiaden. No aby to nevyznelo celkom povýšenecky, tak som dodal, že najobľúbenejších mám celú kopu. Ako pribúdali roky aj filmy, tak tá kopa narastala, až sa napokon stala neprehľadnou a neforemnou. Zhmotnenie našla v hŕbe videokaziet, na ktoré som kedysi nahrával všetky filmy, ktoré som chcel vidieť a bál som sa, že mi utečú. Po čase z nich zostal len ekologicky nečistý odpad a z nepozerateľného záznamu sa ten vzácny obsah vytratil do stratena.
Odvtedy už žiadne nosiče filmov nepchám do kredenca. Aj tak je dnes všetko na webe. A to je problém. Už to nie je hŕba zbytočných videokaziet, ale neprehľadná a priam nekonečná džungľa pohyblivých obrázkov, ktoré nám lezú do príbytkov aj do hláv takmer všade, kam sa pohneme. Preto je dôležité dobre si z nich vyberať.
Tento výber je pokusom o rôznorodý divácky zážitok, ale aj návratom do mojej mladosti, keď sa filmy dali pozerať iba v kine. A hoci som niektoré z nich od tých čias nevidel, ich stopa vo mne zostala. Som zvedavý, ako budú dnes vyzerať. Napokon, zvedavosť je najlepšia vlastnosť filmového diváka. Iba vďaka nej zistíme, že najlepší je ten film, ktorý sme ešte nevideli.
Martin Šmatlák
HOMMAGE: JEAN-PAUL BELMONDO (HOM)
Október 2021: Na konci s dychom; Bláznivý Petríček
Začiatkom septembra zomrel velikán francúzskeho filmu Jean-Paul Belmondo. Vo FILMOTÉKE preto ponúkame možnosť vidieť Belmonda na filmovom plátne v dvoch jeho zásadných rolách. Vybrali sme slávne filmy, dnes už klasické diela Na konci s dychom (1960) a Bláznivý Petríček (1965), ktoré vznikli z jeho veľmi plodnej spolupráce s Jeanom-Lucom Godardom v 60-tych rokoch minulého storočia. Film Na konci s dychom je zlomovým nielen pre Belmonda, ale aj pre celú kinematografiu. Belmondov herecký prejav veľmi dobre ladil s bláznivým a anarchistickým svetom Jeana-Luca Godarda, čo sa potvrdilo aj pri ich ďalšom spoločnom filme Bláznivý Petríček. Belmondo mohol v Godardových filmoch využiť v rovnakej miere svoj komediálny aj dramatický talent. Niekedy lakonický, inokedy žoviálny, ale vždy rebel, Jean-Paul Belmondo.
HALLOWEEN (HALL)
Október 2021: Panna a netvor; Vtáci; Krotitelia duchov; Nech vojde ten pravý
Niektorí ho vzývajú, iní ním opovrhujú. Keltský sviatok Samhain preplával z Britských ostrovov do Ameriky, aby sa v posledných troch desaťročiach zase pomaly presúval smerom späť, na kontinentálnu Európu. Pohanský karneval sprevádzaný vyrezávaním tekvíc sa v Spojených štátoch slávi od polovice 19. storočia, vždy v posledný októbrový deň. Veselý sviatok o tak neveselých veciach akými sú smrť a záhrobie. Azda práve pre tento pozitívny náboj, pre pestrofarebnosť, hlučnosť a vzrušenie charakteristické pre tento sviatok, ho generácie ľudí žijúcich za železnou oponou, v šedi socializmu a v tieni depresívnych „dušičiek“, dokážu oceniť.
Do halloweenskeho programu FILMOTÉKY sme nenasadili ani jeden „čistý“ horor. Premietneme napríklad Hitchcockov strach vzbudzujúci triler Vtáci, či fantazijnú rozprávku Panna a netvor v réžii Juraja Herza. Režisér slovenského pôvodu Ivan Reitman oslavuje v októbri 75. narodeniny, aj pri tejto príležitosti uvedieme jeho Krotiteľov duchov. Pripomeňme si nedocenenú klasiku predtým, ako príde do kín jej pokračovanie, ktoré režíroval nemenej filmovo úspešný syn jubilujúceho režiséra, Jason Reitman.
