V sledovanom období sa kinematografia rozbieha mnohými smermi, už nemôžeme hovoriť o jednoduchých líniách časovo-priestorovej následnosti a kauzality, skôr sa dianie triešti, multiplikuje. Ponúkaný výber preto nie je v žiadnom prípade definitívny, napriek tomu dúfame, že vás zaujme, v neposlednom rade vďaka tomu, že všetky filmy premietané v rámci tohto semestra uvádzame vo Filmovom kabinete po prvý raz. Ako už býva na pôde Filmového kabinetu dobrým zvykom, tešiť sa môžete aj na viacerých hosťujúcich lektorov.
Semester potrvá od januára 2018 do júna 2018 a už teraz je možné sa naň prihlasovať do 30.1. alebo do naplnenia kapacity „kabinetnej“ kinosály.
Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk
PROGRAM
30.1.2018 18:00: Nové vlny v Európe
Kristove roky
r: Juraj Jakubisko, Československo, 93‘, 35mm
13.2.2018 18:00: Andrej Tarkovskij
Ivanovo detstvo
r: Andrej Tarkovskij, Sovietsky zväz, 89‘, 35mm
27.2.2018 18:00: Taliansko po neorealizme
Súmrak bohov | La caduta degli dei
r: Luchino Visconti, Taliansko, Nemecko, 144‘, 35mm
13.3.2018 18:00: Stanley Kubrick: Šachová partia s divákom
Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu | Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
r: Stanley Kubrick, USA, VB, 95‘, Blu-ray
27.3.2018 18:00: Nový nemecký film
Strach jesť duše | Angst essen Seele auf
r: Rainer Werner Fassbinder, Nemecko, 87‘, 35mm
17.4.2018 18:00: Nový Hollywood
Tetro
r: Francis Ford Coppola, USA, Argentína, Španielsko, Taliansko, 127‘, Blu-ray
24.4.2018 18:00: Neskorá tvorba Luisa Buñuela
Skrytý pôvab buržoázie | Le charme discret de la bourgeoisie
r: Luis Buñuel, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, 97‘, 35mm
15.5.2018 18:00: Slovenský film v ére samostatnosti
Na krásnom modrom Dunaji
r: Štefan Semjan, Slovensko, 126‘, 35mm
22.5.2018 18:00: Dogma 95
Hon | Jagten
r: Thomas Vinterberg, Dánsko, 111‘, 35mm
29.5.2018 18:00: Nový kórejský film
Komorná | Ah-ga-ssi
r: Park Chan-wook, Kórejská republika, 144‘, DCP
Film Juraja Jakubiska Kristove roky má v dejinách slovenskej kinematografie významné postavenie, ktoré je okrem iného dané aj tým, že ho možno považovať nielen za Jakubiskov dlhometrážny hraný debut, ale aj za začiatok tvorby nastupujúcej generácie režisérov, ktorá študovala na FAMU. Kristove roky sú teda generačným filmom, čo okrem iného potvrdzujú aj príbeh mladého umelca hľadajúceho svoju identitu, narácia príbehu využívajúce netradičné filmové obrazy a výber hercov, a aj preto možno tento film bez pochybností považovať za cenný a dôležitý príspevok k rozvíjaniu estetiky a poetiky československej novej vlny. Film uvádzame pri príležitosti 80. výročia narodenia slovenského kameramana Igora Luthera. Zobraziť viac
Tarkovského úspešný debut (jeho obhajcom v medzinárodnej polemike bol napr. J. P. Sartre) rozpráva pomocou pozoruhodnej subjektívnej kamery, asociatívnej montáže a sústredenia sa na výtvarnú stránku príbeh 11-ročného „dieťaťa vojny“, ktorého údelom sa stala neprístupná samota v utrpení a horkosti, úplné privlastnenie svetom nenávisti, pomsty, rizika a smrti, odcudzenie sa všetkému a všetkým bez náznaku túžby žiť a prežiť. Ivan prestal byť dieťaťom vo chvíli, keď mu fašisti pred očami zavraždili matku. V čiernobielom obraze, majstrovsky zvládnutom kameramanom Jusovom, rezonuje Tarkovského poetická štylizácia prírody (makrodetaily krajiny, výrečné siluety stromov – frontové zuhoľnatelé pahýle, nežné brezy v zázemí, skryté významy plynutia vody v rieke, hladiny močiara, odraz chvejúcej sa hviezdy v hlbine studne, pomaly sa kotúľajúce jablká vypadnuté z auta a obhrýzané koňmi...). Zobraziť viac
