Vážení diváci,
v novembri si pripomíname 30. výročie udalostí, ktoré sa do dejín Slovenska zapísali pod názvom Nežná revolúcia. Priamym dôsledkom Nežnej revolúcie bolo odstránenie komunistického režimu v Československu. Pochopiteľne, na tieto udalosti reagovali aj filmári. V programe FILMOTÉKY nájdete v cykle Nežná revolúcia a film viacero komponovaných blokov, do ktorých Miro Ulman z Národného kinematografického centra Slovenského filmového ústavu zaradil spravodajské, dokumentárne, ale aj hrané filmy. Papierové hlavy Dušana Hanáka sú emotívnou filmovou freskou o vzťahu jednotlivca a moci v období vlády totalitného politického režimu. Pásmo Nežná revolúcia v Kinožurnáloch je zostavené z vydaní spravodajského týždenníka, ktoré sa týkajú kľúčových udalostí prelomu rokov 1989 a 1990. Dokumentárny film Letová správa OK 89 – 90 vypovedá o udalostiach u nás počas jedného roka od leta 1989 do leta 1990 a film Všetci spolu... (po slovensky) Evy Štefankovičovej zase o politických, spoločenských, ekonomických a mravných paradoxoch, ktoré v roku 1990 zákonite sprevádzali vtedajšie Československo na ceste k slobode, demokracii a identite. Raritou v programe je televízny film Tomáša Krnáča Baščovanský a zať. Táto takmer čierna komédia rozpráva o Baščovanskom, drobnom vidieckom podnikateľovi podnikajúcom na vlastnú päsť, ktorý do tejto činnosti zaúča aj svojho zaťa. V jeho opravovni áut sa robia kšefty najrozličnejšieho zamerania, občas sa opraví aj auto. Podobne ako film Štefana Semjana Na krásnom modrom Dunaji reflektuje dianie začiatkom 90. rokov, teda v období nástupu nového spoločensko-ekonomického zriadenia. Zuzana Piussi sa vo filme Muži revolúcie rozhodla pátrať v pamätiach mužov, ktorí zohrali významnú úlohu v nových dejinách našej krajiny, a prostredníctvom ich osobného pohľadu na udalosti pred, počas a po roku 1989 až po prvé voľby v roku 1990 prináša neštandardný obraz revolučných zmien, ako boli vnímané vtedy a dnes.
Tento mesiac pokračuje aj retrospektíva filmov Andreja Tarkovského. Uvedieme celkovo šesť jeho filmov. Historická freska Andrej Rubľov sa sústreďuje na príbeh záhadného ikonopisca a jeho vnútorné boje. Dej filmu je zasadený do stredovekého Ruska na začiatku 15. storočia. Prostredníctvom protagonistu Tarkovskij otvára hlboké témy o vzťahu života umelca a jeho tvorby, o nachádzaní inšpirácie, zmysle umeleckej tvorby, ale aj o hľadaní kontaktu s Bohom. Solaris z roku 1972, nakrútený podľa rovnomennej predlohy Stanisława Lema, predstavuje – spolu s filmom Stalker – akýsi paradox v autorovej tvorbe, Tarkovskij totiž údajne nemal rád sci-fi. V oboch prípadoch platí, že sa usiluje potlačiť vedecko-fantastický rozmer, akoby ho zredukovať len na nevyhnutné minimum, a obracia sa, tak ako aj v ostatných svojich filmoch, do vnútra človeka, skúmajúc jeho hlbiny. Oba filmy tak kladú otázky o zmysle existencie, hoci každý iným spôsobom. Zrkadlo je Tarkovského najautobiografickejší film. V tomto pôsobivom diele režisér hlbokým poeticko-filozofickým spôsobom stiera hranice medzi minulosťou a prítomnosťou, spomienkou a skutočnosťou či skutočnosťou a snom. Posledné dva filmy Nostalgia a Obeť nakrútil Tarkovskij už mimo Sovietskeho zväzu a spolupracoval na nich so západnými producentmi a filmármi. Nostalgia vznikla v Taliansku a Obeť vo švédsko-francúzskej koprodukcii a s prispením kameramana Svena Nykvista (známeho aj vďaka dlhoročnej spolupráci s Ingmarom Bergmanom). V oboch filmoch sa Tarkovskij dotýka témy blížiaceho sa konca sveta a postoja človeka k nemu. Chceli by sme vás taktiež upozorniť na prednášku doc. PhDr. Valerija Kupku, CSc., s názvom Návrat času strateného v pamäti zrkadla (Andrej Tarkovskij: Zrkadlo), ktorá sa uskutoční v utorok 12. novembra o 18:20 pred projekciou Tarkovského filmu.