Adaptácia rovnomennej knihy Thomasa Bergera z roku 1964 rozpráva príbeh 121-ročného Jacka Crabba, ktorý spomína na svoj život, počas ktorého bol svedkom viacerých kľúčových dejinných udalostí Divokého západu. Ako malého chlapca ho uniesli Indiáni, neskôr bojoval s Čerokejmi v bitke pri Little Big Horn. Hlavnú postavu v tomto napínavom westerne s komediálnymi prvkami stvárnil jedinečný Dustin Hoffmann. Film uvádzame pri príležitosti 60. narodenín prof. PhDr. Martina Šmatláka. Zobraziť viac
Mladý inžinier Jan Šebek sa po samovražednom pokuse ocitá v psychiatrickej liečebni. Zatiaľ, čo sa psychiater pokúša pacientovi pomôcť, lekárova žena ho zvádza. Jan nechce ostať v liečebni, ale nedokáže žiť ani s manželkou Janou u jej rodičov. Jana si krízu v manželstve kompenzuje mileneckým vzťahom... Film talentovaného českého režiséra Evalda Schorma nás cez postavu Jana zmietaného morálnou úzkosťou nabáda premýšľať nad tým, čo je vlastne norma, čo možno považovať za normálne v pokrivenom, pokryteckom svete. Film uvádzame pri príležitosti 85. narodenín herca Jana Kačera. Zobraziť viac
Svetlo zhasne, nastáva tma. Niektorých pripraví o pevnú pôdu pod nohami, iným poskytne útočisko. Vyvolá napätie i zvedavosť. Výber krátkych filmov skúma jej rôzne animované podoby. Od pivničnej cez továrenskú, lesnú, kinosálovú až po tú, čo máme vo svojom vnútri. Každá z nich uchováva tajomstvo.
Do pivnice
, 1983, Jan Švankmajer, 1983, 15‘
Žltá
, Ivana Šebestová, 2017, 6‘
Fascinujúci život nočných tvorov
, Anna Vančurová, 2004, 9‘
Mila Fog
, Marta Prokopová, 2015, 11‘
Pružinka
, Michal Mészáros, 2008, 8‘
Kino
, Viktor Kubal, 1977, 7‘
V kocke
, Michal Struss, 1999, 7‘
Zobraziť viac
Osud energickej 84-ročnej Zuzany Mináčovej, ktorá patrí k najväčším osobnostiam slovenskej i českej fotografie. Vystavovala v 30 krajinách a jej fotografie svetových filmových hviezd z festivalov sú legendárne. A predsa túto úspešnú, optimistickú ženu prenasleduje desivé tajomstvo z detstva, ktoré jej nedovoľovalo celý život spať. Jedinou možnosťou, ako sa zmieriť s minulosťou, je celý príbeh svojej veľkej detskej lásky vyrozprávať. Vydá sa na najťažšiu cestu, na miesto, kde ako 13-ročná zažila najdesivejšie momenty svojho života. Nájde tam konečne pokoj? Uvádzame pri príležitosti 90. narodenín umeleckej fotografky Zuzany Mináčovej (nar. 24. 9. 1931). Zobraziť viac
Tragikomický film o ľuďoch z periférie, ktorých zobrazuje bez prikrášlenia, ale s o to väčším porozumením. Aj preto – podobne ako Hanákove predchádzajúce diela 322 a Obrazy starého sveta – skončil v trezore, odkiaľ sa dostal až v roku 1988. Film Dušana Hanáka a Dušana Dušeka s presvedčivými hereckými výkonmi českej herečky Ivi Janžurovej, Poliaka Romana Klosowskeho a Srba Milana Jelića získal na MFF v Berlíne v roku 1989 prestížne ocenenie – Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu.
Viac o filme na
Zobraziť viac„Nechal jsem si ten film (Kráska a zviera, r. Jean Cocteau, 1946 – pozn. red.) ale promítnout a řekl jsem si, že by to přece jenom šlo udělat ještě jinak. Ne tak stylizovaně, ale mnohem realističtěji. Přemýšlel jsem, že zvolím i jiný druh zviřete.“ Juraj Herz
Film uvádzame pri príležitosti osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac
Odkrývanie tajomstiev tvorby kinematografických diel, hoc niekedy iba z propagačných dôvodov, sa realizuje aj prostredníctvom filmov o nich a ich tvorcoch. V pásme budú uvedené filmy, ktoré digitálne reštauroval Slovenský filmový ústav: Film o filme 1/1966, Jaroslav Siakeľ na Slovensku, Kytička pre malých a veľkých, Portrét režiséra.
Film o filme 1/1966
(r. Štefan Ondrkal, 1966, 7ʾ51ʾʾ)
Zo zákulisia pripravovaných filmov Panna zázračnica (1966), Siedmy kontinent (1966), Majster kat (1966).