Vo filme Súmrak bohov sa režisér Luchino Visconti opäť venuje jednej z ústredných tém svojej tvorby: morálnemu úpadku vyšších spoločenských vrstiev a rozkladu rodiny. V predvečer druhej svetovej vojny musí rodina oceliarskych veľkopriemyselníkov von Essenbeckovcov čeliť novej spoločenskej situácii. Ich bohatstvo a vplyv už bez správnej politickej orientácie nič neznamenajú... Film uvádzame pri príležitosti 115. výročia narodenia režiséra a scenáristu Luchina Viscontiho (2. 11. 1906 – 17. 3. 1976). Zobraziť viac
Začiatok 60. rokov minulého storočia. Studená vojna medzi kapitalistickým západom a komunistickým východom vrcholí. Oba bloky sa predbiehajú v nukleárnom zbrojení. Americká spoločnosť, najvyššie vládne a vojenské miesta, sú presiaknuté paranojou z nukleárneho útoku komunistických agresorov. Je len otázkou času, čí prst bude prvý na spúšti nukleárnej apokalypsy. Je tu však jeden odvážny muž na správnom mieste, americký generál Jack D. Ripper. Nebude čakať, kým „Rusáci“ zaútočia prví. Nariadi zhodiť atómovú bombu na Sovietsky zväz... PREDNÁŠKA: STANLEY KUBRICK: ŠACHOVÁ PARTIA S DIVÁKOM Stanley Kubrick začínal v šestnástich rokoch ako fotograf pre časopis Look. Na počiatku 50. rokov minulého storočia nakrúcal krátke dokumentárne filmy. Už jeho prvý film pre štúdio United Artists – Zabíjanie – mu priniesol uznanie a úspech. Kubrick nakrútil počas svojej kariéry celkovo trinásť dlhometrážnych filmov, pričom za relevantné obdobie sa uňho vo všeobecnosti považujú roky 1956 - 1999 (teda od filmu Zabíjanie po Široko zatvorené oči). Striedal filmové žánre (od komédie cez sci-fi až po psychologický horor), pričom často posúval ich konvencie či ich dokonca svojimi filmami redefinoval. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Stretnutie staršej ženy Emmi a marockého gastarbeitera Aliho skončí manželstvom. Ich vzťah však nie je akceptovateľný pre jej rodinu, známych a susedov. Fassbinder v tomto filme odhaľuje predpojatosť a xenofóbiu ľudí, ktorým vadí vysoký vekový rozdiel manželov a rovnako to, že Ali je cudzincom, ale predovšetkým ich spoločné šťastie. Režisér tak vytvára veľmi precíznu kritiku západnej spoločnosti. PREDNÁŠKA: NOVÝ NEMECKÝ FILM Aj v Nemecku sa v 60. rokoch minulého storočia ozvali režiséri, ktorí pociťovali potrebu obrodiť tamojšiu kinematografiu. V roku 1962 vystúpila skupina mladých filmárov s tzv. Oberhausenským manifestom, v ktorom sa prejavila ich pomerne radikálna dikcia: manifest hlásal, že „Papas Kino ist tot!“ – teda „Fotrovské kino je mŕtve!“. Hoci väčšina signatárov manifestu medzičasom upadla do zabudnutia, aj tento manifest signalizoval veľké zmeny v nemeckej kinematografii. V druhej polovici dekády a začiatkom 70. rokov v dlhometrážnom filme debutuje mimoriadne silná generácia tvorcov narodených v rokoch 1939 – 1945 (Schlöndorff, Herzog, Fassbinder, Wenders). Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Francis Ford Coppola začínal ako režisér v období nového Hollywoodu, v 60. rokoch 20. storočia. Vypracoval sa na režisérsku superhviezdu, neskôr pracoval s najvýraznejšími hercami, nakrúcal filmy za desiatky miliónov dolárov. Po filme Čarodejník z roku 1997 sa na 10 rokov odmlčal. V novom tisícročí sa vrátil k réžii filmom Mladosť bez mladosti a v roku 2009 nakrútil film Tetro. V tomto filme sa v istom zmysle vracia k duchu filmovej tvorby z obdobia nového Hollywoodu. Je to vlastne osobná filmárčina s relatívne malým rozpočtom (5 miliónov dolárov), menej známymi hercami, nakrútená v Buenos Aires... Film rozpráva príbeh o dvoch bratoch, ktorí sa stretávajú po rokoch a pokúšajú sa pochopiť minulosť a tak vyriešiť aj vzťah medzi nimi. PREDNÁŠKA: NOVÝ HOLLYWOOD Na konci 60. rokov 20. storočia nebola viac udržateľná situácia veľkých hollywoodskych štúdií a vo vzduchu visela potreba zmeny. Komerčný neúspech Kleopatry z roku 1963 sa stal symbolom konca jednej éry. Generácia tvorcov, ktorá sa dostávala k slovu (jej najvýraznejšími predstaviteľmi boli Francis Ford Coppola, George Lucas, Brian De Palma, Martin Scorsese a Steven Spielberg), začala nakrúcať filmy inak. Rané filmy týchto režisérov sa pomerne radikálne vymedzili proti vtedajšej hollywoodskej produkcii. Mnohí z nich sú aktívni dodnes a v posledných 30-40 rokoch zásadným spôsobom ovplyvňovali americkú kinematografiu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Základná premisa filmu je vskutku veľmi jednoduchá: skupina ľudí sa chce spolu navečerať. Celý film pozostáva zo sledu pokusov naplniť tento zámer, pričom do hry zasahujú ďalšie a ďalšie prekážky na ceste za jeho uskutočnením. Jednou z tých „zásadnejších“ je potom vpád skupiny dôstojníkov a vojakov francúzskej armády do domu protagonistov práve počas plánovanej večere. Ide o jeden z filmov Buñuelovho neskorého obdobia (alebo aj „druhého francúzskeho“ obdobia). Bol ocenený Oskarom za Najlepší cudzojazyčný film. Film uvádzame pri príležitosti nedožitých 90. narodenín Jean-Claude Carrièra (19. 9. 1931 – 8. 2. 2021), ktorý spolupracoval na scenári spolu s Buñuelom. Zobraziť viac
Súdobá crazy komédia o troch bohémskych kamarátoch, ktorých vzrušenie z dobrodružstiev na hranici zákona, neviazaná zábava, sexuálna sloboda, radosť z maličkostí a žiadne obavy pred budúcnosťou privedú k spolupráci na krádeži slávneho obrazu Andyho Warhola. Zobraziť viac
Podvodník vystupujúci ako gróf Fujiwara sa dohodne s mladučkou zlodejkou na ľsti: dievčina mu má pomôcť získať dôveru mladej lady Hideko, aby sa dostal k jej majetkom. Tým sa začína hra, v ktorej sa tak postavy, ako aj film spoliehajú na to, že každý si ukázané informácie vyloží podľa očakávaní nastavených na začiatku... V podstate inteligentný, hravý pseudo-viktoriánsky erotický lesbický román Sarah Watersovej Zlodejka získava vďaka Parkovmu prístupu až opernú veľkoleposť. PREDNÁŠKA: NOVÝ KÓREJSKÝ FILM 90. roky 20. storočia boli obdobím politických a hospodárskych zmien aj pre Južnú Kóreu: prechod od vojenského režimu k demokracii, svetová finančná kríza... Nasledovalo obdobie Slnečnej politiky, ďalšia hospodárska kríza, ochladnutie vzťahov s KĽDR, do úradu nastúpila prezidentka Park Geun-hye. A čo kórejský film? Aký dopad naň mali prezidenti krajiny? Ako ustál finančné krízy? Ako sa menil tematický fokus od 90. rokov a čo za tým stojí? Ktoré žánre sa tešili obľube v roku 2006, ale v roku 2016 akoby sa zem po nich prepadla? Ktorí art-house režiséri stoja za váš čas viac než čokoľvek od Kim Ki-duka po roku 2004? Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.