Cyklus Vpád do intimity nesie tentoraz podnázov Vpád do domu. Filmy, ktoré sme doň zaradili, zobrazujú rôzne podoby situácií, keď sa do najintímnejšieho priestoru človeka, do jeho domova, dostane cudzorodý element, najčastejšie v podobe nebezpečného jedinca ohrozujúceho samotnú existenciu domácich. Na tému cyklu sme tento mesiac naviazali aj Double Bill. V ňom premietneme filmy My Jordana Peela a Funny Games USA Michaela Hanekeho. V prvom menovanom filme prichádza rodina Wilsonovcov na prázdniny do letného domu. Situácia sa radikálne zdramatizuje, keď ich v tomto prostredí začne na životoch ohrozovať štvorica maskovaných cudzincov, ktorí však vyzerajú navlas rovnako ako oni sami. Kým Peelov film uchopuje ústredný motív v podstate žánrovým kľúčom (horor), Michael Haneke vo svojom Funny Games USA (pričom ide o mimoriadne verný remake pôvodnej rakúskej verzie filmu Funny Games z roku 1997) rozvíja kritiku filmov o násilí. Východisko filmu je prakticky identické ako v My, aj tu prichádza rodina na prázdniny do prázdninového domu, kde ich prepadnú dvaja neznámi násilníci. Estetické a ideové uchopenie situácie je však celkom iné ako u Peela: Haneke, hojne využívajúc mimoobrazové pole, rozohráva veľkolepú hru medzi tým, čo vidíme, a tým, čo si domýšľame na základe videného, a tak nás núti reflektovať náš postoj jednak k násiliu samotnému a jednak k jeho audiovizuálnym reprezentáciám. V Skrytom pôvabe buržoázie Luisa Buñuela je motív vpádu do domu spracovaný skôr odľahčene, s nadhľadom. Skupina predstaviteľov buržoáznej spoločenskej triedy chce zorganizovať spoločný obed alebo večeru, no stále im v tom zabránia nejaké okolnosti. Uznajte sami: viete si predstaviť pokojne večerať, keď vám do domu vtrhne skupina dôstojníkov a vojakov francúzskej armády?! V cykle uvedieme aj filmy Zabitie posvätného jeleňa Yorgosa Lanthimosa a Čakaj, kým sa zotmie Terencea Younga.
Do cyklu Detstvo, dospievanie, mladosť sme na november zaradili filmy zo školského prostredia. My z deviatej A Štefana Uhra je súdobý príbeh o citovom dozrievaní pätnásťročných, o ich vzťahoch k škole i k budúcemu povolaniu. Na škole pracuje tajná skupina „timurovcov,“ ktorá odsudzuje nedostatky v správaní a v prospechu žiakov. Na pozadí ich detektívnej činnosti sa rozvíja vzťah Ivana a Dany, ktorý narúša Danina neodstrániteľná chyba zraku. Mladý Törless Volkera Schlöndorffa je zasadený do prostredia chlapčenského internátu v Rakúsko-Uhorsku na začiatku 20. storočia. Násilie a šikanovanie tu nie sú ničím výnimočným a protagonista musí v sebe hľadať, aký postoj zaujať a ako reagovať na dianie okolo seba. Dej filmu Keby... Lindsaya Andersona sa odohráva na elitnom študentskom internáte pre chlapcov z bohatých rodín. Výchovné metódy sa tam však od čias stredoveku veľmi nezmenili. Anarchistická vzbura hlavného hrdinu nie je len vzburou proti represívnej výchove, neváhajúcej používať na udržanie disciplíny telesné tresty, ale je revoltou proti celej spoločnosti, ktorej je tento internát dokonalým obrazom. Pripomeňme, že kameramanom filmu bol český kameraman Miroslav Ondříček, ktorý by sa v novembri tohto roku dožil 85 rokov (4. 11. 1934 – 28. 3. 2015). Napokon Medzi stenami Laurenta Canteta ponúka divákovi prostredníctvom obrazu diania v triede na druhom stupni základnej školy na parížskom predmestí pohľad do mikrokozmu súčasnej francúzskej multikultúrnej spoločnosti.