Jaroslav Siakeľ na Slovensku
(r. Miroslav Cimerman, 1982, 13ʾ50ʾʾ)
Návšteva Jaroslava Siakeľa, režiséra prvého slovenského hraného dlhometrážneho filmu Jánošík (1921), na Slovensku.
Kytička pre malých a veľkých
(r. Iľja Ruppeldt, 1989, 13ʾ53ʾʾ)
O chlapcovi, ktorý má rád animované filmy. Kombinovaný film vyrobený k 25. výročiu vzniku štúdia animovaných filmov.
Portrét režiséra
(r. Matej Mináč, 1989, 42ʾ28ʾʾ)
Osobnosť a tvorba filmového režiséra Juraja Jakubiska predstavená aj pri nakrúcaní filmu Sedím na konári a je mi dobre, či pri stretnutí s Federicom Fellinim.
Zobraziť viac
Adaptácia rovnomenného románu Daphne du Maurierovej od majstra napätia Alfreda Hitchcocka,. Pokojné severokalifornské prímorské mestečko Bodega Bay sa v priebehu pár dní zmení na bojisko ľudí a všemocnej prírody. Vtáctvo začne z nevysvetliteľných príčin napádať miestne obyvateľstvo. Začína sa to nevinne, jedným, dvoma samostatnými útokmi. Situácia však skoro prerastie do boja o život celej komunity. Film uvádzame pri príležitosti osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac
Súdobý psychologický príbeh zo života vysokoškolákov, ktorí si často aj za cenu vlastných omylov a sklamaní hľadajú svoje miesto v spoločnosti. Film zachytáva pocity neistoty a strachu, ktoré sa zmocňujú ľudí pred hroziacim nebezpečenstvom nukleárnej vojny. Zobraziť viac
Medzi potešenia, ktoré kriminálne príbehy prinášajú svojim divákom, jednoznačne patrí vedomie, že rozhodujúca stopa pre vyriešenie zločinu môže byť niečo, čo sa ľahko prehliadne alebo odignoruje. Či už preto, lebo to pôsobí nenápadne, alebo preto, že to nezapadá do očakávaných spoločenských či iných vzorcov. Na zločin v slovenskom filme sa pozrieme prostredníctvom detektívky Andreja Lettricha Smrť prichádza v daždi. Film vybral a lektorský videoúvod k nemu prednesie autor hesla D ako detektív Olaf Möller. Smrť prichádza v daždi , Andrej Lettrich, 1965, 90‘ Zobraziť viac
„Krotitelia duchov sú filmom o skupine vedcov, ktorí narazia na metafyzický problém, lebo koniec sveta v biblickom slova zmysle nie je ničím iným, a nielenže sa stanú jeho súčasťou a jedným z hýbateľov, ale ho aj vyriešia pomocou intelektu, inšpirácie a viery, čisto ľudskými prostriedkami. … Peter Venkman, PhD., Rayman Stanz, PhD. a Egon Spengler sú vedci, ktorí narazili na hranice a vysporiadali sa s nimi celkom ľudsky. Posunuli ich. Kostra príbehu je jednoduchá, metafyzično prelomilo hranice a stalo sa fyzičnom, duchovia v New Yorku sa stali spoločnou empirickou skúsenosťou a ontologickým faktom. Treba ich pochytať, alebo sa s nimi naučiť žiť a ono pochytanie je vo svete zviazanom pravidlami praktickejším riešením. … Krotitelia duchov sú komerčným, zábavným, divácky nesmierne atraktívnym filmom, namiešaným z nadprirodzena, humoru a múdrosti, ktorá nepôsobí sofistikovane. Nemôže zostarnúť, lebo z tých ingrediencií sa zrodilo čosi viac ako film, čosi viac ako príbeh, zrodila sa atmosféra. Na konci som v tom dave a teším sa, že svet sa neskončil.”
