III. Cesty dospelosti (2018)

V sledovanom období sa kinematografia rozbieha mnohými smermi, už nemôžeme hovoriť o jednoduchých líniách časovo-priestorovej následnosti a kauzality, skôr sa dianie triešti, multiplikuje. Ponúkaný výber preto nie je v žiadnom prípade definitívny, napriek tomu dúfame, že vás zaujme, v neposlednom rade vďaka tomu, že všetky filmy premietané v rámci tohto semestra uvádzame vo Filmovom kabinete po prvý raz. Ako už býva na pôde Filmového kabinetu dobrým zvykom, tešiť sa môžete aj na viacerých hosťujúcich lektorov.

Semester potrvá od januára 2018 do júna 2018 a už teraz je možné sa naň prihlasovať do 30.1. alebo do naplnenia kapacity „kabinetnej“ kinosály. 

Podrobný program  a prihlasovanie na portáli cinepass.skcinepass.sk

PROGRAM

30.1.2018 18:00: Nové vlny v Európe
  Kristove roky
  r: Juraj Jakubisko, Československo, 93‘, 35mm

13.2.2018 18:00: Andrej Tarkovskij
  Ivanovo detstvo
  r: Andrej Tarkovskij, Sovietsky zväz, 89‘, 35mm

27.2.2018 18:00: Taliansko po neorealizme
  Súmrak bohov | La caduta degli dei
  r: Luchino Visconti, Taliansko, Nemecko, 144‘, 35mm

13.3.2018 18:00: Stanley Kubrick: Šachová partia s divákom
  Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu | Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
  r: Stanley Kubrick, USA, VB, 95‘, Blu-ray

27.3.2018 18:00: Nový nemecký film
 Strach jesť duše | Angst essen Seele auf 
 r: Rainer Werner Fassbinder, Nemecko, 87‘, 35mm

17.4.2018 18:00: Nový Hollywood
  Tetro
  r: Francis Ford Coppola, USA, Argentína, Španielsko, Taliansko, 127‘, Blu-ray

24.4.2018 18:00: Neskorá tvorba Luisa Buñuela
  Skrytý pôvab buržoázie | Le charme discret de la bourgeoisie
  r: Luis Buñuel, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, 97‘, 35mm

15.5.2018 18:00: Slovenský film v ére samostatnosti
  Na krásnom modrom Dunaji
  r: Štefan Semjan, Slovensko, 126‘, 35mm

22.5.2018 18:00: Dogma 95
  Hon | Jagten 
  r: Thomas Vinterberg, Dánsko, 111‘, 35mm

29.5.2018 18:00: Nový kórejský film
  Komorná | Ah-ga-ssi 
  r: Park Chan-wook, Kórejská republika, 144‘, DCP

Viac info

Kristove roky | Filmový kabinet

Kristove roky; Juraj Jakubisko, 1967, verzie: OR : slk

Film Juraja Jakubiska Kristove roky má v dejinách slovenskej kinematografie významné postavenie, ktoré je okrem iného dané aj tým, že ho možno považovať nielen za Jakubiskov dlhometrážny hraný debut, ale aj za začiatok tvorby nastupujúcej generácie režisérov, ktorá študovala na FAMU. Kristove roky sú teda generačným filmom, čo okrem iného potvrdzujú aj príbeh mladého umelca hľadajúceho svoju identitu, narácia príbehu využívajúce netradičné filmové obrazy a výber hercov, a aj preto možno tento film bez pochybností považovať za cenný a dôležitý príspevok k rozvíjaniu estetiky a poetiky československej novej vlny. Film uvádzame pri príležitosti 80. výročia narodenia slovenského kameramana Igora Luthera. Zobraziť viac

2D Stream OR 15
Viac info

Ivanovo detstvo | Filmový kabinet

Ivanovo detstvo; Andrej Tarkovskij, 1962, verzie: OR , ST : rus

Tarkovského úspešný debut (jeho obhajcom v medzinárodnej polemike bol napr. J. P. Sartre) rozpráva pomocou pozoruhodnej subjektívnej kamery, asociatívnej montáže a sústredenia sa na výtvarnú stránku príbeh 11-ročného „dieťaťa vojny“, ktorého údelom sa stala neprístupná samota v utrpení a horkosti, úplné privlastnenie svetom nenávisti, pomsty, rizika a smrti, odcudzenie sa všetkému a všetkým bez náznaku túžby žiť a prežiť. Ivan prestal byť dieťaťom vo chvíli, keď mu fašisti pred očami zavraždili matku. V čiernobielom obraze, majstrovsky zvládnutom kameramanom Jusovom, rezonuje Tarkovského poetická štylizácia prírody (makrodetaily krajiny, výrečné siluety stromov – frontové zuhoľnatelé pahýle, nežné brezy v zázemí, skryté významy plynutia vody v rieke, hladiny močiara, odraz chvejúcej sa hviezdy v hlbine studne, pomaly sa kotúľajúce jablká vypadnuté z auta a obhrýzané koňmi...). Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Súmrak bohov | Filmový kabinet