V novembri si pripomenieme vo FILMOTÉKE aj výročia narodenia dokumentaristu, dramaturga, scenáristu a pedagóga Martina Slivku (1. 11. 1929 – 23. 9. 2002, nedožitých 90 rokov) a herca Radovana Lukavského (1. 11. 1919 – 10. 3. 2008, 100. výročie narodenia). Uvedieme dve pásma Slivkových krátkometrážnych filmov a film Drak sa vracia, v ktorom Lukavský stvárnil titulnú rolu Draka, alias Martina Lepiša. Pri príležitosti 80. narodenín talianskeho režiséra Marca Bellochia premietneme jeho dlhometrážny debut pre kiná Päste vo vreckách. V novembri sa dožíva 65 rokov bosniansky režisér Emir Kusturica (absolvent pražskej FAMU). Jeho výročie pripomenú projekcie jeho filmov Otec na služobnej ceste a Čierna mačka, biely kocúr. V cykle Očami filmových spravodajcov uvedieme komponovaný program TOP filmové žurnály očami Ľubomíra Štecka a v Kine Čas sa Milan Černák bude venovať neznámym známym osobnostiam.
Prajeme vám veľa pozoruhodných filmových zážitkov.
Detstvo, dospievanie, mladosť: škola (DDMŠ)
November 2019: My z deviatej A; Mladý Törless; Keby...; Medzi stenami
Výber filmov zobrazujúcich obdobie dozrievania na škole. Sebaurčujúce poznanie, ktorým prechádzajú žiaci v týchto filmoch je posadené do rôznej doby a kontextov. Zobrazenie hlavných hrdinov je vedené buď kontextom doby vzniku diela, alebo v prípade filmu Mladý Törless doby v ktorej sa film odohráva (čo samozrejme nevylučuje aj kontext súčasný, nadčasový). Mladý Törless (podľa románu Roberta Musila) zobrazuje ešte časy internátneho školstva z monarchistického Rakúska-Uhorska. Dominuje prísny režim, ktorý ale necháva vyplávať mnohým zvráteným sprievodným javom. Keby... je silnou revoltou, ktorá v šesťdesiatych rokoch panovala snáď na všetkých frontoch (film vznikol v zlomovom roku 1968). My z deviatej A je idealizovaným zobrazením problémov školákov vtedajšieho Československa. Naopak Medzi stenami je drsným zachytením reality francúzskych mladých školákov. Bez zbytočných príkras sa tu pojednáva o tom, čo je typické aj pre ostatné filmy tohto výberu – konflikt jednotlivca a kolektívu, individuality a inštitúcie.
Double Bill: Vpád do domu (DB)
November 2019: My; Funny Games USA
Pokojný pobyt s rodinou mimo každodenného ruchu veľkomesta je zvyčajne zdrojom oddychu a načerpania potrebnej energie. To najhoršie, čo môže túto idylu pokaziť, je hádam iba zlé počasie. Kiež by tomu tak bolo v prípade rodín – protagonistov novembrového dvojprogramu. Rodina Wilsonovcov prichádza na prázdniny do letného domu. Situácia sa radikálne zdramatizuje, keď ich v domácom prostredí začne na životoch ohrozovať maskovaná štvorica cudzincov, ktorí vyzerajú navlas ako oni sami. Anne s rodinou prichádza do prázdninového domu, kde ich s milým úsmevom na tvári prepadnú dvaja neznámi násilníci. Zvrátená hra na mačku a myš sa môže začať. Kým film My uchopuje ústredný motív žánrovým kľúčom a divákovi tak ponúka „bezpečný“ odstup, Funny Games USArobia nekompromisným a špecificky filmovým spôsobom z diváka takpovediac spolupáchateľa. Vďaka tomu rozvíjajú radikálnu kritiku filmov, v ktorých je násilie bežným javom, či je priam glorifikované.