Juraj Malíček (Naše filmové storočie)
Film uvádzame pri príležitosti 75. narodenín režiséra Ivana Reitmana a osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac
Mathias ide vlakom na konferenciu a pripojí sa k nemu i jeho priateľka Anne. V priebehu cesty si Mathias vybavuje útržky zo života s Anne: jedným z nich je schôdzka v lesíku – Anne sa Mathiasovi stratí, po chvíli ju nájde a ona ho pevne objíme. Nasleduje mätúca scéna s výrazným zvukovým podkreslením: vlak húka, počujeme aj cinkanie, a vzápätí si Mathias prezerá trosky havarovaného vlaku. V ďalšom zábere však opäť sedí vo svojom kupé a je teda možné, že išlo iba o jeho spomienku. Život vo vlaku je však paralyzovaný: zdá sa, že všetci spia, jedna spolucestujúca ani nestihla dojesť čokoládu. Vlak z neznámeho dôvodu stojí a Anne nie je na svojom mieste. Keď sa ju Mathias vydá hľadať, narazí na svojho profesora a potom na študenta: spoločne vystúpia z vlaku, ktorý im uteká. Pri hľadaní cesty narazia na dedinu, kde sa rozpráva im neznámym jazykom... Film uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia herca Yves Montanda (13. 10. 1921 – 9. 11. 1991). Zobraziť viac
Dokumentarista Robert Colomb býva svojej manželke Catherine často neverný. Jeho stretnutie s američankou Candice však tentokrát vedie k rozchodu s jeho manželkou. Film s typickým lelouchovským rukopisom obsahuje mnohé dokumentárne zábery, ktoré režisér konfrontuje s príbehom o láske a nevere. Film získal v roku 1968 cenu Zlatý glóbus pre najlepší cudzojazyčný film. Uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia herca Yves Montanda (13. 10. 1921 – 9. 11. 1991) a 90. výročia narodenia herečky Annie Girardot (25. 10. 1931 – 28. 02. 2011). Zobraziť viac
Začínajúca herečka Betty prichádza do Hollywoodu plná nádejí. Rýchlo však zistí, že pod nablýskanou fasádou mesta sa ukrýva temné tajomstvo. Jeho súčasťou je osamelý režisér Adam, herečkina domáca, mladá servírka Diana, ale aj na smrť vystrašená žena, ktorá po nočnej nehode na Mulholland Drive stratila pamäť. Nebezpečné pátranie po identite novej známej pohlcuje Betty stále viac a viac. Je kľúčom k záhade tmavomodrá krabička či tajomný podnik Silenzio? Alebo muž rozprávajúci pri káve svoj čudný sen? Alebo snáď sama Betty? Zobraziť viac
Po znamenitom metahorore Neutečieš sa osobitý režisér David Robert Mitchell vydal na halucinogénny výlet po Los Angeles: jeho meandrujúci neonoir Záhada Silver Lake sa točí okolo tridsaťtriročného Sama, ktorý sa po zmiznutí svojej záhadnej susedky Sarah púšťa do surreálneho pátrania, aby dekódoval tajomstvá, škandály a konšpirácie ukrývajúce sa v hlbinách Mesta anjelov. Hypnotický a zábavný triler bezmála lynchovského razenia poháňa tak ústredná obsedantná figúra, ako aj vycibrený soundtrack, dejové zvraty a nespočetné popkultúrne referencie, z čoho sa napokon skladá tajná história L. A. Film, ktorý je zároveň subverzívnou hračkou i netradičnou poctou ére klasického Hollywoodu. Zobraziť viac
Baladický príbeh odhaľuje tajomnú drámu jednej rodiny v spleti vášní, smrti a zločinu. Lásku mladého drevorubača Jaška k dcére majiteľa píly Etelke ohrozuje dávna tragédia, ktorá sa odohrala na samote uprostred hôr a prinútila Faktora uzavrieť sa s dcérou pred svetom i ľuďmi. Minulosť sa však opäť vynára v podobe tajomného muža, ktorý jedného dňa prichádza na pílu. Režisér Eduard Grečner po viac než štyridsiatich rokoch, ktoré uplynuli od prác na jeho adaptácii novely Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia (film bol dokončený v roku 1967, no pracovalo sa na ňom podstatne dlhšie), opäť siahol po Chrobákovi, tentoraz po jeho poviedke Kamarát Jašek. Zobraziť viac