La caduta degli dei; Luchino Visconti, Suso Cecchi D'Amico, 1969, verzie: OR , ST : deu, ita

Vo filme Súmrak bohov sa režisér Luchino Visconti opäť venuje jednej z ústredných tém svojej tvorby: morálnemu úpadku vyšších spoločenských vrstiev a rozkladu rodiny. V predvečer druhej svetovej vojny musí rodina oceliarskych veľkopriemyselníkov von Essenbeckovcov čeliť novej spoločenskej situácii. Ich bohatstvo a vplyv už bez správnej politickej orientácie nič neznamenajú... Film uvádzame pri príležitosti 115. výročia narodenia režiséra a scenáristu Luchina Viscontiho (2. 11. 1906 – 17. 3. 1976). Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu | Filmový kabinet

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb; Stanley Kubrick, 1964, OV (angl.) + ST (cz; Stanley Kubrick, 1964, verzie: OR

Začiatok 60. rokov minulého storočia. Studená vojna medzi kapitalistickým západom a komunistickým východom vrcholí. Oba bloky sa predbiehajú v nukleárnom zbrojení. Americká spoločnosť, najvyššie vládne a vojenské miesta, sú presiaknuté paranojou z nukleárneho útoku komunistických agresorov. Je len otázkou času, čí prst bude prvý na spúšti nukleárnej apokalypsy. Je tu však jeden odvážny muž na správnom mieste, americký generál Jack D. Ripper. Nebude čakať, kým „Rusáci“ zaútočia prví. Nariadi zhodiť atómovú bombu na Sovietsky zväz... PREDNÁŠKA: STANLEY KUBRICK: ŠACHOVÁ PARTIA S DIVÁKOM Stanley Kubrick začínal v šestnástich rokoch ako fotograf pre časopis Look. Na počiatku 50. rokov minulého storočia nakrúcal krátke dokumentárne filmy. Už jeho prvý film pre štúdio United Artists – Zabíjanie – mu priniesol uznanie a úspech. Kubrick nakrútil počas svojej kariéry celkovo trinásť dlhometrážnych filmov, pričom za relevantné obdobie sa uňho vo všeobecnosti považujú roky 1956 - 1999 (teda od filmu Zabíjanie po Široko zatvorené oči). Striedal filmové žánre (od komédie cez sci-fi až po psychologický horor), pričom často posúval ich konvencie či ich dokonca svojimi filmami redefinoval. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

BD OR 15
Viac info

Strach jesť duše | Filmový kabinet

Angst essen Seele auf; Rainer Werner Fassbinder, 1974, OV (nem.) + ST (sk; Rainer Werner Fassbinder, 1974, verzie: OR

Stretnutie staršej ženy Emmi a marockého gastarbeitera Aliho skončí manželstvom. Ich vzťah však nie je akceptovateľný pre jej rodinu, známych a susedov. Fassbinder v tomto filme odhaľuje predpojatosť a xenofóbiu ľudí, ktorým vadí vysoký vekový rozdiel manželov a rovnako to, že Ali je cudzincom, ale predovšetkým ich spoločné šťastie. Režisér tak vytvára veľmi precíznu kritiku západnej spoločnosti. PREDNÁŠKA: NOVÝ NEMECKÝ FILM Aj v Nemecku sa v 60. rokoch minulého storočia ozvali režiséri, ktorí pociťovali potrebu obrodiť tamojšiu kinematografiu. V roku 1962 vystúpila skupina mladých filmárov s tzv. Oberhausenským manifestom, v ktorom sa prejavila ich pomerne radikálna dikcia: manifest hlásal, že „Papas Kino ist tot!“ – teda „Fotrovské kino je mŕtve!“. Hoci väčšina signatárov manifestu medzičasom upadla do zabudnutia, aj tento manifest signalizoval veľké zmeny v nemeckej kinematografii. V druhej polovici dekády a začiatkom 70. rokov v dlhometrážnom filme debutuje mimoriadne silná generácia tvorcov narodených v rokoch 1939 – 1945 (Schlöndorff, Herzog, Fassbinder, Wenders). Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Tetro | Filmový kabinet

Tetro; Francis Ford Coppola, 2009, OV (rôzne) + ST (cz; Francis Ford Coppola, 2009, verzie: OR