Nežná revolúcia a film(NRAF)
November 2019: Papierové hlavy; November ’89 v Kinožurnáloch; Letová správa OK 89 – 90; Všetci spolu... (po slovensky); Baščovanský a zať; Na krásnom modrom Dunaji; Nežných 19; Muži revolúcie
V cykle Nežná revolúcia a film viacero komponovaných blokov, do ktorých Miro Ulman z Národného kinematografického centra Slovenského filmového ústavu zaradil spravodajské, dokumentárne, ale aj hrané filmy. Papierové hlavy Dušana Hanáka sú emotívnou filmovou freskou o vzťahu jednotlivca a moci v období vlády totalitného politického režimu. Pásmo Nežná revolúcia v Kinožurnáloch je zostavené z vydaní spravodajského týždenníka, ktoré sa týkajú kľúčových udalostí prelomu rokov 1989 a 1990. Dokumentárny film Letová správa OK 89 – 90 vypovedá o udalostiach u nás počas jedného roka od leta 1989 do leta 1990 a film Všetci spolu... (po slovensky) Evy Štefankovičovej zase o politických, spoločenských, ekonomických a mravných paradoxoch, ktoré v roku 1990 zákonite sprevádzali vtedajšie Československo na ceste k slobode, demokracii a identite. Raritou v programe je televízny film Tomáša Krnáča Baščovanský a zať. Táto takmer čierna komédia rozpráva o Baščovanskom, drobnom vidieckom podnikateľovi podnikajúcom na vlastnú päsť, ktorý do tejto činnosti zaúča aj svojho zaťa. V jeho opravovni áut sa robia kšefty najrozličnejšieho zamerania, občas sa opraví aj auto. Podobne ako film Štefana Semjana Na krásnom modrom Dunaji reflektuje dianie začiatkom 90. rokov, teda v období nástupu nového spoločensko-ekonomického zriadenia. Zuzana Piussi sa vo filme Muži revolúcie rozhodla pátrať v pamätiach mužov, ktorí zohrali významnú úlohu v nových dejinách našej krajiny, a prostredníctvom ich osobného pohľadu na udalosti pred, počas a po roku 1989 až po prvé voľby v roku 1990 prináša neštandardný obraz revolučných zmien, ako boli vnímané vtedy a dnes. Ďakujeme spoločnosti ALEF FILM & MEDIA, s.r.o. za poskytnutie práv na uvedenie filmu Papierové hlavy.
RETROSPEKTÍVA: ANDREJ TARKOVSKIJ (RAT)
November 2019: Andrej Rubľov; Solaris; Návrat času strateného v pamäti zrkadla (Andrej Tarkovskij: Zrkadlo) – prednáška doc. PhDr. Valerija Kupku, CSc.; Zrkadlo; Stalker; Nostalgia; Obeť
Andrej Tarkovskij (4. apríla 1932 Zavražie – 29. decembra 1986 Paríž) je vo všeobecnosti považovaný za jedného z najvýznamnejších režisérov svetovej kinematografie 2. polovice 20. storočia. Bol synom básnika Arsenija Tarkovského (vo filme Zrkadlo nechal otca recitovať jeho vlastné verše). Po absolvovaní moskovskej filmovej školy VGIK (študoval v ročníku Michaila Romma) debutoval dlhometrážnym hraným filmom pre kiná Ivanovo detstvo. Film rozpráva o zážitkoch chlapca Ivana, ktorého rodičov zabili nemecké jednotky počas 2. svetovej vojny. Nasledoval film Andrej Rubľov, ktorého protagonistom je záhadný ikonopisec. Dej filmu sa odohráva na začiatku 15. storočia a zobrazuje umelca a krutú dobu, v ktorej žil. Zároveň kladie otázky o zmysle tvorby, umenia v živote človeka a o vzťahu človeka k tomu, čo ho presahuje. Tarkovskij počas svojej kariéry nakrútil aj dva filmy vo všeobecnosti zaraďované do dejín žánru sci-fi – Solaris a Stalker, oba podľa literárnych predlôh: v prvom prípade išlo o rovnomenný román Stanisława Lema, v druhom prípade o novelu Piknik pri ceste bratov Arkadija a Borisa Strugackovcov. V oboch filmoch sa Tarkovskij snažil potlačiť explicitné vedecko-fantastické prvky a zamerať sa skôr na hlboké vnútorné prežívanie protagonistov filmov, čo viedlo aj k rozporom medzi ním a autormi predlôh. Zrkadlo, ktoré Tarkovskij nakrútil medzi Solarisom a Stalkerom, je zase jeho najautobiografickejším dielom, v ktorom hlbokým poeticko-filozofickým spôsobom stiera hranice medzi minulosťou a prítomnosťou, spomienkou a skutočnosťou či skutočnosťou a snom. Posledné dva filmy Nostalgia a Obeť nakrútil režisér už mimo Sovietskeho zväzu a spolupracoval na nich so západnými producentmi a filmármi. Nostalgia vznikla v Taliansku a Obeť vo švédsko-francúzskej koprodukcii a s prispením kameramana Svena Nykvista. V oboch filmoch sa Tarkovskij dotýka témy blížiaceho sa konca sveta a postoja človeka k nemu. Pre zaujímavosť dodajme, ako sa na margo Tarkovského vyjadril iný velikán svetovej kinematografie Ingmar Bergman: [Tarkovskij je] „tým najväčším, tým, kto vynašiel nový jazyk, verne zobrazujúci prirodzenú povahu filmu, pretože zachytáva život ako odraz, život ako sen.