Formanov posledný pred-emigračný film sa celý odohráva na požiarnickom bále. Filmová teoretička Katarína Mišíková o ňom napísala: „Z epizodicky vystavaného príbehu o rozkradnutej tombole sa stala politická metafora o povahe národa, o krutosti a bezohľadnosti medziľudských vzťahov, o malichernosti, hlúposti a trápnosti. Formanov príznačný humor v tomto filme je už útočnejší. Emocionálnu identifikáciu s postavami zároveň eliminoval tým, že svojmu filmu nedal hlavného hrdinu. Hrdinom, lepšie povedané antihrdinom, Hoří, má panenko je celá bálová spoločnosť, ktorá v absurdnej fraške volí miss na základe širokých lakťov ich mamičiek, rozkráda tombolu, hašterí sa a osočuje, zatiaľ čo kúsok odtiaľ nič netušiacemu starčekovi zhorí strecha nad hlavou.” (Kapitoly z dejín svetového filmu. 2015, VŠMU). Zdroj fotografií. NFA Zobraziť viac
V širšom diváckom povedomí bola slovenská filmová kultúra dlho primárne kultúrou hercov – skôr mužov ako žien. Vo tomto výbere, ktorý možno vnímať ako domáci príspevok k aktuálnym star studies, si pozrieme pár medailónov, venovaným ikonám slovenského herectva. Posledný krátky film od mladého Petra Solana je už avízom nového hereckého dorastu, ale i novej filmovej estetiky. Jozef Zachar: Kto to napraví? 1954. 11´3´´ Otakar Krivánek: Herec Jozef Króner. 1966. 16´11´´ Vojtech Andreánsky: S Lacom Chudíkom v Hronci. 1980. 19´41 Zoro Záhon: KLZ 70. Sonda 1/88. 19´26´´ Peter Solan: Akcia Nové tváre. 1960. 27´26´´ Zobraziť viac
„Nakrútiť takýto debut je jednoducho drzosť. Jean-Luc Godard nadviazal na film noir a zároveň ho inovoval spôsobom, ktorý vyráža dych. Na jednej strane tvorca rešpektuje pravidlá žánru, na druhej ich aj výrazne porušuje a inovuje. Film ukazuje príbeh Michela Poiccarda, ktorý zavraždí policajta a je na úteku. Ako muž mimo zákona nachádza na krátky čas azyl u mladučkej Patricii, kolportérky novín na Champs-Élysées. Ich neuveriteľne dlhý dialóg v jej byte je niečo, čo divák tak často vo filme nevidí, pričom tento dialóg jasne odkrýva nezáväznosť ich vzťahu. Napriek tomu vzťah nadobúda dramatické rozmery a speje k tragickému koncu Michela."
Peter Michalovič
Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021).
Zobraziť viac
Posledný film režiséra Cayatta kde mu hrala hlavnú úlohu Annie Girardot a zároveň jeho posledný kinofilm. Keďže vyštudoval právo a následne nejaký čas aj pôsobil ako advokát, jeho diela často vychádzajú z právnickej praxe a týmto spôsobom reflektujú aktuálne spoločenské problémy. Dej filmu zachytáva vyšetrovanie vraždy architekta, z ktorej je podozrivá jeho manželka a jej milenec, pričom je tu rozvíjaná téma spravodlivosti a morálneho rozhodovania v konkrétnom prípade. Film uvádzame pri príležitosti 90. výročia narodenia herečky Annie Girardot (25. 10. 1931 – 28. 02. 2011). Zobraziť viac
Slovo cena sa vzťahuje k cene za film, ale aj k cene pre film, k oceňovaniu filmov na festivaloch doma a v zahraničí. Za akú cenu sa u nás vyrábali filmy? Existuje v slovenskej kinematografii fenomén diváckeho filmu? Aké filmy vyhrávali v diváckych anketách? Na akých festivaloch dokázali slovenské filmy uspieť? Uvedené budú filmy: Dobrý deň Sorrento a Nič nekrváca večne. Pásmo zostavil a lektorský úvod k nemu prednesie autor hesla C ako cena Miroslav Ulman.