Francis Ford Coppola začínal ako režisér v období nového Hollywoodu, v 60. rokoch 20. storočia. Vypracoval sa na režisérsku superhviezdu, neskôr pracoval s najvýraznejšími hercami, nakrúcal filmy za desiatky miliónov dolárov. Po filme Čarodejník z roku 1997 sa na 10 rokov odmlčal. V novom tisícročí sa vrátil k réžii filmom Mladosť bez mladosti a v roku 2009 nakrútil film Tetro. V tomto filme sa v istom zmysle vracia k duchu filmovej tvorby z obdobia nového Hollywoodu. Je to vlastne osobná filmárčina s relatívne malým rozpočtom (5 miliónov dolárov), menej známymi hercami, nakrútená v Buenos Aires... Film rozpráva príbeh o dvoch bratoch, ktorí sa stretávajú po rokoch a pokúšajú sa pochopiť minulosť a tak vyriešiť aj vzťah medzi nimi. PREDNÁŠKA: NOVÝ HOLLYWOOD Na konci 60. rokov 20. storočia nebola viac udržateľná situácia veľkých hollywoodskych štúdií a vo vzduchu visela potreba zmeny. Komerčný neúspech Kleopatry z roku 1963 sa stal symbolom konca jednej éry. Generácia tvorcov, ktorá sa dostávala k slovu (jej najvýraznejšími predstaviteľmi boli Francis Ford Coppola, George Lucas, Brian De Palma, Martin Scorsese a Steven Spielberg), začala nakrúcať filmy inak. Rané filmy týchto režisérov sa pomerne radikálne vymedzili proti vtedajšej hollywoodskej produkcii. Mnohí z nich sú aktívni dodnes a v posledných 30-40 rokoch zásadným spôsobom ovplyvňovali americkú kinematografiu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

BD OR 15
Viac info

Skrytý pôvab buržoázie | Filmový kabinet

Le charme discret de la bourgeoisie; Luis Buñuel, 1972, verzie: OR , ST : fra, spa

Základná premisa filmu je vskutku veľmi jednoduchá: skupina ľudí sa chce spolu navečerať. Celý film pozostáva zo sledu pokusov naplniť tento zámer, pričom do hry zasahujú ďalšie a ďalšie prekážky na ceste za jeho uskutočnením. Jednou z tých „zásadnejších“ je potom vpád skupiny dôstojníkov a vojakov francúzskej armády do domu protagonistov práve počas plánovanej večere. Ide o jeden z filmov Buñuelovho neskorého obdobia (alebo aj „druhého francúzskeho“ obdobia). Bol ocenený Oskarom za Najlepší cudzojazyčný film. Film uvádzame pri príležitosti nedožitých 90. narodenín Jean-Claude Carrièra (19. 9. 1931 – 8. 2. 2021), ktorý spolupracoval na scenári spolu s Buñuelom. Zobraziť viac

2D OR ST 12
Viac info

Na krásnom modrom Dunaji | Filmový kabinet

Na krásnom modrom Dunaji; Štefan Semjan, 1994, verzie: OR : slk

Súdobá crazy komédia o troch bohémskych kamarátoch, ktorých vzrušenie z dobrodružstiev na hranici zákona, neviazaná zábava, sexuálna sloboda, radosť z maličkostí a žiadne obavy pred budúcnosťou privedú k spolupráci na krádeži slávneho obrazu Andyho Warhola. Zobraziť viac

2D Stream OR MP
Viac info

Komorná | Filmový kabinet

Ah-ga-ssi; Park Chan-wook, 2016, OV (kórejs. + jap.) + ST (cz; Park Chan-wook, 2016, verzie: OR

Podvodník vystupujúci ako gróf Fujiwara sa dohodne s mladučkou zlodejkou na ľsti: dievčina mu má pomôcť získať dôveru mladej lady Hideko, aby sa dostal k jej majetkom. Tým sa začína hra, v ktorej sa tak postavy, ako aj film spoliehajú na to, že každý si ukázané informácie vyloží podľa očakávaní nastavených na začiatku... V podstate inteligentný, hravý pseudo-viktoriánsky erotický lesbický román Sarah Watersovej Zlodejka získava vďaka Parkovmu prístupu až opernú veľkoleposť. PREDNÁŠKA: NOVÝ KÓREJSKÝ FILM 90. roky 20. storočia boli obdobím politických a hospodárskych zmien aj pre Južnú Kóreu: prechod od vojenského režimu k demokracii, svetová finančná kríza... Nasledovalo obdobie Slnečnej politiky, ďalšia hospodárska kríza, ochladnutie vzťahov s KĽDR, do úradu nastúpila prezidentka Park Geun-hye. A čo kórejský film? Aký dopad naň mali prezidenti krajiny? Ako ustál finančné krízy? Ako sa menil tematický fokus od 90. rokov a čo za tým stojí? Ktoré žánre sa tešili obľube v roku 2006, ale v roku 2016 akoby sa zem po nich prepadla? Ktorí art-house režiséri stoja za váš čas viac než čokoľvek od Kim Ki-duka po roku 2004? Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15