“ Chceli by sme vás taktiež upozorniť na prednášku doc. PhDr. Valerija Kupku, CSc. s názvom Návrat času strateného v pamäti zrkadla (Andrej Tarkovskij: Zrkadlo), ktorá sa uskutoční 12. novembra o 18:20 pred projekciou Tarkovského filmu. Retrospektívu filmov Andreja Tarkovského organizujeme v spolupráci s Veľvyslanectvom Ruskej federácie v Slovenskej republike, s Ruským centrom vedy a kultúry v Bratislave, Mosfilmom, Ruscicom, filmovou školou VGIK a so Švédskym filmovým inštitútom. Ďakujeme našim partnerom, spoločnosti Aerofilms a tiež Kristíne Aschenbrennerovej zo Slovenského filmového ústavu.
Filmotéka je samostatná programová zložka Kina Lumière. Jej program zostavujú filmoví kurátori, zamestnanci Slovenského filmového ústavu (SFÚ): Michal Michalovič, Rastislav Steranka a Richard Šteinhübel. Pri koncipovaní programu spolupracujú s poprednými odborníkmi z oblasti filmovej histórie. Do programu sú zaraďované predovšetkým tituly z fondov Národného filmového archívu SFÚ. Tieto tituly sú uvádzané z archívnych 35 mm kópií, prípadne z digitálnych nosičov (pokiaľ filmy prešli procesom digitalizácie). Program Filmotéky je z veľkej časti prezentovaný v Študijnej sále SFÚ (K3). Študijná sála sa riadi pravidlami Medzinárodnej federácie filmových archívov (FIAF), ktorej je SFÚ členom od roku 2001.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Všeobecné obchodné podmienky pri ONLINE nákupe
Úvodné ustanovenia a definície pojmov
Tieto obchodné podmienky pre nákup vstupeniek cez internet (ďalej len „Obchodné podmienky“) platia pri nákupe vstupeniek na filmové, kultúrne a spoločenské alebo aj iné predstavenie prevádzkované spoločnosťou Slovenský filmový ústav, (ďalej len „Prevádzkovateľ“), a to len pri nákupe vstupeniek prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk. Tieto Obchodné podmienky upravujú vzájomné práva a povinnosti Prevádzkovateľa a kupujúceho (ďalej len „Zákazník“).
„Vstupenka“ je vstupenka zakúpená, a zároveň vytlačená v pokladniach prevádzky prevádzkovaných Prevádzkovateľom (ďalej len „Kino“).
„mailTicket“ je vstupenka zakúpená prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk a jej podstránok s unikátnym čiarovým kódom, vytlačená Zákazníkom, alebo vstupenka vo formáte PDF s unikátnym čiarovým kódom predložená Zákazníkom uvádzačovi pred vstupom do Kina prostredníctvom prenosného elektronického zariadenia (mobilným telefónom, tabletom a pod.). Vstupenka s unikátnym čiarovým kódom je súčasťou potvrdzujúceho e-mailu, ktorý bude doručený Zákazníkovi vždy po objednaní a úhrade vstupenky cez internetovú stránku www.kino-lumiere.sk . Čiarovým kódom sa Zákazník preukáže pred vstupom do sály alebo na konkrétne predstavenie. Možno ho naskenovať z mobilného zariadenia alebo predložiť vo vytlačenej forme. Kód musí byť čitateľný a nepoškodený. Zákazník preberá zodpovednosť za nešírenie vstupenky, aby tak zabránil jej prípadnému zneužitiu.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@ticketware.sk, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť Besteron a.s. (ďalej len “Besteron”), sídlo Teslova 20, 821 02 Bratislava, IČO: 47866233, DIČ: 2024127963. Spoločnosť Ticketware SE zabezpečuje predaj a vyúčtovanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana)
Besteron poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na Besteron prostredníctvom telefonickej linky 02/33 52 76 75 (po-pia 08 - 16h, víkendy a sviatky 08 - 20h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese helpdesk@besteron.sk, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od Besteronu.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
„Orgán dohľadu“ je Slovenská obchodná inšpekcia so sídlom Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, Slovenská republika (www.soi.sk).