Dobrý deň Sorrento
Štefan Ondrkal, 1969, 10‘
Zobraziť viac
Svet je zmätený. Petríček sa nevolá Petríček ale Ferdinand. Je bláznivý, ale blázni z lásky k Marianne, ktorá sa nudí. Petríček nasleduje Marianne cestou (bláznivou, pochopiteľne) na juh k moru. K smrti, za slnkom a vo farbe... Hravý, bláznivý, zábavný, farebný, plný života, radosti a hry – taký je Godardov Bláznivý Petríček, film (predovšetkým) o láske a smrti. Film ponúka mnohé poklady tomu, kto sa naladí na jeho vlnu a nechá sa voľne unášať... Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021). Zobraziť viac
„Tak ma dajte do kina, aby to bolo smiešno. Keď je to smiešno, to zaujíma človeka”, vysvetľuje Adam Kura, jedna z desiatich postáv dokumentárneho filmu Dušana Hanáka. Ďalšie štyri z celkovo desiatich portrétov starých ľudí z Liptova a Oravy, sú objavom fotografa Martina Martinčeka. Adama objavili Martinček a Hanák spolu, päť ďalších protagonistov našiel režisér sám, sprevádzaný fotografom Vladimírom Vavrekom, ktorého fotografie hrajú vo filme rovnakú úlohu ako tie Martinčekove. Film kombinuje fotografie rovnocenne s kameramanskými zábermi, podobne ako sa postupy dokumentárneho záznamu striedajú s prvkami inscenovaného filmu. "Toto sú príbehy ľudí, ktorí ostali sami sebou. Zabudnutí a prostí, vrastení do zeme, z ktorej vyšli. Nemožno ich presadiť, pretože by zahynuli." osvetľuje už úvodný titulok trezorovaného filmu, ktorý patrí medzi to najlepšie zo slovenskej kinematografie. Film Obrazy starého sveta sa bude premietať spolu s krátkometrážnym filmom Dušana Hanáka – Omša(r. Dušan Hanák · OV (sk) · 1967 · 11' ). Filmový záznam adventnej omše v Spišskej Sobote s autentickými liturgickými textami a spevmi. Obidva filmy sú zdigitalizované a budú sa premietať v rámci Dňa audiovizuálneho dedičstva. Zobraziť viac
Oskar Eriksson je úplne normálny, sympatický dvanásťročný chlapec. Len trochu osamelý, nerozumie si s novými spolužiakmi a z nudy začne zbierať novinové výstrižky o sériových vraždách a podobných prípadoch. A práve vtedy spoznáva Eli, svoju novú mladú susedku. Tiež veľmi osamelú. Začína sa podivuhodné priateľstvo, už od začiatku plné tajomstva, ktoré Oskar postupne odhaľuje.
Film uvádzame pri príležitostí osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac
Filmotéka je samostatná programová zložka Kina Lumière. Jej program zostavujú filmoví kurátori, zamestnanci Slovenského filmového ústavu (SFÚ): Michal Michalovič, Rastislav Steranka a Richard Šteinhübel. Pri koncipovaní programu spolupracujú s poprednými odborníkmi z oblasti filmovej histórie. Do programu sú zaraďované predovšetkým tituly z fondov Národného filmového archívu SFÚ. Tieto tituly sú uvádzané z archívnych 35 mm kópií, prípadne z digitálnych nosičov (pokiaľ filmy prešli procesom digitalizácie). Program Filmotéky je z veľkej časti prezentovaný v Študijnej sále SFÚ (K3). Študijná sála sa riadi pravidlami Medzinárodnej federácie filmových archívov (FIAF), ktorej je SFÚ členom od roku 2001.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Všeobecné obchodné podmienky pri ONLINE nákupe
Úvodné ustanovenia a definície pojmov
Tieto obchodné podmienky pre nákup vstupeniek cez internet (ďalej len „Obchodné podmienky“) platia pri nákupe vstupeniek na filmové, kultúrne a spoločenské alebo aj iné predstavenie prevádzkované spoločnosťou Slovenský filmový ústav, (ďalej len „Prevádzkovateľ“), a to len pri nákupe vstupeniek prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk. Tieto Obchodné podmienky upravujú vzájomné práva a povinnosti Prevádzkovateľa a kupujúceho (ďalej len „Zákazník“).
„Vstupenka“ je vstupenka zakúpená, a zároveň vytlačená v pokladniach prevádzky prevádzkovaných Prevádzkovateľom (ďalej len „Kino“).
„mailTicket“ je vstupenka zakúpená prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk a jej podstránok s unikátnym čiarovým kódom, vytlačená Zákazníkom, alebo vstupenka vo formáte PDF s unikátnym čiarovým kódom predložená Zákazníkom uvádzačovi pred vstupom do Kina prostredníctvom prenosného elektronického zariadenia (mobilným telefónom, tabletom a pod.). Vstupenka s unikátnym čiarovým kódom je súčasťou potvrdzujúceho e-mailu, ktorý bude doručený Zákazníkovi vždy po objednaní a úhrade vstupenky cez internetovú stránku www.kino-lumiere.sk . Čiarovým kódom sa Zákazník preukáže pred vstupom do sály alebo na konkrétne predstavenie. Možno ho naskenovať z mobilného zariadenia alebo predložiť vo vytlačenej forme. Kód musí byť čitateľný a nepoškodený. Zákazník preberá zodpovednosť za nešírenie vstupenky, aby tak zabránil jej prípadnému zneužitiu.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@ticketware.sk, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť Besteron a.s. (ďalej len “Besteron”), sídlo Teslova 20, 821 02 Bratislava, IČO: 47866233, DIČ: 2024127963. Spoločnosť Ticketware SE zabezpečuje predaj a vyúčtovanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana)
Besteron poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na Besteron prostredníctvom telefonickej linky 02/33 52 76 75 (po-pia 08 - 16h, víkendy a sviatky 08 - 20h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese helpdesk@besteron.sk, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od Besteronu.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
„Orgán dohľadu“ je Slovenská obchodná inšpekcia so sídlom Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, Slovenská republika (www.soi.sk).
Zákazník súhlasí s týmito Obchodnými podmienkami, ktoré sú pre obe strany záväzné. V prípade potreby môže Zákazník kontaktovať Prevádzkovateľa prostredníctvom e- mailu kinolumiere@sfu.sk
Spôsob zakúpenia a doručenia vstupenky
Zákazník si môže zakúpiť elektronicku vstupenku (dalej len mailTicket) na konkrétne predstavenie prostredníctvom našej internetovej stránky www.kino-lumiere.sk po výbere filmu a času s presmerovaním na internetovú stránku system.cinemaware.eu a zaplatiť za mailTicket cenu vstupenky, podľa vytvorenej objednávky prostredníctvom služby Besteron.
mailTicket je možné zakúpiť najneskôr 30 minút pred začiatkom požadovaného predstavenia uvedeného v programe kina. Neskôr si Zákazník môže kúpiť v pokladni kina iba Vstupenky na neobsadené miesta.
Po výbere a označení konkrétneho predstavenia Zákazník označí počet dospelých a počet zľavnených mailTicketov, zvolí miesto a druh (obyčajný, Deti, študenti, seniori, ZŤP) a sedadlo vstupenky, Zákazník pokračuje ku kroku zaplatiť online. Zákazníkovi sa zároveň zobrazí celková kúpna cena mailTicket, ktorú je po potvrdení Objednávky v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE” (s povinnosťou platby) povinný uhradiť. Uvedená kúpna cena je aktuálnou cenou pre objednané mailTicket a je cenou konečnou, t.j. vrátane DPH a prípadných poskytnutých zliav. Zákazník vyjadrí súhlas s obchodnými podmienkami.
Po potvrdení objednávky mailTicket v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE“ je Zákazník presmerovaný do zabezpečenej platobnej brány Besteron, prostredníctvom ktorej vykoná úhradu. Úhradu je potrebné vykonať v časovom limite do 15 minút, ktorý sa odpočítava od okamihu začatia procesu platby presmerovaním na platobnú bránu. Po vypršaní časového limitu 15 minút nebude začatá objednávka dokončená.
Po uskutočnení úspešnej platby prostredníctvom zabezpečenej platobnej brány Besteron v časovom limite 15 minút bude Zákazník opäť presmerovaný na internetovú stránku system.cinemaware.eu pre vygenerovanie a zobrazenie mailTicket. Objednávka bude úspešne dokončená len v prípade, ak Zákazník vyčká na presmerovanie na internetové stránky system.cinemaware.eu a zobrazí sa mui jeho mailTicket na obrazovke. Následne mu bude doručený mailTicket na správne zadaný a funkčný email. V prípade, ak Zákazník nevyčká na presmerovanie a nezadal správny a funkčný email pre doručenie mailTicket, Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za nedokončenie objednávky a Zákazník si musí uplatniť reklamáciu realizovanej úhrady v banke.
Po realizovaní úhrady kúpnej ceny mailTicket a úspešnom dokončení objednávky bude Zákazníkovi odoslaný potvrdzujúci e-mail na ním zadanú platnú a funkčnú e- mailovú adresu, ktorý obsahuje unikátny čiarový kód a variabilný symbol a platný mailTicket vo formáte PDF oprávňujúci na vstup do sály (slúži ako vstupenka). Pre daňové účely, slúži mailTicket ako daňový doklad.
Platba je zrealizovaná iba vtedy, ak Zákazník dostane od Prevádzkovateľa potvrdenie o zaplatení podľa predchádzajúceho bodu správou na e - mailovú adresu zadanú v objednávke.
Unikátny čiarový kód v mailTicket je platný iba raz, tzn. že pri akomkoľvek ďalšom predložení čiarového kódu sa na takto predložený mailTicket nebude prihliadať a na jeho základe nebude povolený vstup do kinosály, a to bez ohľadu na to, kto vyššie uvedený mailTicket predloží.