Zákazník súhlasí s týmito Obchodnými podmienkami, ktoré sú pre obe strany záväzné. V prípade potreby môže Zákazník kontaktovať Prevádzkovateľa prostredníctvom e- mailu kinolumiere@sfu.sk
Spôsob zakúpenia a doručenia vstupenky
Zákazník si môže zakúpiť elektronicku vstupenku (dalej len mailTicket) na konkrétne predstavenie prostredníctvom našej internetovej stránky www.kino-lumiere.sk po výbere filmu a času s presmerovaním na internetovú stránku system.cinemaware.eu a zaplatiť za mailTicket cenu vstupenky, podľa vytvorenej objednávky prostredníctvom služby Besteron.
mailTicket je možné zakúpiť najneskôr 30 minút pred začiatkom požadovaného predstavenia uvedeného v programe kina. Neskôr si Zákazník môže kúpiť v pokladni kina iba Vstupenky na neobsadené miesta.
Po výbere a označení konkrétneho predstavenia Zákazník označí počet dospelých a počet zľavnených mailTicketov, zvolí miesto a druh (obyčajný, Deti, študenti, seniori, ZŤP) a sedadlo vstupenky, Zákazník pokračuje ku kroku zaplatiť online. Zákazníkovi sa zároveň zobrazí celková kúpna cena mailTicket, ktorú je po potvrdení Objednávky v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE” (s povinnosťou platby) povinný uhradiť. Uvedená kúpna cena je aktuálnou cenou pre objednané mailTicket a je cenou konečnou, t.j. vrátane DPH a prípadných poskytnutých zliav. Zákazník vyjadrí súhlas s obchodnými podmienkami.
Po potvrdení objednávky mailTicket v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE“ je Zákazník presmerovaný do zabezpečenej platobnej brány Besteron, prostredníctvom ktorej vykoná úhradu. Úhradu je potrebné vykonať v časovom limite do 15 minút, ktorý sa odpočítava od okamihu začatia procesu platby presmerovaním na platobnú bránu. Po vypršaní časového limitu 15 minút nebude začatá objednávka dokončená.
Po uskutočnení úspešnej platby prostredníctvom zabezpečenej platobnej brány Besteron v časovom limite 15 minút bude Zákazník opäť presmerovaný na internetovú stránku system.cinemaware.eu pre vygenerovanie a zobrazenie mailTicket. Objednávka bude úspešne dokončená len v prípade, ak Zákazník vyčká na presmerovanie na internetové stránky system.cinemaware.eu a zobrazí sa mui jeho mailTicket na obrazovke. Následne mu bude doručený mailTicket na správne zadaný a funkčný email. V prípade, ak Zákazník nevyčká na presmerovanie a nezadal správny a funkčný email pre doručenie mailTicket, Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za nedokončenie objednávky a Zákazník si musí uplatniť reklamáciu realizovanej úhrady v banke.
Po realizovaní úhrady kúpnej ceny mailTicket a úspešnom dokončení objednávky bude Zákazníkovi odoslaný potvrdzujúci e-mail na ním zadanú platnú a funkčnú e- mailovú adresu, ktorý obsahuje unikátny čiarový kód a variabilný symbol a platný mailTicket vo formáte PDF oprávňujúci na vstup do sály (slúži ako vstupenka). Pre daňové účely, slúži mailTicket ako daňový doklad.
Platba je zrealizovaná iba vtedy, ak Zákazník dostane od Prevádzkovateľa potvrdenie o zaplatení podľa predchádzajúceho bodu správou na e - mailovú adresu zadanú v objednávke.
Unikátny čiarový kód v mailTicket je platný iba raz, tzn. že pri akomkoľvek ďalšom predložení čiarového kódu sa na takto predložený mailTicket nebude prihliadať a na jeho základe nebude povolený vstup do kinosály, a to bez ohľadu na to, kto vyššie uvedený mailTicket predloží.