Zákazník je povinný, pokiaľ si uplatňuje nárok na poskytnutie zľavneného vstupného, preukázať oprávnenosť nároku na zľavnený mailTicket pred vstupom do kinosály predložením platného dokladu, ktorá oprávňuje držiteľa k zľave. Kumulácia jednotlivých zliav nie je možná. V prípade, že Zákazník nepreukáže nárok na zľavnený mailTicket, bude mailTicket považovaný za neplatný, nepovolí sa vstup do kinosály a nevznikne nárok na vrátenie zaplatenej ceny mailTicket. Prevádzkovateľ poskytuje možnosť doplatenia rozdielu v cene zo zľavnenej vstupenky na cenu za dospelého, čo môže urobiť zákazník v pokladni kina. Zľavneným vstupným sa na účely týchto Obchodných podmienok považuje iba vstupné podľa platného cenníka.
Odstúpenie od zmluvy
Predaj mailTicketov na filmové a iné predstavenie sa považuje za zmluvu súvisiacu s poskytovaním služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času, podľa ktorej sa Prevádzkovateľ zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote a z toho dôvodu Zákazník nemôže, v zmysle § 7 ods. 6 písm. k) zák. č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, odstúpiť od zmluvy.
Reklamácie
Prevádzkovateľ zodpovedá za vady poskytovanej služby, prípadne predávaného tovaru podľa ustanovení príslušných právnych predpisov, najmä ustanovenia § 420 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Reklamovať poskytnutú službu, t.j. predstavenie, na ktoré bol mailTicket zakúpený, je možné za podmienok stanovených reklamačným poriadkom Prevádzkovateľa, ktorý sa nachádza na internetovej stránke www.kino-lumiere.sk a v priestoroch prevádzky.
Osobné údaje a ich ochrana
Prevádzkovateľ zabezpečuje ochranu osobných údajov kupujúceho v súlade so zákonom č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Informácie o spracúvaní osobných údajov sú uvedené na webovej stránke Prevádzkovateľa. Zákazník berie na vedomie, že je povinný Prevádzkovateľovi poskytnúť osobné údaje v správnej a pravdivej forme a je tiež povinný informovať Prevádzkovateľa o každej zmene svojich osobných údajov. Zákazník potvrdzuje, že osobné údaje, ktoré poskytol, sú správne. Zákazník pri odoslaní objednávky potvrdí, že v súlade so zákonom mu bolo poskytnuté poučenie týkajúce sa ochrany osobných údajov, a to aktivovaním príslušnej funkcie na webovej stránke Prevádzkovateľa.
Alternatívne riešenie sporov
Pokiaľ Zákazník nie je spokojný so spôsobom, ktorým Prevádzkovateľ vybavil jeho reklamáciu alebo sa domnieva, že Prevádzkovateľ porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na Prevádzkovateľa so žiadosťou o nápravu (prostredníctvom emailu na kinolumiere@sfu.sk ). Ak Prevádzkovateľ na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo, alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, Zákazník má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 11 a nasl. zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Prevádzkovateľom je Orgán dohľadu - Slovenská obchodná inšpekcia, so sídlom: Prievozská 32, 827 99 Bratislava, IČO: 17 331 927, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Slovenská obchodná inšpekcia, Ústredný inšpektorát, Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia sporov, Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, internetová adresa:www.soi.sk, alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke www.economy.gov.sk).
6.2 Zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Zákazník môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránkeec.europa.eu/consumers/odr/.
VII. Záverečné ustanovenia
7.1 Tieto Obchodné podmienky platia pre Zákazníka v rozsahu a znení uvedenom na internetových stránkach Prevádzkovateľa v deň zakúpenia elektronickej vstupenky mailTicket Zákazníkom.
7.2 Aktivovaním príslušnej funkcie pred zakúpením mailTicket kupujúci potvrdí, že sa s týmito Obchodnými podmienkami oboznámil, v plnom rozsahu porozumel ich obsahu, súhlasí s nimi a je nimi viazaný. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo v zákonnom rozsahu meniť tieto Obchodné podmienky pre nákup mailTicket cez internet, prípadne ich časť.
7.3 Akékoľvek zmeny týchto Obchodných podmienok nadobúdajú účinnosť dňom uvedeným v aktualizovanom znení.
7.4 Na vzťahy výslovne neupravené týmito všeobecnými obchodnými podmienkami sa aplikujú príslušné ustanovenia Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka, zákona č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode a zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.