Zákazník je povinný, pokiaľ si uplatňuje nárok na poskytnutie zľavneného vstupného, preukázať oprávnenosť nároku na zľavnený mailTicket pred vstupom do kinosály predložením platného dokladu, ktorá oprávňuje držiteľa k zľave. Kumulácia jednotlivých zliav nie je možná. V prípade, že Zákazník nepreukáže nárok na zľavnený mailTicket, bude mailTicket považovaný za neplatný, nepovolí sa vstup do kinosály a nevznikne nárok na vrátenie zaplatenej ceny mailTicket. Prevádzkovateľ poskytuje možnosť doplatenia rozdielu v cene zo zľavnenej vstupenky na cenu za dospelého, čo môže urobiť zákazník v pokladni kina. Zľavneným vstupným sa na účely týchto Obchodných podmienok považuje iba vstupné podľa platného cenníka.
Odstúpenie od zmluvy
Predaj mailTicketov na filmové a iné predstavenie sa považuje za zmluvu súvisiacu s poskytovaním služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času, podľa ktorej sa Prevádzkovateľ zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote a z toho dôvodu Zákazník nemôže, v zmysle § 7 ods. 6 písm. k) zák. č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, odstúpiť od zmluvy.
Reklamácie
Prevádzkovateľ zodpovedá za vady poskytovanej služby, prípadne predávaného tovaru podľa ustanovení príslušných právnych predpisov, najmä ustanovenia § 420 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Reklamovať poskytnutú službu, t.j. predstavenie, na ktoré bol mailTicket zakúpený, je možné za podmienok stanovených reklamačným poriadkom Prevádzkovateľa, ktorý sa nachádza na internetovej stránke www.kino-lumiere.sk a v priestoroch prevádzky.
Osobné údaje a ich ochrana
Prevádzkovateľ zabezpečuje ochranu osobných údajov kupujúceho v súlade so zákonom č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Informácie o spracúvaní osobných údajov sú uvedené na webovej stránke Prevádzkovateľa. Zákazník berie na vedomie, že je povinný Prevádzkovateľovi poskytnúť osobné údaje v správnej a pravdivej forme a je tiež povinný informovať Prevádzkovateľa o každej zmene svojich osobných údajov. Zákazník potvrdzuje, že osobné údaje, ktoré poskytol, sú správne. Zákazník pri odoslaní objednávky potvrdí, že v súlade so zákonom mu bolo poskytnuté poučenie týkajúce sa ochrany osobných údajov, a to aktivovaním príslušnej funkcie na webovej stránke Prevádzkovateľa.
Alternatívne riešenie sporov
Pokiaľ Zákazník nie je spokojný so spôsobom, ktorým Prevádzkovateľ vybavil jeho reklamáciu alebo sa domnieva, že Prevádzkovateľ porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na Prevádzkovateľa so žiadosťou o nápravu (prostredníctvom emailu na kinolumiere@sfu.sk ). Ak Prevádzkovateľ na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo, alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, Zákazník má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 11 a nasl. zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Prevádzkovateľom je Orgán dohľadu - Slovenská obchodná inšpekcia, so sídlom: Prievozská 32, 827 99 Bratislava, IČO: 17 331 927, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Slovenská obchodná inšpekcia, Ústredný inšpektorát, Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia sporov, Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, internetová adresa:www.soi.sk, alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke www.economy.gov.sk).
6.2 Zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Zákazník môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránkeec.europa.eu/consumers/odr/.
VII. Záverečné ustanovenia
7.1 Tieto Obchodné podmienky platia pre Zákazníka v rozsahu a znení uvedenom na internetových stránkach Prevádzkovateľa v deň zakúpenia elektronickej vstupenky mailTicket Zákazníkom.
7.2 Aktivovaním príslušnej funkcie pred zakúpením mailTicket kupujúci potvrdí, že sa s týmito Obchodnými podmienkami oboznámil, v plnom rozsahu porozumel ich obsahu, súhlasí s nimi a je nimi viazaný. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo v zákonnom rozsahu meniť tieto Obchodné podmienky pre nákup mailTicket cez internet, prípadne ich časť.
7.3 Akékoľvek zmeny týchto Obchodných podmienok nadobúdajú účinnosť dňom uvedeným v aktualizovanom znení.
7.4 Na vzťahy výslovne neupravené týmito všeobecnými obchodnými podmienkami sa aplikujú príslušné ustanovenia Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka, zákona č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode a zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.